گالری گردی در پایتخت؛ مواجهه به دنا رفت، نمایش این سری عاشقانه باشه در هما

آبنما کار: نمایشگاه های مواجهه و این سری عاشقانه باشه در آخرین جمعه تیرماه 98 در گالری های دنا و هما شروع به کار می کنند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، گالری های هنری پایتخت در آخرین جمعه تیرماه نیز همچنان برنامه های خودرا ادامه می دهند و گرمای تابستان و تعطیلات بر روند کاری آنها موثر نبوده است. در این هفته همین طور نمایشگاه تجسمی شهر در جریان برگزاری هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر کار خودرا در گالری پردیس ملت شروع به کار کرد که شامل مجموعه ای از آثار نقاشی و عکس ۵۰ هنرمند است. خانه هنرمندان ایران نیز که با چند روز قطعی برق، تعطیل بود، برنامه خودرا که ششمین نمایشگاه انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران «چهار سوی خیال» را ادامه می دهد. علاوه بر این نمایشگاه ها، بعضی از برنامه های افتتاحیه گالری های پایتخت را در ادامه برمی شمریم.
گالری نیان
گالری نیان در چارچوب نمایشگاه «پروژه خانه» از روز جمعه ۲۸ تیرماه آثار دو هنرمند جوان یعنی نقاشی های مهدی عربی در کنار آثار چیدمان امید آفرین زاد مجسمه ساز را بطور همزمان به نمایش می گذارد. «پروژه خانه» تلاشی است برای پشتیبانی از هنرمندان نوظهوری که در آثارشان پتانسیل بالایی برای رشد و پیشرفت وجود دارد.
این نمایشگاه تا ۱۱ مردادماه در گالری نیان به نشانی بلوار اندرزگو، بلور صبا، کوچه شبنما، نبش کوچه گوهر، شماره ۲ برپاست.
گالری کاما
نمایشگاه «دگردیسی» شامل آثار نقاشی مرضیه فخر است که با تکنیک رنگ و روغن در سال های ۹۷ و ۹۸ خلق شده اند و از روز ۲۸ تیر تا ۲ مرداد به معرض نمایش گذاشته می شوند. نمایشگاه نقاشی «دگردیسی» تا ۲ مرداد در گالری کاما برپاست و علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به خیابان پاسدران، گلستان دهم پلاک ۴۴ گالری کاما بازگشت کنند.
گالری جاوید
گالری جاوید در هفته جاری میزبان نمایشگاه «آوای بوم و برگ» است که در آن سرور کیان با الهام از برگ های درختان آثارش را خلق کرده است. در این نمایشگاه نزدیک به ۳۰ اثر از این هنرمند جوان روی دیوار خواهد رفت که در همه آنها برگ بعنوان دستمایه اصلی مورد بحث هنرمندانه قرار گرفته است. نمایشگاه «آوای بوم و برگ» تا چهارم مرداد ادامه خواد داشت و علاقه مندان برای دیدن آن می توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به گالری جاوید واقع در خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک ۱۷، زنگ ۱ بازگشت کنند.
گالری هما
نمایشگاه انفرادی نقاشی ساله شریفی با عنوان «این سری عاشقانه باشه» از روز جمعه ۲۸ تیرماه در گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک گشایش می یابد. این نمایشگاه تا ۸ مرداد برپا خواهد بود.
گالری طراحان آزاد
نمایشگاه انفرادی نقاشی ساناز دزفولیان با عنوان «ذات پنهان» جمعه ۲۸ تیرماه در گالری طراحان آزاد واقع در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک ۵ شروع به کار می کند و به مدت ۵ روز ادامه دارد.
گالری زیرزمین دستان
«جاده فرعی» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی طلوع ناصری است که از روز ۲۸ تیرماه در گالری زیرزمین دستان واقع در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ افتتاح می شود و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.
گالری AG
نمایشگاه گروهی ویدئو و پرفورمنس با عنوان «اجرایی سیار، در باب به بازی گرفتن شهر» از ۲۸ تیر تا ۸ مردادماه در گالری AG برپا می شود. پرفورمنسی که گروه نوآر آنرا به صورت روزانه اجرا می کند، از ساعت ۲۰ الی ۲۱ اجرا می شود.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در سال ۱۳۹۳ پروژه مشترک تله. سیتی از همکاری چهار هنرمند فعال در اجرهای شهری شکل گرفت؛ اُلیویه ویلانو، یوآنا آروفات از فرانسه، مینا بزرگمهر و هادی کمالی. مقدم از ایران، با هدف به چالش کشیدن فضای شهری به مثابه صحنه ای برای اجرا، سفری را به گوشه کنار شهر تهران شروع کردند. در این راه هر یک با خلق شخصیتی دغدغه فردی خودرا در ارتباط با فضای پیرامون و مرز میان نمایش و زندگی روایت کردند. نتیجه‌ی این سفر، مجموعه ایست از ویدیو پرفورمنس هایی که شهر تهران را از نگاه این چهار نفر روایت می کند.
ملاقات چهار مسافر روی فرش، که می توان آنرا نتیجه رویدادِ همزمانی دانست، دریک روز بهاری، زیر برج آزادی اتفاق می افتد. آنها در یک لحظه و در یک زمان با هم در تابلوی نمایش خوشبختی قرار می گیرند. این تابلوی سرگردان، سوار بر قالیچه‌ی پرنده به میان مردم کوچه و بازار سفر می کند تا قصه این چهار مسافر را در شهر تهران روایت کند.
تله سیتی، با جابجا کردن مرز میان نمایش و زندگی، روایت سفریست از چهار نگاه در جستجوی یک شهر. تهران؛ این صحنه‌ی بزرگِ نمایش زندگی، که ما همگی همزمان بازیگر و تماشاگرش هستیم؛ صحنه ای برای نمایش آرزوها و ترسها، که هر روز بساطش را پهن می کند و ما غرق در بازی هایش می شویم. پروژه تله سیتی تا کنون دو اجرا را در چارچوب «سفر- روایت نمایشی» (Narrative tour performance) در کشور فرانسه به نمایش عموم در آورده، که هر کدام برمبنای فضای اجرا، طراحی مختص به خود داشته است.»
گالری اعتماد نگارستان
نمایشگاه انفرادی نقاشی های فریبا فرقدانی با عنوان «پنداری دیگر» از جمعه ۲۸ تیرماه در گالری اعتماد نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان شروع به کار می کند. در متن بیانیه این نمایشگاه آمده است: «متن یک گلدان در فضایی هیچ، داستانی است که قرن هاست به آن پرداخته شده با هر زمینه و باور فرهنگی. اما این گلدان در سکوت، در حالی می تواند باوری متفاوت بوجود بیاورد که نگاه وپنداردیگری در برداشته باشد.
عزلت یک گلدان در سکوتی وهم آلود یا در برهوتی از خاکستری یا در ناکجاآبادی از رنگ، همه اینها باور من را می سازد به مکان امن نقاشی.
عنوانی برای نقاشی ها نیست. عنوان، سرگشتگی خط ها و رنگ هاست در حضور گلدان، حضور بودن، حضوری در بطن متن.»
گالری راه ابریشم
نمایشگاه گروهی جایزه عکاسی مینیمالیسم روز جمعه ۲۸ تیرماه در گالری راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ گشایش می یابد. این نمایشگاه تا ۲۰ مرداد ادامه خواهد داشت.
گالری دنا
نمایشگاه انفرادی عکس کاترین نظری با عنوان «مواجهه» از جمعه ۲۸ تیرماه در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، پس از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴، زنگ ۲ شروع به کار می کند. در بیانیه این نمایشگاه به قلم صمد قربان زاده می خوانیم: «تخیل یکی از ارکان مهم در روند زایش اثر هنری است، بویژه اگر ارائه تصاویر بصورت فتومونتاژ رخ دهد. تخیل می تواند به مثابه گفتگویی باشد میان هنرمند و بخش های سرکوب شده ناخودآگاه همچون آمال و آرزوها که از این طریق جنبه عینی به خود گرفته و به تصویر در آیند. همچون اتفاقی که در آثار کاترین نظری رخ داده است. آرزوها و آمال سرکوب شده یک زن که در چارچوب اشکال و المان های مختلف خودرا بروز داده اند.
بال های شکسته و در حال سقوط هواپیماها، اسب زخمی که یارای بلند شدن ندارد، مبلی کهنه و دور افتاده در اطراف شهر و المان های دیگری که تک تک شان می توانند نشان از اتفاقات و گذشته یک فرد باشند.
این مجموعه به دنبال نشان دادن تجربیات رمانتیک گونه هنرمند نیست تا بوسیله آن بخواهد بر ذهن مخاطب پایکوبی کرده و خودرا داغدار اتفاقات گذشته خود بداند. کاترین نظری در این مجموعه می کوشد پا را از دنیای شخصی و تجربیات زیسته خود فراتر گذارده و زن را در چارچوب یک شخصیت قهرمان گونه جلوه دهد. زن در آثار وی در یک مواجهه پایاپای با گذشته و آینده خود به تصویر کشیده می شود که نه مسلح به توپ و تانک است و نه دیگر سلاح های مدرن. سلاح او ایستادگی و صبر است. زنان در این تصاویر، در مقابل جنگ و خونریزی، زایش و تولدی باردیگر را هدیه می دهند.
اما این مواجهه خیالی هیچ پیروزی نخواهد داشت، تنها خیال است که برتری می جوید و ما را هر چه بیشتر در خود فرو می برد.»

منبع: