کویری که تهرانی ها را جذب کرده

آبنما کار: نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کویر گرمسار می تواند به مقصد جدید گردشگری و سفر در کشور تبدیل گردد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، غلامرضا کاتب در جلسه بررسی طرح سرمایه گذاری اکوکمپ در کویر گرمسار اظهار نمود: مناطق شمالی از پرترددترین مقاصد کشور در روزهای تعطیلات محسوب می شوند و باید مقاصد جدید برای ایام تعطیل تعریف شود.
وی با تاکید بر اینکه کویر گرمسار قابلیت تبدیل به مقصد جدید سفرهای داخلی و خارجی را دارد، خواهان حمایت مسئولان از اجرای طرح اکوکمپ در کویر گرمسار شد.
کاتب، سرمایه گذاری در غار نمکی گرمسار و اتصال گرمسار به ایستگاه جوانمرد قصاب تهران را همچون فعالیت های در دست انجام برای توسعه گردشگری گرمسار عنوان نمود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان هم اظهار داشت: پروژه های سرمایه گذاری در گردشگری استان سمنان با عنایت به سطح و میزان سرمایه گذاری در کانال شتاب دهنده طرح ها قرار می گیرند.
جهانشاهی اضافه کرد: با عنایت به تنوع، حجم و افزایش استقبال سرمایه گذاران، مسیر سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری استان کوتاه و تسهیل شده است.
وی، حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در تاسیسات گردشگری استان سمنان را بیشتر از 6000 میلیارد ریال و شامل ۲۲ پروژه مهم در بخش های متنوع عنوان نمود و اظهار داشت: این تعداد پروژه گردشگری در حال افزایش می باشد.
جهانشاهی، استان سمنان و شهرستان گرمسار را از مقاصد تازه سفر بخصوص برای ساکنان تهران برشمرد و اضافه کرد: تحقق بخش زیادی از برنامه ها، زمینه تبدیل استان به مقصد سفر را فراهم نموده است.
در این جلسه طرح راه اندازی اکوکمپ در کویر گرمسار با حضور مسیولان منابع طبیعی و محیط زیست، میراث فرهنگی، فرماندار گرمسار، سرمایه گذار بخش خصوصی و… در محل فرمانداری گرمسار بررسی گردید.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، اکوکمپ یا مقصد گردشگری مناطق جغرافیایی هستند که دارای امکانات خاص گردشگری هستند و مقصد گردشگری، یک منطقه جغرافیایی است که در آن تمامی خدمات و زیرساخت های مورد نیاز گونه خاصی از توریست یا بخشی از بازار گردشگری، در آن فراهم است.
برپایه تعریف بالا که با تعریف سازمان جهانی گردشگری هم تطبیق بالایی دارد، از ملزومات نام گذاری یک منطقه خاص، بعنوان یک مقصد گردشگری، وجود خدمات و زیرساخت ها است، به صورتی که نبود این دو، مکان مورد نظر را در تعریف مقصد نخواهد گنجاند. از این رو، یک مقصد گردشگری، باید دارای خدمات گردشگری شامل آژانس های گردشگری، راهنمایان گشت های محلی، برگزارکنندگان تورها و فعالیت هایی از این دست باشد و دارای زیرساخت های گردشگری مانند اقامت گاه ها، رستوران ها و مراکز خوراک و نوشیدنی، حمل ونقل، جاذبه های بهینه شده یا تولید شده و مانند آن باشد.
با این تعاریف، اکوکمپ را می توان یک مقصد گردشگری دانست که در آن، تمامی خدمات و زیرساخت ها، هماهنگ و مطابق بر زیست بوم و محیط زیست منطقه باشد. به بیان دیگر، اکوکمپ، یک مقصد گردشگری بهینه شده برپایه معیارهای استاندارد زیست محیطی و معیارهای مدیریتی استاندارد هماهنگ با مسائل و چالش های زیست محیطی است.
اکوکمپ ها معمولا به گونه ای طراحی و اجرا می شوند که میزان حداقلی دی اکسیدکربن را تولید کرده و وارد طبیعت کنند. معمولا از مواد بومی منطقه ساخته می شوند. معمولا از انرژی سبز برای تأمین انرژی مورد نیاز خود بهره مند می گردند که در این میان، انرژی خورشیدی از پرکاربردترین آن هاست. همینطور اکوکمپ ها به صورت کامل پسماندهای خویش را مدیریت می کنند و در حفاظت از طبیعت، پوشش های گیاهی و گونه های جانوری مشارکت کاملا فعال و مؤثر دارند.