بازیابی هویت فرهنگی اصفهان، ۲ موسیقی اصیل ایرانی، مایه تقویت هویت فرهنگی است

به گزارش آبنما کار، اصفهان پیشکسوت روش آوازی اصفهان با اشاره به اینکه موسیقی از منابع هویت فرهنگی و یکی از پدیده های شاخص فرهنگی است که به تقویت هویت فرهنگی می انجامد، اظهار داشت: تا وقتی که دولت در بودجه ای که به مجلس عرضه می کند هنر را و البته موسیقی را نادیده گرفته و بودجه مشخصی برای موسیقی در نظر گرفته نشود، موسیقی به تنزلِ خود ادامه داده و در نهایت هم به طورکامل ازبین خواهد رفت.

علی اصغر شاهزیدی در گفتگو با ایسنا و با اشاره به اینکه موسیقی پیوند نزدیکی با هویت و چیستی فرهنگی جوامع دارد، اظهار نمود: اگر گذشته‌ی موسیقی ایران و ازجمله اصفهان را بررسی کنید؛ خواهید دید که موسیقی علاوه بر پشتوانه مالی که از ضروریات است، باید از پشتوانه معرفتی و ادبی هم برخوردار باشد و فقط درصورتی که همه آن چه ضروری است یکبار دیگر در کنار هم جمع شوند باردیگر میتوان نسبت به بازیابی موسیقی ایرانی همچون موسیقی اصیل اصفهان امیدوار شد.

او با تاکید بر این که موسیقی از منابع هویت فرهنگی است، اضافه کرد: موسیقی اصیل اصفهان که اگر آنرا مکتب، سبک یا روش موسیقی اصفهان بنامیم و یا هر نام دیگری را برای آن استفاده نماییم جایگاه گذشته‌ی خویش را ندارد. امروز، موسیقی در دستان خیلی از افرادی است که معرفت موسیقی ندارند و یا نتوانستند آنرا کسب کنند و در حال حاضر زیربنا برای تخریب کامل موسیقی آماده است.

این پیشکسوت آواز ایرانی با اشاره به اینکه موسیقی سنتی و اصیل ایران همچون اصفهان در شرایط نامناسبی به سر می برَد، درحالی که جزئی از هویت و فرهنگ کشور ما است و باید بعنوان یک سرمایه فرهنگی به آن نگریست، اظهار داشت: امروز شرایط عجیب و غریبی بر موسیقی اصیل ما حاکم شده و بشکلی است که گویا مردم از ابتدا متعلق به موسیقی نبوده اند! یعنی حتی منش و شیوه زندگانی بزرگان گذشته موسیقی اصیل اصفهان هم در جامعه دیده نمی شود تا بتوان در آن نوع فرهنگ موسیقیایی سِیر کرد، و این جای تأسف است!

شاهزیدی که از شاگردان مرحوم جلال الدین تاج اصفهانی است، بیان نمود: من گذشته آواز اصیل اصفهان را در یک جمله خلاصه می کنم که وقتی می گویند آقای تاج اصفهانی، ایشان فقط خواننده نیست، بلکه آقای تاج شخصیتی به تمام معنا روحانی به مفهوم کلمه و نه لباس است. تاج، انسانی است که یک روز دوستی به نام آقای حدادیان حکایت کرد که از ایشان پرسیده است «استاد، می گویند شما ۱۲ هزار بیت شعر از حفظ هستید.» و آقای تاج فرمودند که «نه، پدرم. حدود ۱۰ هزار بیت است.» حالا شما اگر تمام خوانندگان ایران را بدون استثنا جمع کنید محفوظات آنها به اندازه آقای تاج نخواهد شد.

اوادامه داد: ازاین رو وقتی از فرهیختگی و استاد بودن صحبت می شود چنین فردی باید جمیع جهات را داشته باشد، اما امروز به همه می گویند استاد! و این مساله، یکی از علل تنزل جایگاه موسیقی اصیل ایرانی است که به دنبال خود، هویت فرهنگی یک جامعه را تنزل داده است؛ ضمن این که امروز، دیگر کسی به موسیقی نگاه جدی ندارد و به آن ورود نمی نماید. عده معدودی هم که برای آموزش آواز یا موسیقی اصیل ایرانی به کلاس می روند به علت این که جلوی آنها باز نیست، یا توقف خواهند کرد و یا به جایی که ضروری است نخواهند رسید.

موسیقی اصیل ایرانی ازجمله مهم ترین اسناد فرهنگی است

این مدرس سبک آوازی اصفهان تاکید کرد: من وقتی پیشرفت خواهم کرد که با یک رقیب (البته من نامش را دوست می گذارم) رقابت کنم، یعنی من نخواهم در موسیقی از او عقب بیفتم و او هم از من؛ که البته متأسفانه امروز اصل رقابت وجود ندارد و همه به دنبال مادیات هستند که ببینند کجا درآمد و طرفدار بیشتری دارند. درصورتی که اگر دلِ کسی برای موسیقی ایرانی بتپد به دنبال مادیات نخواهد بود و برعکس، تلاش می کند تا میراث موسیقی اصیل ایرانی و ازجمله موسیقی اصفهان را حفظ نموده و از نابودی آن جلوگیری نماید.

شاهزیدی ضمن اشاره به این که موسیقی اصیل ایرانی می تواند بعنوان مهم ترین اسناد فرهنگی برای فرهنگ شناسان هم قابل استفاده باشد، اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به موسیقی اصیل ایرانی ورود کند باید به لحاظ مالی، تأمین و دغدغه اقتصادی نداشته باشد، اما حداقل افرادی که برای آموزش به من رجوع می کنند چنین نیستند و دغدغه اقتصادی مجالی برای پرداختن آنها به موسیقی را نمی دهد.

او افزود: هم اکنون موسیقی سنتی و اصیلی که بزرگان ما در گذشته به آن می پرداختند وجود ندارد و اندک رگه های باقی هم به علت بی توجهیِ مسؤلان درحال نابودی کامل است. متأسفانه گاهی و از روی تظاهر به موسیقی ابراز علاقه می شود، ولی درمجموع چنین نیست و حتی گاهی در رسانه هم به صورت توهین آمیز در مورد موسیقی صحبت می شود! ازاین رو تا وقتی که گرفتار این مسائل هستیم نمی توان به هنر واقعی رسیدگی کرد.

این خواننده و مدرس آواز ایرانی با تاکید باردیگر بر این که امروز، موسیقیِ اصیل گذشته وجود ندارد، بیان نمود: کسی نمی تواند به آن موسیقیِ اصیل و خاص به صورت تمام و کمال بپردازد، چونکه دغدغه های اقتصادی بسیاری وجود دارد، ضمن این که به دانش شعری و به اساتیدی نیاز است تا هنرجو را در مسیرِ درستِ حرکت راهنمایی کنند که در این خصوص هم ضعف ها بسیار است. کلاس های زیادی در زمینه موسیقی و آواز دایر است، اما به قول معروف هرکه از مادر زاییده شده استاد آواز است و متأسفانه هیچ قانونی برای ورود اساتید شایسته دیده نمی گردد. این مسائل صدمه زیادی به پیکره موسیقی بخصوص آواز وارد می نماید.

شاهزیدی اضافه کرد: مبحث دیگر، ورود افرادی است که به حوزه آواز وارد می شوند؛ آنها باید از موهبت صدای خوب برخوردار باشند و چنین نیست که کسی صدا را کسب کند، باید صدایی از طرف حق، از طرف طبیعت به انسان رسیده باشد که البته ضروری است تا این صدا در ادامه مسیر، تربیت شود. در این خصوص اگر کسی صدای لازم برای آواز را داشته باشد و ارزش زحمت کشیدن روی آن صدا را احساس کند من از چنین کسی خواهش می کنم که به کلاس بیاید، ولی مبحث اینست که نمی آید چون شرایط اقتصادی برای او اولویت دارد و با عنایت به تورمی که حاکم است او نمی تواند آسوده خاطر بوده و امنیت مالی داشته باشد. همه این معضلات و مشکلات در جامعه حکمفرما است و بنابراین چطور می توان شعر سرود و آواز خواند و ساز نواخت و هویت فرهنگی را حفاظت کرد؟!

پیشکسوت آواز اصفهان با اشاره به اینکه موسیقی یکی از پدیده های شاخص فرهنگی است که به تقویت هویت فرهنگی می انجامد، تاکید کرد: تا وقتی که دولت در بودجه ای که به مجلس عرضه می کند بودجه مشخصی برای موسیقی در نظر نگیرد، موسیقی به تنزل خود ادامه داده و در نهایت هم به صورت کامل ازبین خواهد رفت. ما باید دانشگاه و هنرستانی با بودجه مشخص برای هنر و برای موسیقی داشته باشیم.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، پرونده بازیابی هویت فرهنگی اصفهان همچنان ادامه دارد.