جاذبه های گردشگری ایران، ۴۰ پله ساسانی مشرف به جزیره ای اعجاب انگیز

به گزارش آبنما کار گلابر؛ این روستای تاریخی زیبا که در 52 کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است، یکی از زیبایی های بکری است که تابحال آن طور که باید شناخته نشده است
سد گلابر ظرفیت بالایی در مبحث گردشگری دارد و از نظر کشاورزی و اقتصادی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد؛ در واقع زیبایی ها و سکوت شوق انگیز منطقه معطوف به این سد به حدی است که خود به تنهایی و فارغ از زیبایی های اعجاب انگیز روستا، می تواند دستاویز خوبی برای رونق صنعت توریسم و حتی جذب گردشگر باشد.
این سد بر روی رودخانه سجاس در شهرستان ایجرود واقع شده است؛ سد گلابر می تواند در همه فصول، بسیار زیبا جلوه کند. به ویژه برای ساکنان شهرهای بزرگ و شلوغ، گذران اوقات در چنین فضایی رنگ و بویی دیگر دارد و بسیار لطیف و خیال انگیز است ولی بر هیچ کس پوشیده نیست که فراهم آوری چنین چیزی، فقط با سرمایه گذاری و ایجاد طرح های بهینه محقق می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در این رابطه در گفتگو با ایسنا، اظهار می کند: گردشگری در سد گلابر و مناطق مجاور آن ظرفیت بالقوه ای برای رونق صنعت های غیرنفتی به شمار می آید. از همین رو، شرکت آب منطقه ای زنجان طی چند مرحله نسبت به انتشار فراخوان جذب سرمایه گذار برای طرح گردشگری سد گلابر اقدام نموده ولی تابحال هیچ متقاضی جهت سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکرده است.
یوسف رضاپور به دریافت تاییدیه از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و هم عرضه تضامین لازم توسط سرمایه گذار طرح گردشگری تاکید کرده و ادامه می دهد: طرح های سرمایه گذاری باید جذابیت لازم را برای سرمایه گذار داشته باشد تا بتواند قدم مطمئنی بردارد.
وی افزود: طرح جذب سرمایه گذار در سد گلابر هم در سه فاز آماده شده و برای افق بلندمدت، بارها در قالب مزایده برگزار شده ولی هیچ سرمایه گذاری به صورت جدی وارد بحث نشده است.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت با رایزنی با استان های شمال و شمال غرب کشور که سرمایه گذاری های خوبی در آنها صورت گرفته، تصمیم به استفاده از شیوه های جدید کرده است، از همین رو، بزودی اقدامات عملی در این عرصه اجرایی و گزارش پیشبرد اهداف عرضه خواهد شد.

روستای پلکانی گلابر با ۴۰ پله ساسانی، جزیره ای در وسط سد، منظره چشم نواز سد، مسجد قدیمی که احتمال دارد بقعه باشد، صخره معروف به قرخ ایاق (هزارپا) و سایر پدیده های بکری که در سخن نمی گنجد، می تواند یک امتیاز مهم برای توسعه صنعت گردشگری به حساب آید.
البته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اعتقاد دارد که ظرفیت این سد و روستای مشرف به آن تابحال بذل توجه نبوده است و باید تحت برنامه ریزی های مدون قرار بگیرد چونکه توجه به صنعت توریسم سبب توسعه اقتصاد شده و اشتغال پایدار را به دنبال دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اذعان کرده است که «خبرهای نویدبخش برای احیای روستای گردشگری گلابر در راه می باشد و با همکاری شرکت آب منطقه ای برای تبدیل تاسیسات پایین دست سد گلابر با کاربری گردشگری و احیای قلعه ساسانی و جزیره وسط سد به توافق رسیده ایم».
یحیی رحمتی در جایی دیگر گفته که «سرمایه گذار پیشین که اقدامی در گلابر انجام نداده است، خلع ید شده و برای جذب سرمایه گذار جدید اقدامات لازم صورت خواهد گرفت».
دیگر آنکه ظرفیت ماهیگیری در سد گلابر طوری است که حتی از استان گیلان برای ماهیگیری به این منطقه رجوع می کنند. همینطور 72 هکتار زمین تملک شده برای ایجاد سایت گردشگری در اطراف سد بوجود آمده است، این در شرایطی است که بر مبنای آمار شرکت آب منطقه ای، فروردین ماه امسال 66 میلیون مترمکعب آب هم پشت سد گلابر جمع آوری شده و در مجموع 57 درصد از ظرفیت آنرا شامل می شود، از همین رو، می توان اظهار داشت که ظرفیت بهره وری از سد چند برابر شده است.
گزارش از سعیده شریفی ـ خبرنگار ایسنا – منطقه زنجان