با حضور هنرمندان و دوستانش؛ رونمائی از رخ علی اکبر صادقی

به گزارش آبنما کار، فیلم مستند رخ به کارگردانی سام کلانتری که به احوالات و درونیات علی اکبر صادقی نقاش معاصر می پردازد، با حضور هنرمندان حوزه های مختلف در تالار وحدت رونمایی گردید.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، فیلم مستند «رخ» که بخشی از ذهنیات و درونیات علی اکبر صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر پیشکسوت را روایت می کند، شامگاه چهارشنبه ۲۹ آذر ماه با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و سینمایی در تالار وحدت اکران و رونمایی گردید.
پس از نمایش فیلم مستند «رخ» که میتوان آنرا همچون آثار علی اکبر صادقی، اثری سوررئال قلمداد کرد، سام کلانتری نویسنده و کارگردان این اثر روی صحنه آمد و خطاب به حضار اظهار داشت: دوست داشتم این شادمانی را با شما قسمت کنم چون می گویند اگر شادمانی را تقسیم کنید تکثیر می شود. من آدم خوشبختی هستم که ساخت این فیلم به من سپرده شد. بسیار آدم خوشبختی هستم که هم اکنون در چنین فضایی با شما حرف می زنم.
وی اضافه کرد: آقای صادقی من خیلی خوشبخت هستم که به من اجازه داده شد کارگردان فیلم شما باشم. من خوشبخت هستم که پس از بیست سال دوستی با مستانه مهاجر بالاخره این شانس را داشتم که با هم کار نماییم و این فیلم ساخته نمی شد اگر آرش صادقی نبود. ممنون که شب پیش از یلدای خویش را با ما بودید.
آیدین آغداشلو که از دوستان قدیمی علی اکبر صادقی است، بعنوان سخنران بعدی اظهار داشت: نمی خواهم زیاد صحبت کنم اما چند کلمه ای هم برای تشکر از اینکه سالهای دراز و دور و نزدیک را با علی اکبر صادقی لواسانی گذراندم عرض می کنم که در واقع انجام وظیفه است. سال جاری شاید هفتادودومین سال دوستی مان از مدرسه جم قلهک باشد؛ از دور و نزدیک شاهد پیشرفت او بودم. شکر خدا هر کدام راه خودمان رفتیم بدون این که دیگری را گم نماییم.
وی در مورد اعتبار علی اکبر صادقی بیان نمود: او از مستقل ترین نقاشان این سال ها است، یعنی در یک صد سال گذشته، او شاید تنها نقاشی است که استقلال خویش را پافشارانه حفظ نموده است و با هیچ باد و نسیمی این طرف و آن طرفی نشد و به چیزی که معنای آنرا بازگو می کرد، تکیه کرد و می بینیم که او پشت به چه جریان پرقدرت و اهمیتی ایستاده است؛ یعنی نقاشی قهوه خانه ای. روایت او از این سنت ایرانی، روایتی شخصی است که ادا در نمی آورد.
آغداشلو اظهار داشت: از جوانی حیرت می کردم که او می تواند شبانه روز کار کند و خم به ابرو نیاورد. تماشای نقاشی که در این فیلم نشان داده شد بسیار برای من لذت بخش بود که چگونه برای جهان جدید روایتی جدید از نقاشی قهوه خانه ای را بازگو کند. تمام این پس زمینه پشت او را گرفت و نگه داشت و این اتفاق بسیار مهمی است. علی اکبر صادقی نماینده تداوم، بخشی از هنر ایرانی است که ماند و در طول زمان پوست انداخت و شکل گرفت و نقاش های قهوه خانه ای میراث خویش را به درستی به او دادند.
این هنرمند نقاش با بیان اینکه علی اکبر صادقی الان بدون لرزش دست هاشور بر بوم می کشد، اظهار نمود: زمانیکه در مدرسه جم قلهک هم شاگردی بودیم سالی یک نمایشگاه داشتیم که در این مسابقه نمایشگاه، او همواره اول می شد و من دوم می شدم و هم اکنون هم همینطور است.
در ادامه، ابراهیم حقیقی هنرمند طراح باسابقه و از دوستان علی اکبر صادقی در سخنانی ابراز کرد: از حضور جلوی اساتید خجالت می کشم. اگر آیدین هفتاد و چند سال دوستی با اکبر داشته است، دوستی من با او به پنجاه و چند سال می رسد. اما تصور می کنم هیچ فیلم و روایتی نمی تواند درونیات یک هنرمند را به درستی بیان کند و حتما شخصی باید فیلم بسازد که آشنا بودن و دم خور بودن با هنرمند را درک کرده باشد.
وی بیان نمود: هر زمان از کار خسته می شوم به علی اکبر صادقی و آیدین آغداشلو و یعقوب امدادیان فکر می کنم و به شور آنها نگاه می کنم و خوشحالم که با این عزیزان زندگی کرده ام.
حقیقی اضافه کرد: اکبر یکی از پرکارترین نقاشان ایران است که تا ساعت هشت شب کار می کند. چطور می شود این تلاش بی وقفه را در فیلم روایت کرد تا مخاطب آنرا درک کند؟ بین آن منفی بی نهایت یا مثبت بی نهایتی که اکبر در رابطه با طول عمر می گوید فاصله کوتاهی است که این عمر را سلامت زیستن کاری دشوار است.
در ادامه مجری مراسم خطاب به حاضران در سالن، از آنها خواست اشرف صادقی همسر علی اکبر صادقی را به پاس زحماتش تشویق کنند که حاضران ایستاده او را تشویق کردند.
رامین حیدری فاروقی هم بعنوان سخنران پایانی اظهار داشت: در میان بیانات صاحبنظران هم به سنت اشاره شد و هم به دشواری روایت یک فیلمساز از یک هنرمند. کار خوبی که شده بود و تا حدودی بازیگوشی سام را هم در کار دیدم، درک احوال و لحن آدمی است. افرادی که هم از دل و هم از عقل خردمند بودند که بدانند آدم به آسانی آشکار نمی شود و خویش را هم به آسانی آشکار نکنند. ملامت خریدند و خویش را به جنون زدند تا از دام بگریزند.
وی به شیوه روایت گریز پایی که کارگردان برگزیده، اشاره نمود و اظهار داشت: این احوال گریز پای فیلم بهترین گامی بود که می توانست برای اجرای این ترانه به دست آید. در توافق کامل بودن با اراده آرتیست که خود در اثر بعنوان آرت ورک حاضر است و ضمن این که خویش را پوشیده نگاه می دارد به سمت عریانی می رود.
حیدری فاروقی خاطرنشان کرد: این فیلم مستند درگاهی است به یک تحول در ساخت فیلم مستند در ایران که به ما یادآوری می کند اسناد و وقایع در ساحت حقیقت مفهوم پیدا می کنند و حیرت متواضعانه در مقابل هستی است که روایت می شود که هنرمندان بار این را بر دوش کشیدند تا انسان تاریخ و تخیل خویش را از دست ندهد.
به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، قرار بود بعد از اتمام اکران فیلم، نشستی رسانه ای با حضور کارگردان، تهیه کننده و دیگر عوامل فیلم برگزار گردد که این نشست لغو شد.

منبع: