سفره ایران پهن می شود

آبنما کار: اولین جشنواره خوراک ملل بیستم تا بیست وپنجم مردادماه در تهران انجام می شود. مقرر است از یک خوراک محلی ایرانی که ثبت ملی شده، رونمایی شود و کشورهای عضو اکو، ایتالیا، چین و هند نیز طعم های خودرا در این مهمانی ایرانی به اشتراک گذارند.
عبادرضا اسلامی ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ درباره این جشنواره به ایسنا گفت: این جشنواره از طرف بخش خصوصی با حمایت معنوی این کانون و با استفاده از ظرفیت سازمان های فرهنگ و ارتباطات، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت امور خارجه برگزار می گردد که نقطه قوت آن حضور کشورهای عضو اکو است (شامل ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان می شود). یکی از این کشورها حتی برای دور دوم این جشنواره اعلام میزبانی کرد که ما تمایل داریم آنرا به نام ایران ثبت نماییم و اقداماتی را برای ثبت جشنواره خوراک ملل به نام ایران در تقویم سازمان جهانی جهانگردی نیز آغاز نموده ایم.
وی افزود: برخی از رستوران های ایتالیا نیز جهت شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند و خوراک چینی و هندی نیز معرفی می شود. ما تمایل زیادی داریم اقوام و عشایر ایرانی در این جشنواره حضور پررنگی داشته باشند که استقبال آنها چشم گیر نبوده اما همچنان برای جذب بیشتر اقوام و عشایر به این رویداد بین المللی تلاش می شود.
مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اضافه کرد: سطح جشنواره، آموزشی خواهد بود و مقرر است سرآشپزهای معتبر و سرشناس در این رویداد حضور داشته باشند تا به استانداردهای بین المللی خوارک بیشتر پرداخته شود.
او پرده بردای از یک خوراک محلی ایرانی که ثبت ملی شده است و پذیرایی از میهمانان با این خوارک را از دیگر اتفاقات این جشنواره برشمرد و اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری این جشنواره شعار تنوع غذایی ایران، به واقعیت برسد. هدف ما این است که خوراک ایرانی فراتر از مرزها رود و به آشپزخانه های بین المللی راه یابد و به عبارتی تجاری شود. غذا از اصلی ترین عوامل جذب توریست است و نباید از اهمیت آن غافل شویم. متاسفانه در بیرون از مرزها خوراک ایرانی را نمی شناسند.
وی افزود: حتی در داخل کشور نیز خیلی از خوراک ها ناشناخته مانده است. مثلا رشت که به شهر خلاق خوراک معروف شد، بیشتر غذاهای آن برای علاقمندان گردشگری غذا ناشناخته است. امیدواریم این جریان که از امسال چراغ آن روشن می شود، به هفتاد تا هشتاد درصد از اهدافش برسد.
او درباره ورود خوراک هایی که در این جشنواره معرفی می شود در لیست غذایی رستوران های ایران، اظهار نمود: با عنایت به شرایط خاص این سال ها نمی توانیم روی غذاهای لاکچری مانور زیادی داشته باشیم. اما اهتمام می نماییم با معرفی ظرفیت های ناشناخته، رستوران ها را متقاعد به بهره برداری از آنها نماییم.
اسلامی اظهار داشت: جشنواره خوراک ملل به جز غذا بخش های جنبی مثل اجرای موسیقی اقوام خواهد داشت و پیش بینی می نماییم تعداد زیادی در آن شرکت نمایند.

منبع: