معاون وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: شناسایی بیشتر از ۱۴۰ هزار حلقه قنات در کشور

آبنما کار: ایسنا/فارس معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام نمود که بیشتر از 140 هزار حلقه قنات در ایران توسط میراث فرهنگی شناسایی شده است.
محمدحسن طالبیان شنبه ۲۶ بهمن در نشست تخصصی ابعاد حقوقی محوطه های میراث جهانی یونسکو که به میزبانی شیراز برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون حدود ۲ هزار و ۵۵۰ پروژه مرمتی در کشور وجود دارد که دو هزار و ۴۰۰ پروژه از این تعداد در اختیار بخش خصوصی برای مرمت قرار گرفته است.
او به به پروژه راه آهن شمال و جنوب ایران که از خلیج فارس تا دریای خزر امتداد دارد هم اشاره و افزود: این پروژه ۱۴۰۰ کیلومتر است که قسمتی از میراث طبیعی و فرهنگی کشور را در عرصه و حریم خود دارد و نیاز است مورد توجه قرار گیرد.
معاون وزارت میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه ثبت های مشترک درحوزه جهانی و منطقه ای به صلح و دوستی و همگرایی کمک کرده اجازه اثرگذاری تحریم ها را نمی دهد، اظهار داشت: با اشتراکات ثبت های جهانی، کشورها آمادگی گفت و گوی فرهنگی با ایران را دارند و فرهنگ سلاح قدرتمندی برای جلوگیری از هرگونه نزاع و خشونت و حلال مشکلات است و در ایجاد آینده پایدار نقش به سزایی دارد.
او با اشاره به اینکه حمایت های مردمی سبب خنثی شدن تهدیدهای ترامپ پیرامون ۵۲ نقطه فرهنگی ایران شد، اضافه کرد: با تهدید نابجای ترامپ، اهمیت میراث فرهنگی و لزوم حفاظت از این اماکن مورد توجه بیشتر مردم قرار گرفت.
طالبیان با اشاره به اینکه در تعیین ابعاد حقوقی میراث فرهنگی ایران از اولین کشورهای پیوسته به کنوانسیون های مختلف است، افزود: ایران در مجامع جهانی حضوری فعال در زمینه حفظ و پایداری میراث فرهنگی دارد.
او اظهار داشت: علاوه بر ثبت ۲۴ اثر در لیست جهانی، حدود ۳۳ هزار اثر تاریخی- فرهنگی در لیست آثار ملی، ۱۴ اثر جهانی در لیست میراث ناملموس و بیشتر از ۲ هزار اثر در لیست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، که نشان از تنوع جغرافیایی، اقوام، زبان و تنوع فرهنگی سرزمین ما است و می طلبد برای حفاظت از آنها از تجربیات مدیریتی و حقوقی بین المللی بهره مند شویم.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: تلاش نموده ایم ضوابط و قوانین حقوقی حرفه ای تر از گذشته صورت گیرد و با تقویت بخش های حقوقی ۱۲۰ پایگاه میراث فرهنگی در کشور به خصوص در پرونده های میراث جهانی، برنامه های مدیریتی این آثار به صورت چند رشته ای پیگیری شوند.

طابیان بیان کرد: طی سال های گذشته، به لحاظ حقوق بین الملل و دیپلماسی فعال، خوشبختانه وزارت متبوع با همکاری مرکز حقوقی ریاست جمهوری، وزارت خارجه، وکلا مستقر در لاهه و همکاران خارجی موفق به استرداد بیشتر از ۳ هزار و ۴۰۰ اثر شده است.
او مشارکت بخش خصوصی در راه اندازی ۶۹۸ موزه در کشور و ثبت ۵۰۰ هزار شی در نرم افزار جام را قابل تحسین و قدردانی دانست و اعلام نمود: با حمایت و صدور مجوز برای مجموعه دارن بخش خصوصی، ضمن نمایش عمومی این آثار و کمک به مرمت آنها، پیگیری و استرداد آثار ثبت شده دراین سامانه در صورت خروج غیر قانونی و با هدف حفاظت از این اشیا، ممکن شده است.
طالبیان افزود: طی ۷ ماه گذشته حدود ۲ هزار و ۵۵۰ پروژه مرمتی در سطح کشور داشته ایم که بی سابقه بوده و نشان دهنده اهمیت مردم به حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی است.
او اشاره کرد: اگر این روند ادامه یابد حفاظت از آثار به خوبی امکان پذیر خواهد بود چونکه از بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اثر شناسایی شده تابحال ۳۳ هزار اثر آن به ثبت رسیده است.
طالبیان اظهار داشت: در ایران اگر مشارکت عمومی مردم و همدلی همه دستگاه ها وجود نداشته باشد، حفاظت از این سرمایه های عظیم فرهنگی و مهم کشور، با چالش روبرو می شود.
معاون وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تحریم های ظالمانه درحوزه میراث فرهنگی اثر نداشته است، اظهار داشت: در این عرصه با پول های اندک، کارهای بزرگ انجام می شود و این جلسه های تخصصی و استفاده از تجربیات جهانی می تواند در همکاری و هم افزایی محلی- منطقه ای و جهانی اثر گذار باشد.
او همین طور با اشاره به وقوع سیل های گوناگون در استان های مختلف، یادآوری کرد که حدودا هیچ استقرارگاه تاریخی در معرض سیل قرار نداشت.
استاندار فارس نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: مهمترین دستاورد دیپلماسی فرهنگی پیشرفت صلح جهانی است، پس گفت وگوی جامعه جهانی باید بر اساس معیارهای فرهنگی و اخلاقی حاکم شود.

عنایت الله رحیمی با تاکید بر توجه به رژیم حقوقی میراث جهانی استان فارس، عنوان کرد:، محور ساسانی و هخامنشی، آثار برجسته ای مانند تخت جمشید، پاسارگاد، شهر گور، بی شاپور و نظایر آن نیازمند تدوین قوانین حقوقی لازم هستند.
او همین طور خواهان مشارکت مردم در این کار شد و اظهار داشت: طلب این مشارکت سبب عجین شدن زندگی مردم با این اماکن خواهد شد.
استاندار فارس دیپلماسی فرهنگی را مهم ترین راه گسترش روابط فرهنگی ملت ها ارزیابی کرد و اظهار داشت: روابط فرهنگی ملت ها متأثر و وابسته به دولت ها نیست و تمام ملل بر روابط فرهنگی و ماندگار تاکید دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس نیز یکی از اشکالات رژیم حقوقی اماکنی که ثبت جهانی شدند را تملک هایی دانست که در اراضی ملی و منابع طبیعی واقع شده اند.
مصیب امیری با اشاره به اینکه وجود چنین نشستی از گذشته لزوم داشت، اظهار داشت: استان فارس به سبب اینکه ۱۱ اثر در لیست میراث جهانی یونسکو دارد، نیازمند اهمیت و ارزش دادن به چنین نشست هایی است.
امیری افزود: آثاری که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده مستلزم مطالعاتی است که در طول سال ها جستجوهای خیلی از نظر ساختار شهری و معماری در آنان انجام شد و روند بازسازی را طی کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: در طول چند سال اخیر روی این آثار تمرکز و در حوزه گردشگری این محوطه ها خصوصاً در محور تاریخی سروستان، فیروزآباد و کازرون توجه خاصی در ایجاد زیرساخت های لازم شد.

منبع: