در قالب ۲ مجموعه مجزا؛ انتشار ردیف سنتور ابوالحسن صبا

به گزارش آبنما کار، ردیف سنتور استاد ابوالحسن صبا با بازنویسی، ویرایش و تعلیقات شهاب مِنا پژوهشگر و ناشر آثار موسیقایی در ۲ جلد منتشر گردید.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، «ردیف سنتور استاد ابوالحسن صبا» با بازنویسی، ویرایش و تعلیقات شهاب مِنا از پژوهشگران و ناشران موسیقی ایرانی در ۲ مجلد توسط نشر خُنیاگر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
در توضیح این اثر پژوهشی تالیفی آمده است:
«مجموعه ۲ جلدی که فراروی خود دارید حاوی بازنویسی کامپیوتری و ویرایش «ردیف سنتور استاد ابوالحسن صبا» است که با تعلیقاتی مفصل ارائه شده است.
در ویرایش نت ها جملات و اجزای آنها از هم تفکیک شده، اشعار هجا به هجا زیر نت ها آوانویسی و نحوه وصل چنگ ها و دولاچنگ ها در فیگورهای موسیقایی بازنگری شده اند. همینطور رسم الخط نگارش نت ها و علائم نت نویسی مورد ویرایش قرار گرفته، مشکلات رسم الخط پیشین رفع شده و نحوه نگارش فیگورهای مشابه همسان سازی، و نت نویسی بی تصرف در محتوا ساده نویسی شده است.
کتاب حاضر مجموعه ای از اطلاعات تاریخی در رابطه با «ردیف سنتور استاد ابوالحسن صبا» را هم در بر دارد، همچون قراردادها و مراسلات در ارتباط با انتشار و ثبت در کتابخانه ملی، اخبار انتشار در نشریات قدیم موسیقی، تصویر جلد و مقدمه و توضیحات ابتدا و موخره چاپ های اولیه هریک از دوره های چهارگانه و اسناد و مقالات تکمیل کننده آنها به قلم صبا، صفحاتی از نت های چاپ اول و دوم دوره ها، دست نویس های صبا از دوره اول ردیف خویش برای یکی از شاگردانش و رونوشت نسخه قبل از انتشار دوره سوم ردیف استاد و مقایسه آنها با نسخه چاپی و بازنشرهای ردیف سنتور صبا که سیر تکوینی محتوا و رسم الخط نگارش آنرا نشان می دهند.

در این اثر از هنرمندانی که در چارچوب راوی مطالب، ویراستار، نت نویس، خوشنویس در به ثمر رساندن و انتشار «ردیف سنتور به استاد ابوالحسن صبا» یاری رسانده اند هم یاد شده و شرح حال و تصاویری از وی درج شده است.
ویراستار در ضمیمه کتاب به مصاحبه با آخرین شاگردان زنده یاد صبا نشسته، اطلاعات تاریخی و فنی ایشان را در رابطه با «ردیف سنتور استاد ابوالحسن صبا» گردآورده، ضمایم و متن کتاب را با تصاویر سنتورنوازی صبا و شاگردان برجسته او مزین کرده و اشعار به کار رفته در این ردیف را هم مورد بررسی قرار داده است.
ویراستار در کتاب حاضر، با تلاش چندساله خود در ویرایش نت ها و گردآوری اسناد کمیاب، کوشیده است این کارگان ارزشمند سنتور نوازی کلاسیک ایرانی را بیشتر از پیش به نسل کنونی سنتور نوازان بشناساند و آموزش آنرا تسهیل کند.»

منبع: