مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد: قزوین باید میزبان همیشگی دوسالانه خوشنویسی باشد

آبنما کار: نشست ستاد هماهنگی برگزاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با حضور محمد خراسانی زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ در محل استانداری قزوین اجرا شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ، نشست ستاد هماهنگی برگزاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران با حضور محمد خراسانی زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، حسین براتی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، میرحیدر موسوی مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران، علی اشرف صندوق آبادی، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، احمد پیله چی، عضو شورای سیاست گذاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران و جمع دیگر از مسئولان استانی در محل استانداری قزوین انجام شد.
در این جلسه، محمد خراسانی زاده در سخنانی بیان کرد: امروز شاهد مقاومت جانانه مردم فلسطین در مقابل زورگویی، ستمگری، جنایت، کودک کشی و نسل کشی رژیم جعلی و غیرقانونی صهیونیستی هستیم. یاد و خاطره تمامی شهدای جبهه حق، به ویژه شهدای مظلوم فلسطین که در این ایام، قریب به ۹ هزار تن از آنان به خاک و خون کشیده شدند را گرامی می داریم.
او با اشاره به فرا رسیدن یوم الله ۱۳ آبان و هفته استکبارستیزی اشاره کرد: جریان پشتیبانی های آمریکا از نسل کشی و وقوع جنایات تاریخی، همیشگی بوده است و امیدواریم با مقابله مردم شریف و بیدار ایران اسلامی و سایر ملل دنیا شاهد نابودی و زوال آمریکا و رژیم صهیونیستی باشیم.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران افزود: به همین مناسبت، نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین با حضور ۹ تن از هنرمندان این قاره در موزه هنرهای معاصر تهران راه اندازی که موضوعات ضدامپریالیستی، ضدصهیونیستی، صلح جهانی و حقوق بشر را در برمی گیرد. این نمایشگاه، یک واکنش هنرمندانه بین المللی از طرف هنرمندان آمریکای لاتین است که آنرا در با اهمیت ترین موزه غرب آسیا شاهد خواهیم بود.
خراسانی زاده با اشاره به برگزاری هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران، اظهار داشت: این دوسالانه را باید طوری پیش ببریم که جریان ساز باشد و بتواند ماجرای ۲ سال قبل از خودرا پیگیری و جریان ۲ سال بعد از خودرا ترسیم کند.
او افزود: هنر خوشنویسی یکی از معدود قالب های هنری است که نسبت خودرا با محتوای فاخر فرهنگی ایران اسلامی حفظ نموده و ریشه در پیشینه پرآوازه و بلند تمدن ایرانیان دارد.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: خوشنویسی هنر بزرگان دینی ما بوده و تنها هنری است که بعد از هنر خطابه می توانیم با اطمینان بگوییم که اهل بیت(ع) این هنر را شخصا پیگیری می کردند و خود، هنرمندان این عرصه بودند؛ تا جایی که حضرت امیرالمومنین(ع) فارغ از روایاتی که دراین زمینه وجود دارد، خودشان خوشنویس و خطاط بودند و به دیگران نیز آموزش می دادند.
مدیرکل هنرهای تجسمی اشاره کرد: خوشبختانه این افتخار، امروز نصیب مردم مومن و هنردوست قزوین شده است تا دوسالانه خوشنویسی را در جمهوری اسلامی ایران پیش ببرند. مردمانی که میزبانان شایسته ۶ دوره گذشته این رویداد هنری بوده اند.
خراسانی زاده اشاره کرد: از مجموع هشت دوسالانه ای که در حوزه هنرهای تجسمی کشور برگزار می شود، دوسالانه خوشنویسی قزوین تنها رویدادی است که با نظم خاصی پیش رفته، بدون وقفه کار خودرا ادامه بخشیده و در هر دوره تلاش نموده است تا چند گام جلو برود.
او اشاره کرد: میزبانی از دوسالانه ملی خوشنویسی خواهان های زیادی در کشور دارد. برخی استانها خواهان برگزاری آن هستند و مایل اند که این رویداد در کشور گردش داشته باشد. نگاه ما در وزارت فرهنگ باتوجه به سیاست تمرکززدایی و توسعه عدالت فرهنگی در سراسر کشور، این بوده که اگر دوسالانه ای در استانی شکل گرفت و آن استان توانست دوسالانه را به بهترین شکل ممکن پیش ببرد و هویت فرهنگی اش را ثبت و ضبط کند، این خاصیت را نه فقط از استان مذکور سلب نکنیم بلکه به آن کمک نماییم تا پرو بال بیشتری هم پیدا کند.
مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: برگزاری دوسالانه ها در دنیای امروز مرسوم است؛ تا جایی که در نقطه ای مثل ونیز ایتالیا که برگزارکننده با اهمیت ترین دوسالانه عرصه هنرهای تجسمی است و کشور ما هم هشت دوره در آن شرکت داشته، هنگام برگزاری دوسالانه، ظرفیتهای گردشگری شهر، درآمد اصلی و سالانه مردم ونیز را تامین می کند؛ یعنی مردم از سرتاسر دنیا بلیت تهیه کرده و به شکلی برنامه ریزی می کنند که در طول برگزاری این رویداد هنری در ونیز حضور داشته باشند.
خراسانی زاده افزود: دوسالانه خوشنویسی در قزوین نباید فقط یک رویداد هنری تلقی شود؛ یعنی در اعتلابخشی به هویت قزوین و گردشگری آن و همین طور در معرفی سایر ظرفیتهای فرهنگی، میراثی و هنری موجود و نیز در شناساندن مشاهیر و مفاخر استان و در ارتباط با شکوفایی ظرفیتهای اقتصادی منطقه هم می تواند دخیل و موثر باشد.
او در آخر اشاره کرد: امیدواریم با همدلی و هم افزایی که در استان قزوین مشاهده می شود، شاهد رویدادی متفاوت تر از ۶ دوره گذشته باشیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تمام قد پای کار ایستاده است؛ یعنی از حمایت های معنوی و تبلیغاتی گرفته تا هماهنگی های لازم برای حضور وزیر فرهنگ در این مراسم، همراه استان قزوین خواهیم بود.
در جریان این جلسه، پوستر هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران مورد رونمایی قرار گرفت.
هفتمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن خوشنویسان ایران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، نیمه دی ماه سال جاری برگزار می گردد.