واکنش مونسان به اتفاقات اخیر منطقه؛ ضربه بزرگی به گردشگری وارد شده

به گزارش آبنما کار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اکراینی اظهار داشت: این اتفاقات ضربه ی بزرگی به گردشگری وارد کرده که با برنامه ریزی جدید از آن عبور می نماییم و حتما به حالت نرمال برمی گردیم.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، علی اصغر مونسان در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری با پارک ملی «علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی» در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به دنبال اتفاقات اخیر اظهار نمود: اقداماتی معمولا در شرایط نرمال برای توسعه گردشگری برنامه ریزی می شود اما گردشگری خصوصیت هایی دارد که با کوچکترین حاشیه و عدم امنیت با مشکل مواجه می شود. در سال ۱۳۹۸ حوادث زیادی صورت گرفت که اثرات گسترده ای در گردشگری داشت، اما با برنامه ریزی و تلاش از آنها عبور کردیم، هر کدام از آن اتفاقات می توانست ضربه بزرگی وارد کند.
وی افزود: اتفاقات اخیر وسعت بیشتری داشته است. تلاش می نماییم اثرات منفی آنرا کنترل نماییم و به حالت عادی برگردیم، امیدوارم از این وضعیت عبور نماییم و زودتر نرمال شویم.
مونسان همینطور اظهار داشت: سال ۱۳۹۸ با بودجه ای محدود اقدامات تبلیغاتی زیادی انجام شد، بخش خصوصی هم مشارکت داشت و ایران را در کشورهای هدف معرفی کردیم، اما حالا با وضعیتی روبرو شده ایم که نیاز است برنامه ریزی جدیدی داشته باشیم.
او درباره ی اخباری که روز گذشته در خصوص کاهش ۷۰ درصدی تورهای ورودی بعد از سقوط هواپیمای اوکراین انتشار یافت، بیان نمود: برخی از کشورها سفارش هایی در اینباره داشته اند که حتما اثراتی در کنسل شدن تورهای ایران داشته است، تلاش می نماییم به حالت عادی برگردیم.
وی افزود: بطور قطع عدد ۷۰ درصد قابل توجه است، در برخی از کشورها این ریزش بیشتر بوده و در بعضی کمتر، ما بازارهای جدیدی را اضافه می نماییم و امیدواریم این شرایط تغییر کند.

از این شرایط عبور می کنیم
علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ همینطور در مراسم امضای تفاهم نامه با جهاد دانشگاهی که امروز (یکشنبه ۲۲ دی ماه) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، شهادت سردار قاسم سلیمانی و سرنشینان هواپیمای اوکراینی را «اتفاقی ناخوشایند» دانست و با بیان این که از اعماق قلبم برای مسافران و گردشگران آن پرواز ناراحتم و به بازماندگان هواپیمای اوکراینی تسلیت می گویم، اظهار نمود: وضعیت کشور به سمتی رفته که دشمنان موضع گیری ها و تبلیغات زیادی داشته اند و به کنسل شدن پروازهای خارجی منجر گردیده است. برخی این اتفاقات را بهانه تبلیغات منفی ضد ایران کرده اند، به هر حال اثرات خویش را می گذارد ولی ظرفیت گردشگری آنقدر بالا است که به سرعت جبران و ترمیم می شود و از این وضع عبور می نماییم و وضعیت گردشگری نرمال و پیش رونده می شود. برای تضمین آینده گردشگری از علم و دانش روز استفاده می نماییم. آموزش و تربیت کارشناسان گردشگری در این راه هم حائز اهمیت می باشد.
وی با بیان این که سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی گم شده است، اظهار داشت: گردشگری در ایران همانند سایر کشورها روند خوبی در اقتصاد دارد و حجم خویش را در تولید ناخالص ملی افزایش داده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی درآمد مستقیم گردشگری ایران حدود ۱۱.۷ میلیارد دلار بوده که در تولید ناخالص ملی عدد کمی نیست اما به واسطه نبود حساب اقماری، همه سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی محاسبه نمی گردد. فقط دو بخش کوچک هتل ها و رستوران ها را محاسبه می کنند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، «اقتصاد گردشگری» را از نوع مردمی و پایدار دانست و اضافه کرد: برخلاف صنعت و کشاورزی کم ترین کمک های مستقیم مالی نصیب گردشگری می شود.
وی به همکاری دانشگاه علم و فرهنگ و مرکز آمار در تهیه حساب اقماری اشاره نمود و افزود: برنامه اقدام ملی، نظام جامع آموزشی و برند گردشگری از دیگر طرح هایی است که با دانشگاه علم و فرهنگ پیش می رود. این اقدامات نشان داده است رویکرد وزارتخانه علمی و برنامه محور شده است.
مونسان اظهار داشت: بار مهم قطب علمی گردشگری بر دوش دانشگاه علم و فرهنگ است. پروش دانش آموختگان در حوزه گردشگری روند رو به رشدی دارد و این مزیت بزرگی برای گردشگری به حساب می آید.