رئیس هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران عنوان کرد: دشواری ثبت سفارش کالاها و تأمین ارز عوامل اصلی شکل گیری صف در بنادر

به گزارش آبنما کار، رئیس هیئت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: شرایط سخت ثبت سفارش کالاها و سهمیه بندی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط دشوارتر تخصیص و همینطور مشکلات تأمین ارز در بانک مرکزی، عوامل اصلی شکل دهی صف در ترخیص کانتینرها و کالاها در بنادر و گمرکات کشور است.
محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ضمن اشاره به حادثه دلخراش انفجار در بندر شهید رجایی و انتقادات رئیس جمهور از دپوی طولانی مدت کانتینرها در بنادر، اضافه کرد: انتقادات رئیس جمهور، کاملا به حق و به جا است، چونکه در جهان، گمرک فقط درگاه ورود و خروج کالاست و در کشورهای پیشرفته و بیشتر کشورهای درحال توسعه، کالا در گمرکات معطل نمی ماند.
وی تصریح کرد: این کالاها، در واقع سرمایه های تجار و تولیدکنندگان است و حق شان اینست که کالاهایشان در اولین فرصت ترخیص شود.
رئیس هیئت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران ضمن اشاره به اشکالاتی که در مبحث ترخیص کالاها از گمرکات وجود دارد، تصریح کرد: یکی از این موضوعات، تأمین و تخصیص ارز است که شاهدیم فرایند و صف آن به پنج تا ۶ ماه افزایش پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: همینطور شاهدیم خیلی از این کالاهایی که وارد می شود، اقدامات در ارتباط با استانداردشان انجام نشده و بنابراین معطل می شوند.
لاهوتی اظهار داشت: دپوی این حجم از کالا در گمرکات و بنادر کشور، نشان دهنده ایراد در دستگاههای اجرایی می باشد که بیشترین اشکال در ارتباط با سهمیه بندی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشکلاتی که گاها در صف تخصیص اتفاق می افتد و همینطور سخت گیری های بانک مرکزی در حوزه تأمین ارز بازمی گردد.
وی بیان داشت: به دنبال اتفاق بسیار ناگوار روز شنبه (ششم اردیبهشت) که طی آن تعداد زیادی از هموطنان جان خویش را از دست دادند یا زخمی شدند، باید دستگاههای اجرایی به بازبینی در سیاستهای خود در این حوزه بپردازند و روشی اتخاذ شود تا شاهد دپوی این حجم از کالا و کانتینر در انبارها و محل های گمرک و بنادر نباشیم.
رئیس هیئت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: زمانی در چند سال قبل مبحث «بازرسی و ارزیابی در محل واحدهای تولیدی» کلید زده شد، اما به علت مشکلاتی که وجود داشت موفقیت آمیز نبود. با این وجود در همه کشورها کالاها وارد کارخانه ها می شود و بعد از آن نماینده گمرک وارد کارخانه ها شده و به انجام ارزیابی و کارشناسی آنها می پردازد.
وی ضمن اشاره به این که در مقوله صادرات، «ارزیابی در محل» داریم، افزود: اگر این مورد در واردات هم اتفاق بیفتد، می تواند بسیار کمک حال باشد.
لاهوتی اضافه کرد: مهم ترین دلایلی که این اتفاق نمی افتد؛ شرایط سخت ثبت سفارش کالاها و سهمیه بندی در وزارت صمت، شرایط سخت تر تخصیص و همینطور مشکلات تأمین ارز در بانک مرکزی است.

به گزارش آبنما کار به نقل از خبرگزاری ایرنا، رئیس جمهور که یک روز بعد از حادثه (هفتم اردیبهشت ۱۴۰۴) به منظور بررسی آخرین وضعیت حادثه رخ داده در بندر شهید رجایی و مدیریت میدانی ابعاد مختلف این حادثه به استان هرمزگان سفر کرده بود، در جلسه ویژه ستاد مدیریت بحران ضمن اشاره به ضرورت اصلاح روند نگهداری کانتینرها در بندر عنوان کرد: نگهداری بلند مدت ۱۲۰ هزار تا ۱۴۰ هزار کانتینر در این بندر قابل قبول نیست. نباید کالاهایی که وارد می شوند ماه ها در بندر باقی بمانند؛ باید فرایند ترخیص تسریع شود.
دکتر مسعود پزشکیان با دستور به تیم های تخصصی استان و وزارت خانه های مرتبط، خاطرنشان کرد: ضروریست که یک مطالعه تطبیقی در رابطه با مدیریت بنادر در کشورهای پیشرفته انجام و راهکارهای اصلاحی با کمک دانشگاهیان، کارشناسان و مدیران باتجربه، تدوین شود.
رئیس جمهور اضافه کرد: مطالعات تطبیقی باید در یکی دو هفته جمع بندی تا در جلسه آتی با حضور مسؤلان استان، تصمیمات نهائی در این حوزه اتخاذ شود.
پزشکیان با تکیه بر این که استمرار وضعیت فعلی در مدیریت بنادر کشور پذیرفتنی نیست، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد حتی یک دهم این حجم کانتینر بدون ساماندهی در بنادر باقی بماند. برای این کار نیازمند برنامه ریزی دقیق و اتخاذ تدابیر علمی و عملی هستیم و دولت آمادگی هرگونه همکاری در این حوزه را دارد.

وزارت صمت: آماده بازبینی فرایند ترخیص کانتینری در بنادر هستیم

به دنبال انتقاد رئیس جمهور از فرایند تشریفات ترخیص کالا از بنادر، وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه ای با بیان آمادگی برای مشارکت فعال در بازبینی فرایند ترخیص کانتینری در بندرها مطابق تاکید رئیس جمهور، تصریح کرد که فرایند تخصیص ارز واردات، تأثیری در بروز حادثه غمبار اسکله شهید رجایی و دپوی کانتینرها نداشته است.
این وزارت خانه با یادآوری این که وظیفه اصلی وزارت صمت در فرایند تجارت کشور صدور مجوز واردات و صادرات است، با استناد به آمار رسمی درمورد میزان تخلیه و بارگیری کانتینرها در بندر شهید رجایی طی ۳ سال قبل خاطرنشان کرد: در بندر شهید رجایی سالانه بیشتر از ۲ میلیون کانتینر تخلیه و بارگیری می شود و این آمار به خوبی نشان داده است که مبحث دپوی کانتینرها اتفاق جدیدی نیست که طی ماه های اخیر بروز کرده باشد و روند آن کاملا مطابق ۳ سال قبل بوده است.

منبع: