هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت؛ آغاز ماراتن فجر۱۶

به گزارش آبنما کار، روزهای ابتدایی هفته ای که گذشت صحبت های اهالی تجسمی در رابطه با نوزدهمین حراج تهران که فروش ۲۴۱ میلیاردی داشت، مورد توجه قرار گرفت اما جشنواره تجسمی فجر بود که نگاه ها را به سمت خود معطوف کرد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود. در گزارش پیش رو درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم. هرچند جمعه ها روز تعطیل به حساب می آید اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و فعالیتهای اخیر خویش را در چارچوب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند.
«آدینه» روز نانوشته نخستین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به علت تعطیل بودن اغلب مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می آورد. بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همینطور برخی نمایشگاه ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
حراج تهران در گام نوزدهم و فروش های نه چندان عجیبش!
نوزدهمین «حراج تهران»؛ هنر کلاسیک و مدرن ایران عصر جمعه ۶ بهمن ماه با ارائه ۹۰ اثر هنرهای تجسمی در هتل پارسیان آزادی برگزار شد که در نهایت جمع فروش نوزدهمین حراج تهران ۲۴۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان شد.
در هر دوره حراج تهران، شاهد مطرح شدن موارد و نکاتی هستیم که خواسته یا ناخواسته از جانب عده ای مطرح می شود و اغلب در جهت منافع عده ای است که قصد دارند با استفاده از این نکات و حواشی سودی به جیب بزنند. در نوزدهمین حراج تهران شاهد بودیم که این حواشی برای برخی افراد بیشتر از دیگران، سودآوری را رقم می زند.
آغاز مارتن «تجسمی فجر ۱۶» و راه اندازی بازار هنر در کنار جشنواره
روز ابتدایی هفته ای که گذشت، اسامی راه یافتگان بخش های مختلف به شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعلام گردید تا این آثار را در میانه هفته یعنی روز سه شنبه دهم بهمن در موسسه صبا شاهد باشیم.
اما، شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر یکشنبه هشتم بهمن ماه با آغاز به کار نمایشگاه آثار مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» که شامل پوسترهای مقطع انقلاب و بعد از آن است، در گالری های موزه هنرهای معاصر تهران شروع به کار کرد.
همچنین نمایشگاه بخش رقابتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با عنوان «طوبای زرین» عصر سه شنبه دهم بهمن ماه با نمایش آثار هنرمندان شرکت کننده برای مسابقه این دوره جشنواره، در موسسه فرهنگی هنری صبا فرهنگستان هنر راه اندازی شد.
نکته جالب در نمایشگاه «طوبای زرین» بخش بازار هنر است که به قول محمد خراسانی زاده، با همکاری برخی از نگارخانه داران جمع آوری شده است. مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به خبرنگار مهر در رابطه با بخش بازار هنر که در دوره شانزدهم بعد از وقفه ای شکل گرفته و سنخیت آن با «تجسمی فجر»، اظهار داشت: علاقه مند هستیم پای نگارخانه ها به جشنواره «تجسمی فجر» بگونه ای باز شود که برای آثار خوب و برگزیده و شایسته بازارسازی کنند. یکی از مولفه های اثرگذار در هنرهای تجسمی چه در دنیا چه در ایران، آرت فرها، اکسپوها، حراجی ها و بازارهای هنری هستند که تعیین کننده بخشی از مسیر هنرهای تجسمی هستند البته با عنایت به رویکرد ما در جمهوری اسلامی، رویکرد فرهنگی است، طبیعتاً فرهنگ جهت دهنده به هنر است و نمی توان به آن بی تفاوت بود. ازاین رو در گام نخست، بخش بازار هنر را در جشنواره هنرهای تجسمی فجر احیا کردیم و نگاه مان اینست که هنرمند به سمتی برود تا روی پای خودش بایستد و اثر خوب جشنواره باید بازار خویش را پیدا کند.
هرچند راه اندازی چنین بخشی در رویداد مهم تجسمی در کشور جای کار بسیاری دارد اما امیدواریم که فروش آثار هنرمندانی که در جشنواره «تجسمی فجر» حضور دارند هم یکی از خواسته های مدیران و خریداران آثار هنری باشد.
