همه گل هایی که ون گوگ کشید

به گزارش آبنما کار، «ون گوگ» علاوه بر خودنگاره ها و مناظر، مجموعه بزرگی از تابلوهای نقاشی با مبحث گل ها را خلق کرد که فقط به آفتاب گردان های مشهور او محدود نمی گردد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، گل و دسته گل همچون موضوعات محبوب «وینسنت ون گوگ» بود. هنوز معلوم نیست که او چه تعداد تابلو با مبحث گل نقاشی کرد. خیلی از موزه های نامدار جهان دست کم خانه یکی از نقاشی های گلی «ون گوگ» هستند. البته بعضی از نقاشی های «ون گوگ» برای مثال در جریان جنگ جهانی دوم نابود شدند، برخی گم شدند و برخی همچنان در مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند.
گل ها برای این هنرمند هلندی معانی زیادی داشتند. در وهله اول، گل ها مبین نوع خاصی از احساسات و عواطف بودند. آفتاب گردان نمادی از اشتیاق به زندگی، عشق به تابستان و قدردانی بود. این نقاشی ها همینطور منبع درآمد این هنرمند محسوب می شدند. با عنایت به این که «ون گوگ» تلاش می کرد خویش را از لحاظ مالی تأمین کند، تابلوهای نقاشی زیادی با مبحث گل ها خلق می کرد که راحتتر به فروش می رسیدند. علاوه بر این گل ها مبحث خوبی برای تمرین کردن بودند و میتوان گفت این نقاشی ها به «ون گوگ» در راه تکامل هنر اثرگذار بودند. در نهایت هم خلق این نقاشی ها نوعی روان درمانی به کمک هنر بود.

آفتاب گردان ها، مشهورترین گل های ون گوگ


مسلما آفتاب گردان های این هنرمند اولین تصویری است که از مجموعه نقاشی های گلی «ون گوگ » در ذهن تداعی می شود. اما آیا می توانید بگویید که در این تصویر ذهنی چند شاخه گل در گلدان قرار دارد یا رنگ پس زمینه نقاشی چیست؟ احیانا نه. به این علت که چندین نسخه از این مورد در چارچوب دو مجموعه نقاشی وجود دارد. «ون گوگ» عادت داشت که چندین نسخه از یک مبحث را نقاشی کند. دومین مجموعه «آفتاب گردان ها» احیانا مشهورترین و محبوب ترین مجموعه نقاشی های وی در جهان است. مجموعه دوم او از هفت تابلو نقاشی تشکیل شده است که پنج مورد از آنها همان دسته گل را در یک گلدان زرد به تصویر می کشد. این نقاشی ها بین سالهای ۱۸۸۸ تا ۱۸۸۹ میلادی هم زمان با اقامت «ون گوگ» در «آرل» خلق شدند. او این آفتاب گردان ها را برای تزئین اتاق میهمان خلق کرد تا «پل گوگن» در آن اقامت کند.
آفتاب گردان در ذهن «ون گوگ» نمادی از تابستان و اشتیاق به زندگی بود. در نظر این هنرمند، گل های آفتاب گردان بازتاب مستقیم آفتاب بودند. این گل ها همینطور نمادی از دوستی، قدردانی و چرخه زندگی بودند.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
داستان آفتاب گردان هایی که پس از مرگ «ون گوگ» سبز شد
آفتاب گردان هایی که مشهور و ابَرقیمت شدند

پاریس در سال ۱۸۸۶
سال ۱۸۸۶ میلادی یک سال اساسی برای آثار هنری گلدار «ون گوگ» بود. در همین سال بود که «ون گوگ» به پاریس نقل مکان کرد و موفق شد که از موزه «لوور» بازدید کند. نقاشی های «اوژن دولاکروا» و طبیعت بی جان همچون آثاری بودند که در این موزه توجه «ون گوگ» را جلب کردند. «ون گوگ» به این نتیجه رسید که خلق نقاشی هایی با سوژه گل می تواند برای خریداران جذاب باشد، ازاین رو او خلق نقاشی هایی با مبحث دسته گل های رنگارنگ را شروع کرد.
متأسفانه وی در آن زمان با اقبال چندانی در فروش آثار هنری گلی خود مواجه نشد. با این وجود، این تابلوها در روند تکاملی هنری او اثرگذار بودند. «ون گوگ» نه تنها نقاشی های «دولاکروا»، بلکه سبک و نظریه او را در مورد رنگ ها هم تحسین می کرد. بعنوان مثال، «ون گوگ» با الهام از این آثار از ضربات قلم مو سریع تر و روان تر در نقاشی ها بهره برد.
گمان می رود که در طول تابستان ۱۸۸۶ «ون گوگ» بیشتر از ۳۵ نقاشی با مبحث گل خلق کرده است.
«گلدان گل های ستاره ای و گلایول»

منبع: