سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد: برون سپاری بخش عمده ای از گردشگری، سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد دلاری در گردشگری

به گزارش آبنما کار سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعتقاد دارد که این بخش می تواند بعنوان یکی از اصلی ترین پایه های اقتصادی ایران در نظر گرفته شود و این وزارتخانه با همین هدف اقدامات خویش را پیگیری خواهد نمود.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، علی اصغر مونسان دوشنبه ۱۱ شهریور در نشست مشترک با اعضای اتاق بازرگانی ایران اظهار نمود: امروز صنعت توریسم در تمام دنیا بعنوان یک صنعت بسیار مهم و کلیدی شناخته می شود که روند رو به رشد آن ادامه دارد. هم اکنون به ازای هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل با محوریت گردشگری فعال شده که این مورد نشان دهنده رشد قابل توجه اقتصاد این بخش در جهان است.
وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری برای تبادل فرهنگی میان ملت ها بیان کرد: ما در کنار اهداف اقتصادی که در حوزه گردشگری داریم با افزایش فعالیت هایمان می توانیم بر ابعاد فرهنگی هم فعالیت جدی داشته باشیم. گردشگری حوزه ای است که چه در فرهنگ و چه در اقتصاد می تواند بسیار زودبازده باشد.
او با بیان این که ما تلاش می نماییم در این وزارتخانه بیشتر از آنکه نقش مداخله گرانه دولتی داشته باشیم، صرفا نظارت و حمایت را اجرایی کرده و با بخش خصوصی رقابت نکنیم، اظهار نمود: در چنین ساختاری تابحال در کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری سرمایه گذاری شده و در دو سال قبل هم این عدد حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان داده است بخش خصوصی نسبت به ورود به این عرصه نگاه مثبتی دارد.
وی با بیان این که دولت دوازدهم مصوبه های خوبی برای پشتیبانی از سرمایه گذاران بخش گردشگری داشته، اضافه کرد: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، عرضه یارانه و تسهیلات به سرمایه گذاران یا در نظر گرفتن قوانینی مانند معافیت از مالیات ارزش افزوده برای ساخت هتل بخشی از این حمایت هاست. البته در ارتباط با مبحث آخر پیشنهاد ما این است که در کنار هتل های درجه یک تا سه دیگر هتل ها هم شامل این تخصیص بشوند.
سرپرست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ما برنامه داریم که بزودی به عدد سالیانه ۲۰ میلیون توریست برسیم. آمارها نشان داده است که تولید ناخالص کشور در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۲ میلیارد دلار بوده و سهم گردشگری از این درآمد در حدود سه درصد باقی مانده است. ما در تلاشیم با یک سرمایه گذاری ۲۱ میلیارد دلاری سهم مان را از این درآمد به ۴.۷ درصد برسانیم.
وی با بیان این که دولت کوشیده خیلی از پروژه های گردشگری را برون سپاری کند، توضیح داد: بودجه ما برای مرمت آثار تاریخی کافی نبود ازاین رو در دو سال قبل تلاش شد بخش زیادی از این پروژه ها به بخش غیردولتی سپرده شود تا هم حضور آنها گسترش یابد و هم فشار بودجه ای دولت مانع از خدمت رسانی درست در این عرصه نشود.
او افزود: یکی از اصلی ترین برنامه هایی که ما دنبال خواهیم کرد مبحث راه اندازی بوتیک – هتل است، چون امروز توریستهای خارجی هتل های بزرگ کم ندیدند اما مجموعه هایی که از آنها آثار تاریخی دیده شود و صنایع دستی به گردشگری محورشان باشد برای آنها کمتر تجربه شده ازاین رو توسعه این نوع هتل ها هم برای ما یک اولویت جدی به حساب می آید.