در بخش رقابتی آزاد ۶۱۹ اثر از ۴۵۳ هنرمند و در قسمت قله ها ۱۲۴ اثر از ۸۶ هنرمند روی دیوار رفت. در قسمت طراحی فرهنگ محور ۲۶ اثر از ۱۸ هنرمند و در قسمت دیوارنگاری شهری، ۴۰ اثر از ۴۰ هنرمند به نمایش درآمد. در قسمت بازار هنر، ۱۱۲ اثر از ۹۳ هنرمند روی دیوار رفت. در قسمت مفاخر هنرهای تجسمی به روایت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، ۶۶ اثر از ۵۵ هنرمند و در قسمت آینه در آینه ۳، ۹۷ اثر از ۲۵ هنرمند روی دیوار رفت. همچنین، در قسمت تجسم هنر (بخش ویژه استان ها) هم بیشتر از ۱۴۰۰ اثر از ۴۲۰ هنرمند به نمایش درخواهد آمد. در قسمت ناشران کتاب های تجسمی، ۱۵۰ عنوان کتاب و در قسمت فیلمهای مستند هنرهای تجسمی هم ۷ اثر از ۷ هنرمند به فجر شانزدهم راه یافتند.
امسال ۴۹ هنرمند در بیشتر از یک رشته حضور دارند و ۳ هنرمند هم به صورت همزمان در سه بخش حاضر هستند. همینطور مسن ترین هنرمند راه یافته به نمایشگاه، ۸۰ سال و جوان ترین هنرمند راه یافته ۱۸ سال سن دارد.
کار کاریکاتور چالش و انتقاد است / اختصاص دیوارنگاره ولیعصر (عج) به کاریکاتور
نشست انتقال تجربه و پرسش و پاسخ پیرامون نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «طوفان الاقصی» روز ۱۱ بهمن ماه با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی و مازیار بیژنی در قم برگزار گردید.
سیدمسعود شجاعی طباطبایی در بخشی از این نشست، کاریکاتور در دنیای هنر را بسیار مهم و اثرگذار دانست و اظهار داشت: ما در جهان در کنار برزیل و ترکیه جزو سه کشور برتر در زمینه کاریکاتور هستیم اما متاسفانه کاریکاتوریست های ایرانی در داخل کشور جدی گرفته نمی شوند. دوسالانه کاریکاتور تهران ۱۱ سال است برگزار نشده و حتی بخش کاریکاتورهای خبرگزاری ها هم یکی یکی حذف می شود.
وی اضافه کرد: کار کاریکاتوریست همچون جراحی است که کارش تیغ کشیدن بر بدن بیمار و درمان است ازاین رو وظیفه کاریکاتوریست انتقاد و به چالش کشیدن مشکلات است اما متاسفانه این وجه کاریکاتور برتابیده نمی گردد. اگر کاریکاتور انتقاد نکند پس چگونه باید مباحث انتقادآمیز مطرح شود؟ چونکه چالش جریان ساز است.
شجاعی طباطبایی ضمن اشاره به ورود هوش مصنوعی به تولید آثار هنری هم اظهار داشت: نگرانم با توجه بیش از حد به هوش مصنوعی از آثار هنرمندان خوب غافل شویم. به هر حال در تولیدات هوش مصنوعی نه احساس دیده می شود و نه تولیدات هوش مصنوعی بیان رسایی دارند. البته که کاریکاتور نقطه زن است و بعید است جایگاهش توسط هوش مصنوعی غصب شود.
مازیار بیژنی هم در این جلسه پیشنهاد اختصاص دیوارنگاره میدان ولی عصر (عج) به کاریکاتور را ارائه و خاطرنشان کرد: معمولا نهادهای مرتبط کاری را که باید صورت گیرد، از دیگران انتظار دارند و خوب دراین میان خیلی گوش کسی هم به حرف هنرمند بدهکار نیست.
آغاز نمایشگاه های هنری در آدینه
نمایشگاه های آنلاین نقاشی منصوره احمدی در گالری گستان، نمایشگاه آثار قرآنی حسین قربانی با عنوان «مشق مهر» در نگارخانه ترانه باران، نمایشگاه آثار خوشنویسی غلامحسین امیرخانی در گالری آرگون و نمایشگاه گروهی «آوای اثر» با شرکت ۲۹ هنرمند در گالری خورشید، نمایشگاه گروهی مجسمه سازان با عنوان «فراتر از دو بعد» در گالری آرتیبیشن، دوازدهمین نمایشگاه فروش آثار چند نسل هنرمندان معاصر ایران در گالری لاله، نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی دانشجویان و هنرجویان به راهنمایی صبح رضوانیان با عنوان «جستجوهایی پیرامون نقاشی» در نگارخانه بهارک، همچون نمایشگاه هایی است که جمعه ۱۳ بهمن ماه افتتاح خواهند شد.

منبع: