دانلود کتاب های آموزشی شطرنج

آبنما کار: شطرنج یکی از قدیمی ترین بازی هایی است که بین مردم جهان رواج پیدا کرده است ، به طوری که تاریخچه بازی شطرنج را بیش از ۱۵۰۰ سال پیش می دانند.

در این مقاله در مورد شطرنج و آموزش شطرنج برای کودکان در مدرسه شطرنج تهران می پردازیم

شطرنج یکی از قدیمی ترین بازی هایی است که بین مردم جهان رواج پیدا کرده است ، به طوری که تاریخچه بازی شطرنج را بیش از ۱۵۰۰ سال پیش می دانند.

در اینکه شطرنج را کدام کشور اختراع کرده است بسیار حرف و حدیث وجود دارد . عده ای بر این گمان هستند که شطرنج را ایرانیان اختراع کرده اند.

و عده دیگرشطرنج را اختراع هندی ها ، بابلی ها مصریان ، یهودی ها و … دانسته اند . اما آنچه که بیش از همه واضح است شطرنج به اختراع هندی ها رسمیت پیدا کرده است

اما نکته جالبی که وجود دارد این است که شطرنج از گذشته در دو کشور روسیه و ایران بسیار رواج داشته و اصلی ترین سرگرمی ایرانیان در گذشته بازی کردن شطرنج در قهوه خانه ها بوده است

در دهه های جدید شبحه های زیادی در مورد بازی شطرنج به ایرانیان اتفاق افتاد و این ضربه بزرگی به شطرنج کشورمان زد . اما امروزه شاهد پیشرفت  بازی شطرنج در کشور عزیزمان هستیم . به طوری که اسطوره های بزرگی همچون علیرضا فیروزجا و پرهام مقصودلو عزیز در بین بزرگان جهان صاحب نام و مقام هستند.

یکی از دلایل بسیار زیادی که باعث پیشرفت شطرنج در کشور عزیزمان شده است وجود مدارس شطرنج در شهر های مختلف ایران می باشد

این اتفاق باعث شده والدین گرامی شطرنج را فراتر از یک بازی خانگی در نظر بگیرند و ان را به عنوان یک ورزش حرفه برای کودکان خود دنبال کنند و این امر باعث شده است که  امروزه شاهد حضور چندین قهرمان در رده سنی نوجوانان و جوانان در سطح جهان باشیم

امروز اعضای تیم ملی شطرنج بزرگسالان  ایران را جوانانی با میانگین سنی ۱۵ تا ۱۸ سال تشکیل داده اند و این یک موفقعیت بسیار بزرگ است.

در کشور ما مدارس شطرنج بسیار زیادی وجود دارد حضور مدرسه شطرنج برای پیشرفت هر شطرنج باز بسیار نکته  با اهمیت است . اما مدارسی نیز وجود دارد که نه تنها باعث پیشرفت شطرنج باز نمی شود بلکه باعث ضعیف تر شدن شطرنج بازیکنان نیز می شود.

یک مدرسه شطرنج باید مربیان مجرب و صاحب مقام داشته باشد تا بتواند علم و دانش خود را به شاگردان خود انتقال دهد.

هدف ما از این مقاله معرفی بهترین مدارس و مراکز آموزشی شطرنج به شما عزیزان است ، در تمامی شهر های ایران مدرسه شطرنج های مناسبی وجود دارد اما تخصصی ترین بخش آموزشی ما مدرسه شطرنج در تهران است.

برای اینکه بتوانید با مدرسه شطرنج تهران تماس حاصل فرمایید و مشاوره ها و راهنمایی های بیشتری بگیرید لطفا با شماره ۰۹۳۵۸۴۸۲۵۷۰ تماس بگیرید.

در مدرسه شطرنج تهران کلاس ها به سه صورت خصوصی ، عمومی و مجازی با عنوان دانلود ویدیوهای آموزشی شطرنج مرحله به مرحله دنبال می شود.

البته کتاب های آموزشی شطرنج مناسبی نیز در این زمینه قرار می دادیم که می توانید از بخش دانلود کتاب های آموزشی شطرنج آن را دانلود کرده و قدم به قدم آنهارا دنبال کنید و هرگونه سوالی داشتید از مربیان با تجربه ما بپرسید

آموزش مقدماتی شطرنج را برای شما در ذیر قرار می دهیم

شطرنج یک بازی بسیار زیبا و فکری است  . بازی شطرنج برای کودکان بسیار مناسب است ، کودکانی که شطرنج بازی می کنند بسیار متفاوت تر از بقیه می شوند و اعتماد به نفس بسیار خوبی پیدا می کنند.

کودکان عزیز برای اینکه بتوانند شطرنج یاد بگیرند نیاز به آموزش شطرنج دارند.

آموزش شطرنج  برای کودکان به سه مدل مختل برگزار می شود.

آموزش شطرنج با فایل های آموزشی شطرنج ، آموزش شطرنج با ویدیوهای آموزشی شطرنج و آموزش خصوصی و عمومی  شطرنج.

