حسن قائدی با مهر مطرح کرد: هنر مقاومت کپی کاری نیست

آبنما کار: حسن قائدی دبیر بخش عکس ششمین جشنواره هنر مقاومت معتقد می باشد در این بخش تلاش شده موضوعاتی لحاظ شود که مبتنی بر نیازهای روز جامعه باشد، جشنواره هنر مقاومت تکرار قبلی ها یا کپی کاری نیست.

حسن قائدی هنرمند عکاس و دبیر بخش عکس ششمین جشنواره «هنر مقاومت» درباره رویکردهایی که در بخش عکس این جشنواره با توجه اتفاقات سال قبل همچون کرونا و ترور سردار سلیمانی و شهید فخری زاده مدنظر قرار گرفته است، به خبرنگار مهر اظهار داشت: از بین حوادثی که سال قبل تا حالا اتفاق افتاد، همه گیری کرونا را انتخاب کردیم. چون هم از پتانسیل تصویری بیشتری برخوردار بود و هم ضرورت داشت که اتفاقات دوران کرونا ثبت و ابقاء شود و چه ابزاری توانمندتر از عکس؟ برای بخش عکس هم دو واژه را بعنوان دو موضوع مجزای مسابقه پیشنهاد دادم که مورد موافقت مسئولان برگزارکننده قرار گرفت. این دو واژه نخستین بار توسط مقام معظم رهبری استفاده شده بودند: مدافعان سلامت و کمک مومنانه.
وی اشاره کرد: موضوع ترور شهیدان سلیمانی و فخری زاده که به درستی اشاره کردید همچون رویدادها و موضوعات مهم جامعه بود اما طبیعتاً پوشش دادن همه این موضوعات در توان بخش عکس نیست و قادر نیست همه را در خود جای دهد. پس از طرف دبیران کل جشنواره تمهیداتی اندیشیده شد که در دیگر رشته های جشنواره به این اتفاقات پرداخته شود.
حسن قائدی درباره تصاویر واجد شرایط این جشنواره توضیح داد: عکس ها الزاماً می بایست ذیل موضوعات اعلام شده و در بازه زمانی اعلام شده ثبت شده باشند و همین طور مثل هر رقابت هنری، نحوه برخورد هنرمند با سوژه و نوع ارتباط و نگاهش به سوژه، بعلاوه نکات فنی که در هنگام عکاسی باید لحاظ شود، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره ای مثل «هنر مقاومت» تأثیری در روند جریان عکاسی کشور خواهد داشت یا خیر، اظهار داشت: تردید نکنید که تأثیرگذار است. چون این جشنواره کاملاً بومی است تعدادی از کم توجهی ها را جبران می کند و حجم زیادی از تولیدات عکاسی که جایی برای عرضه ندارند یا مورد توجه جامعه هنری امروز قرار نمی گیرند را در معرض دید قرار می دهد. در بخش عکس هم طی دوره های مختلف تلاش شده موضوعاتی لحاظ شود که مبتنی بر نیازهای روز جامعه است. جشنواره هنر مقاومت تکرار قبلی ها یا کپی کاری نیست.
قائدی در آخر اشاره کرد: معتقدم که موضوعات رشته های مختلف جشنواره هنر مقاومت باتوجه به نیازهای جامعه و دغدغه های روز جامعه شکل می گیرد و در نتیجه، آثار تولیدی اش نیز در همان جامعه قابل مصرف است.
ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» به دبیری مسعود نجابتی و در هشت بخش «نقاشی»، «کارتون»، «حجم»، «عکس»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «تصویرسازی» و «پوستر» توسط انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح، بهمن ماه انجام خواهد شد.

منبع: