بهشتی مطرح کرد: ترامپ با ایرانیت مشکل دارد

به گزارش آبنما کار سید محمد بهشتی می گوید: ترامپ با ایرانیت و ایران بودن ایران مشکل دارد، با کشوری دارای سابقه تاریخی غنی و مردمی که دارای چنین فرهنگی هستند، حتی فارغ از فکر و تعلق داشتن به هر نوع جریان سیاسی.
رئیس سازمان سابق میراث فرهنگی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر این که بر طبق کنوانسیون های جهانی، حرف های ترامپ هیچ وجاهت قانونی ندارند، بیان می کند: بعنوان مثال کنوانسیون ۱۹۵۴ اعلام می کند «کشورها حتی در شرایطِ جنگی، حق ندارند به محوطه ها، موزه ها و آثار تاریخی لطمه وارد کنند» این بحث نمونه ای از این وجاهت قانونی می باشد.
او با بیان این که این کنوانسیون معمولا توسط همه دنیا مراعات می شد و اگر در نقطه ای خلاف آن رخ می داد، هیچ کشوری مسئولیت آنرا نمی پذیرفت، ادامه می دهد: اما در دو رویداد پس از جنگ جهانی یعنی تخریب بوداهای بامیان توسط طالبان و تخریب شهر هترا توسط داعش، آثار تاریخی لطمه دیدند و کسانی که به آنها لطمه زدند خودرا معرفی کرده و رسما مسئولیت کارشان را بر عهده گرفتند.
وی با طرح این پرسش که کدام یک از اقدامات امریکا قانونی می باشد، بیان می کند: ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی نیز در امتداد همین سوژه قرار می گیرد، کاری که هیچ قانونی پشت آن نیست. هر چند در مواقع وقوع عملیاتی تروریستی توسط یک دولت، همه قواعد بین المللی آنرا محکوم می کنند، اما به سبب زوری که امریکا دارد، همه ی این کارها را به راحتی انجام می دهد و از آن بدتر این که افکار عمومی دنیا در مقابل آن سکوت می کند، اقدامی که پشت آن فقط مناقع اقتصادی قرار دارد.
رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می گوید: هر چند ترامپ فقط یک حرف زده، اما وی در همین حرف، بیشتر نقاب را از چهره خود برداشته است. در واقع ما و دیگر ملت ها با این پدیده آشنا می شویم که چطور می تواند این حرف را راحت به زبان بیاورد.
او با اشاره به اظهارات ضد و نقیض ترامپ دراین زمینه بیان می کند: او یک دفعه می گوید با حاکمیت جمهوری اسلامی مشکل دارد، یک دفعه بحث مشکل با رژیم را مطرح می کند و از طرف دیگر تهدید می کند که ۵۲ سایت ایران به خصوص سایت های فرهنگی را از بین می برد. این حرف ها نشان میدهد که او با ایرانیت و ایران بودن ایران مشکل دارد، با کشوری دارای سابقه تاریخی غنی و مردمی که دارای چنین فرهنگی هستند، حتی فارغ از فکر و تعلق داشتن به هر نوع جریان سیاسی.
بهشتی اضافه می کند: این شرایط نشان میدهد نقاب را از چهره ی حتی ایرانی هایی که تحریم های ناجوانمردانه امریکا مقابل ایران را مجاز می شمردند نیز برمی دارد.
او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان شکایت بین المللی از طرف ایران وجود دارد؟ اظهار می کند: این امکان وجود دارد. ما می توانیم بر طبق این صحبت به یونسکو اعتراض کرده و از امریکا شکایت نماییم. یونسکو، مراکز میراث جهانی و ایکوموس جهانی باید در این موارد نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند. شورای امنیت ملی باید بوسیله شورای امنیت سوژه را تعقیب کند. ایران باید از این حق خود استفاده نماید.
او تاکید می کند: هر چند ممکنست نتیجه ای نگیریم اما وظیفه داریم به ان عمل نماییم. چون عملکرد ما بحثی است که برای نسل های اینده نیز می ماند. اگر ما اقدامی نکنیم آنها باید هزینه بپردازند در صورتیکه اگر ما اقدام نماییم ان ها نیز می توانند این شکایت را تعقیب کنند. حتی اگر در زمان ما، به نتیجه نرسیم، زمینه ای فراهم می شود برای بعدی تا بتوانند نسبت به استعفای حقوق ایران اقدام نمایند.
این مدیر فرهنگی ادامه می دهد: حفاظت از اثار تاریخی از یک منظر عملی قانونی در سطح ملی وبین المللی است و از منظر دیگر اقدامی فنی است یعنی اقدامات مرمتی و حفاظتی در دستور کار است. اما حالا این مساله به صورت روشن یک حفاظت قانونی می باشد یعنی باید از ظرفیت قانونی برای حفاظت استفاده نمائیم.
بهشتی با بیان این که مسلما امروز تجربه کشور ما بسیار بیشتر از قبل است، اطهار می کند: امروز اثار تاریخی بیشتری در لیست آثار جهانی ثبت کرده ایم. در دوره جنگ تحمیلی فقط ۳ اثر جهانی داشتیم اما حالا تعداد آن به بیشتر از ۲۰ اثر رسیده است، از طرف دیگر تجربه ارتباط با مراکز میراث جهانی، یونسکو و مراجع بین المللی و تخصصی را داریم این موارد به ما کمک می کنند تا در مراجع بین المللی فعال تر بتوانیم حضور پیدا نماییم.

منبع: