محمد فرشته نژاد با مهر مطرح کرد؛ وقتی ریتم سینه زنی محرم موسیقی فیلم شد، خاطره ای از مرحوم سلحشور

آبنما کار: آهنگساز فیلم های سینمایی، سریال های تلویزیونی و آثار نمایشی گوناگون همزمان با ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) از تجربه آهنگسازی برخی از فیلم های عاشورایی گفت.

محمد فرشته نژاد آهنگساز فیلم های سینمایی، سریال های تلویزیونی و آثار نمایشی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان خاطراتی کوتاه از تجربه آهنگسازی آثار تصویری و نمایشی با مضامین عاشورایی توضیح داد: طی سال های اخیر تجربه های متفاوتی را در عرصه موسیقی فیلم آثاری سینمایی، تلویزیونی و نمایشی با مضامین عاشورایی داشته ام که همگی برایم تجربه های لذت بخش و ارزشمندی بوده اند و هیچ گاه آنها را فراموش نخواهم کرد. یکی از این تجربه های شیرین ساخت موسیقی متن فیلم «دل شکسته» به کارگردانی علی رویین تن بود که همواره برایم دربرگیرنده خاطرات خوب و ماندگاری است.
وی اضافه کرد: من برای ساخت موسیقی فیلم چندین قطعه را طراحی نموده و آنرا با علی رویین تن در بین گذاشتم اما هیچ کدام از این طرح ها به آن چارچوبی که مدنظرمان بود نزدیک نمی شد تا اینکه به صورت کاملا اتفاقی، حین مراسم عزاداری یکی از هیات ها، با نغمه ای در سینه زنی روبه رو شدم که به شدت بر دل و جانم نشست. بلافاصله به منزل رفتم و روی این نغمه اتودهایی را طراحی کردم که نتیجه آن به موسیقی فیلم «دل شکسته» رسید و بسیار خوشحالم که به لطف نگاه پرمهر سیدالشهدا(ع) توانست به دل مردم هم بنشیند.
این آهنگساز اظهار داشت: اگر روزی از من بپرسند که بارزترین اثر موسیقایی که برای سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) ساخته ام کدام است، به طور قطع در لحظه به فیلم «دل شکسته» اشاره می کنم. برای اینکه به قدری روی من تأثیر گذاشت که تا مدت ها نمی توانستم از فکر آن خارج شوم. موسیقی این فیلم برداشت شده از نغمات یک مجلس سینه زنی بود که به قول عبارت مشهور فیلم «روز واقعه» گویی «مرا فراخواند و راه را نشانم داد». این فضا به قدری روی من تأثیر داشت که من از روی این عبارت، تیتراژ فیلم را نیز طراحی کردم و نتیجه آن شد که مردم کار را پسندیدند.

فرشته نژاد همین طور درباره حضورش در مجموعه «قصه های تبیان» به کارگردانی زنده یاد فرج الله سلحشور هم اظهار داشت: من در این پروژه به معنا و مفهوم مطلق کلمه تجربه هایی را اندوختم که بسیار توانست به من در ادامه راهم کمک نماید.
وی اضافه کرد: این مجموعه خاستگاه قرآنی داشت و به خوبی خاطرم هست مرحوم سلحشور در جای جای فیلم برای ما آیاتی از قرآن کریم را می خواند تا ما با فضای کلی داستان در قسمت های مختلف پروژه آشنایی بهتری پیدا نماییم. وی در انتقال مفاهیم قرآنی به موسیقی در چارچوب سریال، کمک های بسیاری به من کرد که در زندگی ام موثر بود. البته در این راه راهنمایی های جمال شورجه و منصور براهیمی فضای مکملی را پدید آورد که برایم بسیار قابل احترام است.
این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت های خود به آهنگسازی آثار نمایشی با سوژه حضرت امام حسین(ع) اشاره نمود و توضیح داد: من طی سال های اخیر نمایش های زیادی را با این مضامین آهنگسازی کرده ام که از آن جمله می توانم به آهنگسازی نمایش «خاتون» به کارگردانی حسین عالم بخش اشاره کنم. موسیقی این اثر یک کار تلفیقی است که من تلاش کردم آنرا در فضایی عاشقانه طراحی کنم. این نمایش بااینکه یک سوگواره در رثای حضرت رقیه (س) است اما من کوشش خودرا انجام دادم تا مخاطب با آرامش توام با سوگواری به تماشای این نمایش بنشیند.

منبع: