مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری به آبنما كار خبر داد: تهیه برنامه ضربتی برای اعتمادسازی گردشگری ایران

آبنما كار: مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با اشاره به تحولات اخیر ایران و منطقه، از اقدام برای تدوین برنامه ضربتی اعتمادسازی بازاریابی و تبلیغات در بازارهای هدف گردشگری آگاهی داد.
«ایران» چنان كه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اذعان داشته است با «بودجه ای محدود» تبلیغ شده است. علی اصغر مونسان اوایل امسال نیز به بودجه تبلیغات گردشگری ایران اعتراض كرده و اظهار داشته بود: «در خیلی از كشورها به ازای هر توریست ۱.۷ الی ۲.۲ دلار برای تبلیغات گردشگری هزینه می شود، اما متأسفانه در ایران هزینه این تبلیغات به چند سِنت هم نمی رسد.» محمدابراهیم لاریجانی مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، آن سخنان را تكمیل كرده و اظهار داشته بود: «سرانه بودجه ایران برای جذب هر توریست خارجی حدود ۳۰ سنت است.» هرچند كه معاون گردشگری صراحتا به ایسنا گفته است: «ما با دست خالی برای گردشگری ایران تبلیغ می نماییم.»
با وجود چنین شرایطی، محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیركل بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ تهیه و اجرای طرح ضربتی برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری بمنظور اعتمادسازی و حفظ اشتغال و معیشت صدها هزار نیروی كار كه در معرض بیكاری قرار دارند را در وضع موجود كشور ضروری دانست و به ایسنا اظهار داشت: این طرح با مشاركت بخش خصوصی در دست تهیه است.
او درباره لزوم تهیه و اجرای برنامه ای ضربتی برای اعتمادسازی گردشگری، توضیح داد: باتوجه به اتفاقات اخیر به خصوص ناآرامی های آبان ماه، تحولات عراق و اقدامات تروریستی فرودگاه بغداد، حادثه سقوط هواپیمای اوكراینی و كنسل شدن خیلی از پروازهای بین المللی لزوم برنامه ریزی گسترده برای بازاریابی و تبلیغات اعتمادساز در ماه های اختتام سال و پیش از شروع فصل پیك سفرهای توریستهای خارجی احساس می شود.
وی افزود: بدیهی است ما به صورت ماهانه و سالانه برنامه های مختلفی برای بازاریابی و تبلیغات گردشگری در دستور كار داریم كه متناسب با منابع، بودجه و امكاناتمان و در شرایط عادی به كار گرفته می شود، اما باتوجه به تحولات اخیر و آثار منفی این اتفاقات روی اذهان و افكار عمومی مردم كشورهای بازار هدف، احساس می نماییم در فصل پیش روی گردشگری ورودی كه از بهار ۹۹ شروع می شود، با كاهش سفر به ایران مواجه شویم.
لاریجانی اظهار داشت: هرچند هم اكنون برخی از تورها كنسل شده است، اما باتوجه به این كه در فصل پیك سفر نیستیم، حجم تورهای كنسل شده به لحاظ كمی و عددی رقم بزرگی نیست، ولی باید از الان برای سال آینده برنامه ریزی را شروع نماییم تا صدمات كمتری را شاهد باشیم.
او «مدیریت بحران در گردشگری» را مقوله ای دانست كه همه كشورهای فعال در صنعت گردشگری ممكنست با آن مواجه شوند، تصریح كرد: موضوعاتی نظیر سیل، زلزله، كودتا، انقلاب، مسائل سیاسی، بیماری های فراگیر و بسیاری موضوعات است كه در كشورهای مختلف دنیا رخ می دهد و روی گردشگران ورودی آن كشور تاثیر می گذارد كه با یك سری اقدامات ضربتی شرایط به وجود آمده را مدیریت می كنند و به عبارتی بحران را پشت سر می گذارند.
مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری اضافه كرد: ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فعالان بخش خصوصی و تمام كسب و كارهایی كه از حوزه گردشگری بطور مستقیم و غیر مستقیم منتفع هستند و حتی شهرداری ها و برخی سازمان ها و وزارتخانه هایی كه كاركرد بین المللی دارند، باید در برنامه «اعتمادسازی تبلیغات گردشگری ایران» با هدف عبور از چالش بوجود آمده نقش موثر ایفا كنند.
وی بیان كرد: بدیهی است اقدامات بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی كه برای شرایط عادی پیش بینی و طراحی شده هم به لحاظ كمی و حجم برنامه ها و هم به لحاظ كیفی و نوع برنامه، جوابگوی تبلیغات منفی و رفع تشویش اذهان و تنویر افكار عمومی اتباع كشورهای بازار هدف نیست. ضمن این كه این وزارتخانه به تنهایی نمی تواند برنامه ریزی گسترده ای را در بیش از۳۰ كشور بازار هدف اول گردشگری به لحاظ منابع مالی، انسانی و عملیاتی به كار گیرد، پس نیازمند همكاری همه ذی نفعان و فعالان حوزه گردشگری هستیم.
لاریجانی افزود: لزوم مشاركت موثر همه فعالان گردشگری شامل بخش خصوصی، كسب و كارها، رسانه ها و سازمان های دولتی و حاكمیتی، شهرداری ها، اتاق های بازرگانی، هنرمندان و ورزشكاران در برنامه ضربتی اعتمادساز تبلیغات گردشگری احساس می شود؛ چونكه آثار و منافع اقتصادی گردشگری متعلق به گروه خاص نیست و آحاد جامعه را تحت پوشش قرار می دهد. همین طور باید تقسیم كاری بین انجمن ها و تشكل های گردشگری و برخی نهادها و سازمان ها با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اجرای این برنامه ضربتی صورت بگیرد.
وی در ادامه به برخی اقدامات كه در جریان این برنامه اعتمادسازی می تواند اجرا شود، اشاره نمود و اضافه كرد: اعلام شرایط واقعی كشور توسط سفارتخانه ها، رایزنی های فرهنگی و نمایندگی های كشورمان در سایر كشورها به ویژه در كشورهای بازار هدف گردشگری، حضور در فضای مجازی به خصوص پیام رسان ها و شبكه های اجتماعی محبوب كشورهای بازار هدف، حضور در نشریات و سایر رسانه های تخصصی گردشگری، حضور پررنگ در نمایشگاه های گردشگری (تا اردیبهشت ۹۹ حدود هشت نمایشگاه مهم در پیش است)، اجرای برنامه هایی نظیر هفته های فرهنگی، بازارچه های صنایع دستی، جشنواره های غذاهای سنتی و موسیقی ایرانی كه بتواند مردم كشورهای هدف را مخاطب قرار دهد، برگزاری تورهای آشناسازی برای خبرنگاران، تورپراتورها، بلاگرها و افراد ذی نفوذ كشورهای بازار هدف، دعوت از اینفلوئنسرها و افراد اثرگذار در فضای مجازی، دعوت از سلبریتی ها و افرادی كه مردم كشورهای بازار هدف از آنها تأثیر می پذیرند و دهها طرح و ایده دیگر قسمتی از اقدامات تدارك شده در طرح ضربتی اعتمادساز بازاریابی و تبلیغات در شرایط فعلی خواهد بود. البته با مشورت انجمن ها، صنوف، تشكل ها و صاحب نظران و بعضی از سازمان ها و نهادهای فعال بین المللی این برنامه ها به لحاظ كمی و كیفی تكمیل خواهد شد.
مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری اشاره كرد: بعد از آن باید تامین منابع و تقسیم كار بین نهادهای دولتی، بخش های مختلف وزارت گردشگری، بخش خصوصی، جامعه هتلداران، انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه تورگردانان، انجمن راهنمایان و سایر ذی نفعان صورت پذیرد و با تقسیم كار ملی بین بخش های مذكور هر یك باید قسمتی از این برنامه ها را به لحاظ مادی، معنوی، فنی و مشاوره ای پشتیبانی كنند تا اجرا شود.
وی افزود: حفظ روند رو به رشد گردشگری در ماه های پایانی سال و به ویژه در سال آتی در عمل به حفظ كسب و كارها و مشاغل مختلفی منجر می شود كه در شهرها و روستاهای مختلف كشور بعنوان مقاصد گردشگری، دهها هزار جوان از آن بطور مستقیم ارتزاق می كنند و دهها هزار نفر نیز در دفاتر خدمات مسافرتی، رستوران ها، مراكز اقامتی، راهنمایان گردشگری، بوم گردی ها مشغول به كاراند و چشم امید خود و خانواده هایشان به چرخیدن چرخ صنعت گردشگری است.
لاریجانی با بیان این كه تاثیرات غیرمستقیم و القایی صنعت گردشگری بر سایر صنایع شامل حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی، دریایی و حمل و نقل درون شهری، تولید، كشاورزی و كسب و كارهای خرد آحاد مردم نیز بر كسی پوشیده نیست، اشاره كرد: اگر حالا از تهیه برنامه ضربتی بازاریابی و تبلیغات گردشگری سخن می گوییم در واقع از حفظ اشتغال و معیشت مستقیم و غیرمستقیم صدها هم وطن در اقصی نقاط كشور حرف می زنیم، بدین سبب مشاركت همه فعالان و ذینفعان و نهادهای دولتی و غیردولتی را در این راه نیاز داریم.

منبع: