۱۵۰ هزار نفر از شاغلان صنایع دستی کشور بیمه می شوند

آبنما کار: در امتداد اجرای طرح ویژه دولت برای پوشش بیمه اجتماعی یک میلیون و 440 هزار نفر از روستاییان و عشایر فاقد بیمه، صندوق بیمه اجتماعی و معاونت صنایع دستی و هنرهای دستی کشور برای اختصاص سهمیه 150 هزار نفری این طرح به شاغلان و صنعتگران روستایی حوزه صنایع دستی تفاهمنامه همکاری امضا می کنند.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، علی شیرکانی در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری با معاونت صنایع و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اظهار داشت: صنایع دستی نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و خصوصاً اقتصاد بخش روستایی دارد.

وی افزود: به سبب شرایط اقلیمی، فرهنگی، آداب و رسوم و علاقه ذاتی ایرانیان به هنر و صنایع دستی در نگاه به جغرافیای کشور هر منطقه از آن هنرهای دستی ویژه خودرا دارد. این تفاوت حتی در صنعت دستی ثابت مانند فرش نیز در تنوع رنگ، طرح و بافت قابل مشاهده می باشد.

شیرکانی افزود: از جانب دیگر به سبب در دسترس بودن مواد اولیه صنایع دستی، سرمایه کم و ارزش افزوده پایین نیاز است که دولت از این صنعت حمایت ویژه ای کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به طرح پوشش بیمه ای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی و عشایری دولت اظهار داشت: مقرر شده است تا به وسیله این طرح بتوان حمایت های دولت را در دوران شیوع ویروس کرونا و تاثیرات منفی اقتصادی آن که با از دست دادن خیلی از بازارها نمایان شده است بهبود بخشید و امیدواریم تا این طرح نقطه اتصالی بین کار و بازار باشد.

وی افزود: به سبب فشارهای اقتصادی حاکم برجامعه شاید بیمه و صنایع دستی از اولویت های زندگی مردم خارج شده باشد.

شیرکانی صنایع دستی را صنعت مادر کشور دانست که می تواند مشکل بیکاری جوانان کشور را حل کند و اظهار داشت: این طرح با حمایت دولت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم انجام و اعتبارات آن تامین شده است و امیدواریم تا برای تمام روستاییان و عشایر کشور خصوصاً شاغلان در صنایع دستی سبب خیر شود.

بیش از ۷۵ درصد شاغلان صنایع دستی را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند

در ادامه پویا محمودیان – معاون صنایع دستی و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی کشور- اظهار داشت: تعداد چشمگیری از جامعه بیش از دو میلیون نفری صنایع دستی کشور در روستاها مشغول به فعالیت هستند و از کل فعالان این بخش بیش از ۷۵ درصد آنان را زنان هنرمند توانمند و سرپرست خانوار می سازند و از این راه امن به تولید و ارتزاق می پردازند.

وی با اعلان اینکه بیمه یکی از مطالبات همیشگی و بحق صنعتگران و هنرمندان کشور است، اظهارکرد: توجه به این امر از اولویت های معاونت صنایع دستی کشور است. با امضای این تفاهمنامه گامی در جهت تحقق حقوق این افراد و دسترسی آنان به خدمات بیمه های اجتماعی برداشته خواهد شد.

محمودیان با اشاره به نخستین تفاهمنامه و همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار داشت: ماحصل نخستین همکاری ما با صندوق بیش از ۴۰۰۰ بیمه شده است اما تفاهمنامه امروز خاصیت های منحصر به فرد دیگری همچون پرداخت کامل حق بیمه هنرمندان در سال اول توسط دولت، اختصاص این طرح برای تمام روستاییان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و سهمیه ۱۵۰ هزار نفری برای معاونت صنایع دستی و صنعتگران صنایع دستی کشور است.

به گزارش روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، او در آخر اظهار داشت: امیدواریم تا این طرح وسیله ای باشد تا هنرمندان و صنعتگران کشور بتوانند در ایام بحرانی کرونا از مزایای این بیمه استفاده کنند.

منبع: