با اصطلاحات خبری آشنا شوید

آبنما کار: دسترسی به اینترنت امروزه ، گردآوری و دست یابی به اطلاعات را آسان کرده است.

دسترسی به اینترنت امروزه ، گردآوری و دست یابی به اطلاعات را آسان کرده است . اما در برخی موارد به دلیل وجود اطلاعات بسیار زیاد در اینترنت ، دسترسی به نکات مورد نظر از میان داده ها  کند و دشوار می شود .

بسیاری از جوانان خبرنگار علاقه دارند به اطلاعات پایه و مبنایی در رابطه با موضوعات گوناگون خبری مانند خبر سیاسی ، اجتماعی ، اخبار اقتصادی  ، فرهنگی و… دست پیدا کنند . امروزه کمتر مجموعه ای اطلاعات پایه و مبنایی را ارائه می دهد .

در این مقاله تلاش کرده ایم با ارائه اطلاعات پایه در رابطه با حوزه های مختلف خبری ، نکات مورد نیاز و اطلاعات عمومی را در اختیار کاربران و مخاطبان قرار دهیم .

تعریف خبر :

اطلاع دادن از طریق چاپ ، پخش ، اینترنت و… درباره یک رویداد جاری که می تواند برای مردم جالب باشد را خبر می نامیم . اخبار گزارشی از رویدادهای واقعی و عینی می باشد که بر مبنای شش سوال خبری ، چه اتفاقی افتاده ؟ چگونه اتفاق افتاده ؟ کی اتفاق افتاده ؟ برای چه کسی اتفاق افتاده ؟ کجا اتفاق افتاده ؟ چرا اتفاق افتاده ؟ و… توسط فردی به نام خبرنگار پرسیده می شود . به نکات ذیل توجه کنید :

*       خبر یک اتفاق به هیچ عنوان از عینیت مطلق برخوردار نمی باشد .

*       مطلبی که به عنوان خبر ارائه می شود ، تنها شمائی از واقعیت می باشد .

*       خبر تنها گزارشی از یک رویداد است .

*       عواملی مختلفی می تواند بر چگونگی انتخاب و نحوه ارائه یک واقعه اثر بگذارد .

*       یک گزارش باید دارای یک یا چند ارزش خبری باشد .

*       رویداد های دنیای خارجی تخیلی نمی باشند و ماهیت واقعی و عینی دارند  .

انواع خبر :

سخت خبر : به اخبار ی گفته می شود که زمان در آن نقش مهمی دارد . در یک سخت خبر وظیفه سر دبیران و خبرنگارن این است که جزئیات را به طور کامل در اسرع وقت از طریق روزنامه ، تلویزیون یا یک منبع خبری معتبر در اختیار مردم قرار دهند . نوع رویداد سخت خبر در رابطه با ، اخبار اقتصادی ، اخبار جنگ ، خبر سیاسی  و… است که لحن خشن و رسمی دارد .

نرم خبر : به اخباری گفته می شود که زمان در آن تاثیر کمتری دارد و با مسائل و علایق انسان در ارتباط است . در این گونه خبر توجه بیشتری به اطلاعات پس زمینه می شود و لحن آن توصیفی  ، ادبی ، شخصی و… است . تفاوت نرم خبر و سخت خبر در نوع نوشتن آن است . نوشتن نرم خبر فنی تر می باشد .

خبر ترکیبی : ساختار اخبار ترکیبی تلفیقی از سخت خبر و مطالب فیچر می باشد . خبر ترکیبی می تواند از چند خبر کوتاه محلی ، منطقه ای ، ملی و بین المللی تشکیل شود .

خبر آگهی : همانطور که از اسمش پیداست خبر آگهی یا تبلیغاتی جنبه تبلیغاتی دارد . برخی از خبر رسانی ها با استفاده از شگرد خبر آگهی به نفع یا ضرر فرد یا فکری تبلیغات می کنند .

خبر چین : برخی از خبر رسانی ها برای به دست آوردن اطلاعاتی که دست یابی به آن ها خطرناک است از خبر چین استفاده می کنند . خبر چین ها در ازای دریافت مبلغی ، اطلاعات مورد نظر را در اختیار خبرنگار قرار می دهد .

خبر خوان : نرم افزاری به نام خبر خوان صفحات فید را دریافت کرده و در قالب گرافیکی در اختیار کاربران قرار می دهد . صفحات فید اطلاعات خام وب سایت ها می باشند که با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا تولید می شوند .

اخبار فوری : زمان در انتشار خبر فوری تاثیر گذار است . این گونه خبرها بلافاصله و در اولین فرصت توسط رسانه های خبری مانند رادیو و تلویزیون منتشر می شوند .

خبر محض : این گونه خبر بدون اعمال نظر شخص خبرنگار ، حول یک رویداد مشخص در زمان و مکان مشخص منتشر می شود .

خبرهای کوتاه : اخبار کوتاه دارای لید و تیتر می باشد و از دو یا سه پاراگراف تشکیل شده است . اخبار کوتاه خلاصه خبرهای مهم می باشند .

خلاصه خبر : این گونه خبر ها معمولا بدون تیتر و به صورت خلاصه ای از مجموع خبرها چاپ می شوند .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت خبرگزاری فارس مراجعه نمایید .