به میزبانی تالار رودکی انجام شد؛ روایت داریوش طلایی از بداهه پردازی در موسیقی دستگاهی ایران

آبنما کار: کارگاه آموزشی بداهه پردازی در موسیقی دستگاهی ایران با هدایت داریوش طلایی و حضور علاقه مندان از تهران و شهرستان ها اجرا شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، داریوش طلایی نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی ایرانی تازه ترین کارگاه آموزشی خودرا در تالار رودکی تهران برگزار کرد.
این کارگاه که به همت انجمن موسیقی ایران و همکاری بنیاد رودکی طی روزهای ۱۴ و ۱۵ دی در تالار رودکی انجام شد به مبحث بداهه پردازی و چگونگی فراگیری این مهارت پرداخته شد.
کارگاه مذکور برای علاقه مندان به دو صورت فعال و غیرفعال اجرا شد، که هنرجویان فعال طی فراخوان اطلاع رسانی شده، با ارسال ویدیو مورد گزینش قرار گرفته و در طول کارگاه روی صحنه رفته و بصورت عملی مضامین مطرح شده را اجرا کردند.

داریوش طلایی در آغاز هر بخش از این کارگاه مباحثی پیرامون تاریخ بداهه پردازی در موسیقی ایران و عوامل مهم در ایجاد این مهارت را مطرح کرده و سپس از هنرجویان فعال خواست تا به اجرای قطعات ضربی و آوازی به بسط و گسترش آن با خلاقیت مبتنی بر ردیف همت گمارند.
طلایی علاوه بر توضیح برای رفع ایرادات هنرجویان در صدادهی ساز و لحن شخصی در نوازندگی در بخش پرسش و پاسخ به پرسش های آنها پاسخ داد.
چگونگی تمرکز و نگاه عمیق به ردیف و نوع الهام گرفتن از آن و نیز مسیر آموزشی صحیح و جهت دهی به معلومات در امتداد خلق بداهه از مهم ترین پرسش های مطرح شده این کارگاه آموزشی بود.

منبع: