آبنما کار: آبنما کار: همدان محوطه باستانی هگمتانه در اولین نوروز جهانی شدن، نه فقط در فهرست اماکن پربازدید کشور قرار نگرفت بلکه در بین جاذبه های گردشگری استان نیز همانند سالیان قبل در جایگاه چهارم باقی ماند.
به اعتقاد فعالان میراث فرهنگی و گردشگری، هگمتانه بعد از جهانی شدن نیاز به معرفی متفاوتی داشت تا جایگاه خودرا در بین جاذبه های استان و کشور پیدا کند، اما این اثر به عنوان بزرگترین محوطه تاریخی کشور نه فقط جایگاه شایسته ای در بین جاذبه های کشوری ندارد بلکه در استان همدان نیز آن طور که باید معرفی نشده است.
شهریورماه سال ۹۹ میراث فرهنگی همدان در خبری اعلام نمود ۷۰ درصد همدانی ها محوطه باستانی هگمتانه را از نزدیک ندیده اند. این خبر زنگ خطری بود برای معرفی اثری که آن روزها مسیر جهانی شدن را طی می کرد. بااینکه ثبت جهانی هگمتانه بستر مناسبی شد تا این محوطه در شهر همدان به خوبی معرفی شود، اما این معرفی، تنها به شهر محدود شد و حتی در استان نیز به درستی شناسانده نشد.
طبق آمار ستاد خدمات سفر استان همدان، در نوروز امسال محوطه باستانی هگمتانه بعد از غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا و آرامگاه باباطاهر رتبه چهارم اماکن پربازدید جاذبه های گردشگری استان را کسب نمود و این در حالیست که چند سال قبل نیز هگمتانه در همین جایگاه قرار داشته است.
بااینکه طبق آمار، ۳۲ هزار نفر در روزهای نوروز از این محوطه بازدید کردند که نسبت به سال قبل رشد ۴۰ درصدی داشته است، اما این سوالات مطرح است که جهانی شدن چه تاثیری در رونق گردشگری هگمتانه داشت ؟ آیا این کهن جاذبه گردشگری نباید حداقل در بین جاذبه های استان سیر صعودی را طی می کرد؟ بعد از گذشت حدود ۸ ماه از جهانی شدن، چقدر تبلیغات فاخر برای این اثر کم نظیر انجام شد تا قبل از معرفی آن به دنیا، آنرا به کشور و حتی استان خود معرفی کنیم؟
یک فعال حوزه گردشگری اظهار داشت: همزمان با جهانی شدن هگمتانه در سال قبل، این محوطه باستانی در شهر همدان بطور جدی معرفی گردید اما خارج از استان هیچ کاری نه فقط برای معرفی هگمتانه بلکه برای معرفی همدان انجام نشده است.
محمد صیفی کار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اضافه کرد: اگر هگمتانه جز اماکن پربازدید گردشگری در نوروز نبوده کوتاهی از دست اندرکاران استانی است که معرفی خوبی از آن انجام نداده اند، باید تبلیغات خوبی در خارج از مرزها می شد که این اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: همدان در طول تاریخ محل تضارب و تعامل تمدن ها، فرهنگ، ادیان، صنایع دستی و… بوده و هست، اما ما از این ظرفیت به درستی بهره نبرده ایم.
صیفی کار با اعلان اینکه هگمتانه باید با شیوه های جدید تبلیغات معرفی شود، اضافه کرد: حلقه مفقوده چرایی عدم استقبال گردشگران از هگمتانه این است که ما خارج از شهر همدان، هگمتانه را به عنوان بزرگترین محوطه تاریخی کشور معرفی نکرده ایم.
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به این که در هگمتانه شواهدی از دوران ماد تا معاصر وجود دارد و اگر تا حالا آنطور که باید معرفی نشده است، کم کاری کرده ایم، اشاره کرد: برای معرفی هگمتانه به اتاق فکری متشکل از افراد باتجربه و جوانان صاحب فکر و خوش سلیقه نیاز داریم که با تازه ترین شیوه تبلیغات این اثر جهانی را معرفی کنند، چونکه زمان تبلیغات قدیمی تمام شده و باید از ایده ها و نظرات جوانان بهره برد.
صیفی کار بیان کرد: در کنار معرفی غار علیصدر به عنوان یک موهبت الهی، نباید از معرفی دیگر جاذبه های استان غافل شویم، هگمتانه مجموعه ای غنی از آثار ناب مثل کلیساها، حمام ارامنه، آثار کشف شده در ادوار مختلف است و سیر تاریخی موجود در محوطه باید به بهترین شکل معرفی شود.
وی با اشاره به این که هگمتانه نیاز به تولید محتوای فاخر دارد، اظهار داشت: هگمتانه به مفهوم واقعی آماده میزبانی از مخاطبان نیست، معضل جدی پارکینگ باید حل شود تا ابتدایی ترین نیاز توریست با مشکل مواجه نشود، از جانب دیگر با بوجودآوردن سازه های نو و نصب المان های مناسب در مجموعه و همین طور برگزاری غرفه های نمایشگاهی فاخر می توان به جذب توریست کمک کرد.
بااینکه سال قبل بافت تاریخی شهر همدان از پرونده ثبت جهانی جا ماند، اما جهانی شدن هگمتانه به تنهایی نیز موفقیت بزرگی بود که انتظار میرفت بعد از جهانی شدن جایگاه بهتری در بین جاذبه ها پیدا کند و به کمک گردشگری همدان بیاید.
لازمه این اتفاق، معرفی بزرگترین محوطه تاریخی کشور بود که تا حالا آنطور که شایسته است انجام نشده و با ادامه کارهای فعلی نمی توان منتظر استقبال گردشگران از هگمتانه بود، تولید محتوای فاخر، تبلیغات نوین و استفاده از افراد جوان و خوش فکر در این زمینه می تواند هگمتانه را آن طور که باید به جهانیان معرفی نماید.
منبع: abnamakar.ir