غلامعلی طاهری با مهر مطرح کرد؛ مسؤلان فرهنگی درکی از هنر ندارند

به گزارش آبنما کار غلامعلی طاهری بیان کرد علاقمندم بتوانم آثاری بیافرینم که بازگوکننده حقیقت دفاع مقدس باشد و هم بتواند به لحاظ ارزش هنری در جایگاهی قرار گیرد که در موزه ها برای نسل های آینده قابل درک باشد.

غلامعلی طاهری هنرمند پیشکسوت نقاش که سه تابلوی نقاشی دفاع مقدسی از وی در روز چهارشنبه دوم مهرماه رونمایی گردید و به نمایش عمومی درآمد، درباره نمایش این آثار در باغ موزه دفاع مقدس به خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از وظایف و اهداف بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، گسترش فضای موزه ای و نمایشگاهی برای آثار در رابطه با مقاومت و دفاع مقدس شامل آثار هنری، ادوات جنگی و ماکت هایی از مناطق جنگی است که در باغ موزه دفاع مقدس نمونه هایی از این آثار را دیده ام که البته خیلی جنبه هنری ندارند و ضعیف کار شده اند. شاید به سبب بهره نگرفتن از کارشناسان خبره یا دعوت نکردن از هنرمندان و اساتید است.
وی اضافه کرد: باید موزه دفاع مقدس را با عنایت به نگاه هنرمندانه ای که بتواند برای تاریخ کشور حفظ شود، نگریست تا به اعتبار میراث معاصر بیافزاید. در این راستا، سه تابلو نقاشی با مبحث مقاومت و دفاع مقدس خلق کردم که در هفته دفاع مقدس و همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس رونمایی گردید.

طاهری در ادامه درباره این سه اثر توضیح داد: این سه تابلو سه اپیزود مربوط به روزهای آغازین جنگ تحمیلی است که مربوط به مردم منطقه ایلام و کردستان است و به همین دلیل، پرسوناژها، پوشش عشایر بر تن دارند و تلاش شده مستند کار شود. کار پژوهش و طراحی اولیه این کارها، نزدیک به سه ماه طول کشید، البته ایده اولیه این آثار را از سال ۹۷ در ذهن داشتم و طراحی آنها را از سال ۹۸ آغاز کردم. ابعاد این تابلوها، ۴ متر و ۸۰ سانتی متر در ۲ متر و ۹۰ سانتی متر است. این سه تابلو، سه اپیزود از عملیات های فتح المبین و آگاه الفجر است که در منطقه کردنشین اتفاق افتاده است.

طاهری اضافه کرد: عملیات آگاه الفجر، جز عملیات هایی است که نیروهای ایران مناطق وسیعی از منطقه را به تصرف خود در بیاورند و حتی تپه ای در ارتفاعات چقالوند را هم به دست آوردند. در اثری که به عملیات آگاه الفجر اشاره دارد، تلاش کردم سه مرحله از این عملیات را به نمایش بگذارم.
به گفته وی، به سبب ابعاد بزرگ تابلوها، این سه اثر به صورت پاناروما در کنار یکدیگر قرار می گیرند و به نمایش دائمی در می آیند.
این هنرمند پیشکسوت درباره اینکه آیا آثار هنری درباره جنگ و دفاع مقدس تکراری می شوند یا خیر، اظهار داشت: به نظر من، کار هنری در زمینه دفاع مقدس نه تکراری می شود و نه کهنه؛ و نه نیاز جامعه از دیدن و تاثیر گرفتن از آنها کاهش پیدا می کند بلکه به سبب اهمیت تاریخی دفاع مقدس و عظمت مقاومت مردم ایران در مقابل دشمنی که تمام قدرت ها از آن حمایت می کردند، لازم است هنرمندان بیشتر از پیش به مبحث دفاع جانانه ملت ایران برای محافظت از کیان ایران و ایرانی بپردازند.
وی بیان نمود: من دوران دفاع مقدس را درک کردم و با مردم همراه بودم؛ پرتره های خیلی از شهدا را نقاشی کردم و به سبب حسی که از آن دوران در من باقی مانده است، هیچگاه نمی توانم فداکاری ها و رشادت های آن زمان را فراموش کنم. این حس در من بیدار است بنا بر این نه فقط می خواهم دِینم را بعنوان نقاش به این عزیزان ادا کنم بلکه علاقمندم بتوانم آثاری بیافرینم که بازگوکننده حقیقت دفاع مقدس باشد و هم بتواند به لحاظ ارزش هنری در جایگاهی قرار گیرد که در موزه ها برای نسل های آینده قابل درک باشد.
طاهری اضافه کرد: آنچه که برای من در اولویت قرار دارد، این است که بتوانم دلاوری مردم ایران در طول تاریخ و دفاع مقدس را به نمایش بگذارم چونکه نمی توان این دلاوری ها را فراموش کرد.
این هنرمند نقاش درباره خلق آثاری در رابطه با دفاع مقدس و مقاومت اظهار داشت: برای من، حالا خلق اثر با مفهوم ارزشی، هیچ فرقی با زمانی که در بحبوحه و التهاب جنگ تحمیلی بودیم، ندارد و همان حس در من زنده است. این آثار هم از نظر عینی و واقعی بودن، برای نخستین بار در اندازه بزرگ اجرا شده است. صحنه مقاومت مردم گیلانغرب در هجوم سراسری دشمن، اینگونه بود که پیر و جوان و زن و مرد به مقابله پرداختند و به ارتش بعثی اجازه ورود به شهر را ندادند.
وی که دبیری بخش نقاشی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت را هم برعهده دارد، تصریح کرد: مسؤلان فرهنگی کشور درک درستی از هنر و جایگاه آن ندارند و اساساً دورنمایی از کار هنری برای ثبت یک عقیده و اندیشه ندارند و تنها سخنان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دراین زمینه راهگشا بوده است.