کاربران عزیز برای دانلود کتاب های آموزشی  شطرنج می توانند از لینک دانلود فایل های آموزشی شطرنج استفاده کنند و یا اگر نیاز به ویدیوهای آموزشی دارند می توانند از لینک دانلود ویدیوهای آموزشی شطرنج استفاده کنند

اگر نیاز به کلاس های عمومی شطرنج و یا آموزش خصوصی شطرنج داشتید برای راهنمایی بیشتر می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۴۸۲۵۷۰ تماس حاصل فرمایید.

در این مقاله آموزش شطرنج به زبان ساده برای کودکان را برای شما فراهم آورده ایم.

ر زیر میخواهیم بازی شطرنج را به صورت مختصر معرفی کرده و شما را با صفحه و مهره‌های شطرنج آشنا کنیم:

 

صفحه شطرنج از ۸ ردیف (عرض) و ۸ ستون تشکیل شده است که نام ستون‌ها از حرف a تا h انگلیسی (که در بسیاری از صفحه های شطرنج از حروف کوچک استفاده می‌شود) و نام ردیف‌ها از عدد ۱ تا ۸ انگلیسی می‌باشد. بنابراین صفحه شطرنج یک صفحه ۸*۸ است که ۶۴ خانه روشن و تیره دارد به گونه ای خانه‌های روشن به فاصله یکی در میان و خانه‌های تیره هم به فاصله یکی در میان از یکدیگر قرار دارند. در واقع هیچگاه دو خانه روشن یا دو خانه تیره نمی‌تواند در ردیف یا ستون کنار یکدیگر قرار گیرد تنها می‌توانند در قطر کنار یکدیگر جای گیرند. در صفحه‌های مختلف شطرنج خانه‌های روشن با سفید و خانه‌های تیره با سیاه، سبز یا قهوه‌ای مشخص می‌شود. در شکل زیر مفهوم عرض را بهتر نشان می‌دهیم:

 

مفهوم مهم دیگری که در صفحه شطرنج بایستی به آن توجه کرد، مفهوم ستون است که در شکل ۲ به وضوح نشان داده شده است. و آخرین مفهوم مهم در صفحه شطرنج، مفهوم قطر است که در شکل ۳ نمایش داده شده است.

 

حال که با صفحه شطرنج آشنا شدیم، زمان آن رسیده تا با مهره‌های این بازی هم آشنا شویم. به طور مختصر و مفید، بازی شطرنج یک بازی دو نفره است که هر کدام از طرفین (طرفی که مهره سفید و طرفی که مهره سیاه دارد) دارای ۱۶ مهره می‌باشند که هشت مهره آنرا پیاده‌ها تشکیل می‌دهند که در ردیف ۲ برای سفید و در ردیف ۷ برای سیاه قرار داده شده اند. همیشه به خاطر داشته باشید که مهره‌های سفید در ردیف ۱ و ۲ و مهره‌های سیاه در ردیف ۷ و ۸ چیده می‌شوند و همواره خانه گوشه پایینی سمت راست برای هر طرف خانه‌ای به رنگ روشن است. گوشه‌های صفحه شطرنج را مهره‌هایی به نام رخ اشغال کرده‌اند. هر کدام از طرفین دو رخ دارد. در کنار رخ‌ها، اسب‌ها جا می‌گیرند و در کنار اسب‌ها، فیل‌ها قرار دارند. هر کدام از طرفین دارای دو اسب و دو فیل است. لازم به ذکر است که یکی از فیل‌ها همواره باید در خانه روشن و دیگری باید در خانه تیره قرار بگیرند. هر کدام از طرفین دارای یک شاه و یک وزیر می‌باشند. به صورت یک قاعده کلی، وزیر سفید در خانه همرنگ خودش یعنی سفید یا روشن قرار می‌گیرد و وزیر سیاه در خانه همرنگ خودش یعنی سیاه یا تیره. شاه هم در کنار وزیر قرار می‌گیرد. بدیهی است که چینش مهره‌های سفید و سیاه بایستی مانند هم باشد و هر کدام از مهره‌ها در عرض همان مهره به رنگ مخالفش جای بگیرد. به عنوان وزیر سیاه در عرض وزیر سفید و شاه سیاه در عرض شاه سفید است.

بازی شطرنج بازی است که همواره شروع بازی با مهره سفید رنگ است. تعیین این موضوع که مهره سفید و سیاه برای کدام طرف شرکت کننده باشد توسط نرم افزارهای داوری پیش از شروع مسابقات انجام میشود. در مسابقات غیررسمی و تفریحی به صورت توافقی یا قرعه کشی رنگ طرفین مشخص خواهد شد. در یک بیان ساده، هدف از بازی شطرنج مهره شاه است که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد. شاه مهمترین مهره شطرنج است و هیچگاه نمیتواند شاه از صفحه شطرنج بیرون انداخت. امیدواریم این آموزش برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.