کشف بقایای دژ تاریخی در ارتباط با دوره هخامنشی در محوطه ریوی خراسان شمالی

به گزارش آبنما کار خراسان شمالی سرپرست هیات جستجوهای دیرینه شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی از کشف بقایای یک دژ تاریخی در ارتباط با دوره هخامنشی در این محوطه اطلاع داد.
دکتر محمدجواد جعفری در تشریح فعالیتهای این فصل از کاوش ها در محوطه باستانی ریوی اظهار داشت: تابحال هفت فصل کاوش در سایت تاریخی ریوی به صورت مشترک با هیات دیرینه شناسی کشور آلمان در ریوی انجام شده است.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی، وی خاطرنشان کرد: امسال با عنایت به شرایط شیوع کرونا و محدودیت حضور باستان شناسان آلمانی اما کار کاوش در این محوطه متوقف نشد و الان همکاران ما در چهار نقطه از این سایت پهناور یافته های ارزشمندی را از معماری و ساختار سکونتگاهی ریوی به دست آورده اند و علاوه بر کاوش، کار حفاظت و مرمت بخشه ای مختلف سایت در حال انجام می باشد.
سرپرست هیات جستجوهای دیرینه شناسی محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان اضافه کرد: در بخشی از ساختار شهری در ریوی به بقایای یک دژ برخورد کردیم که پلان معماری آن کاملاً مشخص و یافته های خوبی از این بنا به دست آمده و اعتقاد داریم این مجموعه تا دوره اشکانیان هم رونق داشته است.
جعفری ابراز امیدواری کرد: با ارتقای این سایت به پایگاه میراث فرهنگی و استقرار دائم در این سایت و اختصاص اعتبارات مناسب بزودی این منطقه ظرفیت مناسبی برای حضور توریستهای داخلی و خارجی شود.
محوطه تاریخی ریوی در پنج کیلومتری غرب شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان و در نزدیکی روستای نجف و قره مصلی واقع شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در لیست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۱ فصل اول کاوش دیرینه شناسی این اثر شروع شده است.

منبع: