در سالن همایش های برج میلاد؛ اولین کنگره ملی نوحه های عاشورایی برگزیدگان خویش را شناخت

به گزارش آبنما کار، آیین اختتامیه اولین کنگره ملی نوحه ها و نغمه های عاشورایی با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سالن همایش های برج میلاد با معرفی برگزیدگان برگزار برگزار گردید.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، آئین اختتامیه اولین کنگره ملی نوحه ها و نغمه های عاشورایی با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سالن همایش های برج میلاد با معرفی برگزیدگان برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم، مهدی زنگنه دبیر اولین کنگره ملی نوحه ها و نغمه های عاشورایی به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: اولین کنگره ملی نوحه ها و نغمه هایی عاشورایی پویشی مردمی بود که برگزار شد تا از میان ۷۲ نوحه خاطره ساز صد سال قبل ۱۴ اثر انتخاب گردد بر این اساس هیچ رویدادی بی خطا و بی اشتباه نیست بویژه زمانیکه از محبوب آسمان و زمین سخن به میان می آید و ما هر نقد منصفانه ای را با آغوش باز پذیرا هستیم.
در ادامه حجت الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل های دینی به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: نوحه معنوی ترین و فراگیرترین بخش هیأت است و واسطه فیضی برای ارتباط انسان با ملکوت است. قالب ها و محتواها با آثار زیبا نقش می گیرد و نوحه که رکن اصلی هیأت است رنگ بقا یافته است. اگر نوحه وجه الهی نداشته باشد آسمانی نمی شود برای همین ماندگار است.
وی در ادامه از دست اندر کاران برگزاری این همایش که در مدت سه ماه بی وقفه تلاش کردند تشکر کرد و اظهار داشت: سازمان هیأت به وجود آمد تا فعالان هیأت با طیب خاطر بهتر بتوانند خدمات خویش را به هیأت ها ارائه نمایند. ازاین رو به همه متفکران و فعالان جریان هیأت عرض می شود با اینکه بضاعت ما کم است اما امید است تا آخر بتوانیم در کنار آنان باشیم و بتوانیم اقدامات مفیدی در جهت تسهیل گری و استفاده از ظرفیتهای سایر دستگاه ها در این راه انجام دهیم. یکی از نهادها و سازمان ها که می تواند در بارور شدن این درخت مؤثر نقش آفرین باشند سازمان اوقاف و امور خیریه است و با عنایت به این که هیأت می تواند اقدامات بزرگی را انجام دهد می طلبد حمایت هم بشود.

در ادامه این مراسم محمد حسین پویانفر، حجت الاسلام شهاب مرادی و حجت الاسلام باباخانی به روی سن آمدند تا جوایز برخی برگزیدگان را تقدیم کنند. اسامی این برگزیدگان به شرح زیر است:
برگزیدگان بخش کودک و نوجوان
محسن رضوانی
یوسف رحیمی
مصطفی مداح
در ادامه حاضران به همراه اجرای گروه سرود کودکان خردسال با مدیریت محمد حسین پویانفر مداح سرشناس کشور ایستادند و خواندند:
به تو از دور سلام
به سلیمان جهان از سوی مور سلام
به تو از دور سلام
به حسین از سوی وصله ی ناجور سلام
در ادامه حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: حکایت فقط واگویه هنری و حماسی دلدادگی و دلبستگی ما نیست، فقط آئین و مناسک و رسومی که ارزشمند و ذ ی قیمت نیست بلکه ماجرا از حقیقت عالم نشأت می گیرد از آنجاییکه گفت در بارگاه قدس که جای ملال نیست و…..
وی اضافه کرد: نوحه پیوند ما با این ماجرا که منبع نور است را فراهم نموده است ازاین رو دست کم گرفتن نوجه در این مکتب و آئین خطاست چون که نوحه و نغمه سرایی با آن مضامین عالی در آن نقطه عطف پیوند و اوج اتصال به آسمان و آن نور وحدانیت است. برای این کوتاهی تاکنون عذرخواهی می نماییم و دست کسانی را که در این قالب ماندگار تلاش می کنند را می بوسیم.

قمی با اشاره به اینکه این مکتب حرف دارد اظهار داشت: این توجه و نهضتی که در نوحه ها ایجاد می شود می طلبد ابعاد علمی این نوحه ها هم بیشتر از بیش جدی گرفته شود. دست کسانی را که در انتقال این پیام توحیدی تمدنی مقدس در این قالب نورانی و معنوی زحمت می کشند را می بوسم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: خاطرم هست که کم سن و سال بودیم و با یک پیکان هفت نفری خویش را از قم به حسینیه پنبه چی و بیت الزهرا می رساندیم که در مراسم نوحه و مناجات خوانی او شرکت نماییم و به حق امروز مجالی شده است که از حاج محمدرضا طاهری تجلیل نماییم.

او در آخر اظهار داشت: عنوان مهرواره را برای این رویداد می پسندم که باید بین المللی شود.

میثم مطیعی در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: سابقه رثا و سوگ به اندازه تاریخ بشر است و ما در طول تاریخ برای بزرگان و خوبان سوگ را داریم و در بین انبیا می توانیم نمونه هایی را نشان دهیدم و در اسلام هم موردهای گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها سوگ ها گریه های خاندان (ع) برای دیگر امامان معصوم است.

وی ادامه داد: سابقه سوگ در ایران به سه هزار سال پیش از ورود اسلام بر می گردد مانند سوگ سیاوش که در بخاری هم آمده است. همینطور در آن زمان صنفی بعنوان مویه گران داریم. پس از ورود اسلام به ایران مهم ترین مرثیه را در ایران برای خاندان داریم و در دوران دیلمی مراسم مرثیه خوانی با حضور جمعیت برای خاندان برگزار می شد و وقتی آل بویه روی کار آمد سوگواری و دسته گردانی رواج پیدا کرد حتی در این دوره در روز عاشورا عزای عمومی اعلام نمودند و به صورت رسمی این روز تعطیل شد.

این مداح مشهور کشور اظهار داشت: فعالیتهای شاعران مرثیه سرا در طول تاریخ وجود دارد که کسایی مرزی نخستین شاعر آئینی است. یغما جندقی که در ۱۲۷۶ درگذشت مبدع نوحه سرایی نوین است. در دوران صفویه به یک معنایی نوحه احیا شد و در دوره زندیه و قاجار هم ادامه یافت.

مطیعی بیان نمود: امروز در میان هیأت ها مسائل جدید و سوالاتی داریم که در مجالس علمی باید در رابطه با آن صحبت شد. نوحه به یک پشتوانه علمی، مهارتی و هنری تکیه دارد و دعوت می کنم که پژوهشگران در دوره های بعدی آثار خویش را ارسال نمایند. پایه اصلی نوحه سرایی جوشش است و احتیاج به زمان دارد نظام مسائل هیأت و نوحه سرایی استخراج و ارائه شود و نوحه سرایی را به صورت مسئله محور مورد اهمیت داده شود.

وی ادامه داد: بیشتر آثار ارسالی به کنگره در رابطه با نوحه نبود و بعضی از آنها ساختار پژوهشی نداشت و خارج از حوزه نوحه بود برای سال بعد محورها و مسائل پژوهشی نوحه اعلام می شود.

برگزیدگان این کنگره به شرح زیر هستند:

بخش نوحه سرایان برگزیده
سعید پاشازاده از تهران
جواد فلاح از تهران
حمید رمی از دزفول
مسعود الفیصلی از آبادان

برگزیدگان بخش کودک و نوجوان
محسن رضوانی از تهران
یوسف رحیمی از قم
مصطفی مداح از شهریار

برگزیدگان بخش رساله، پژوهش و مقالات
بشری صاحبی از تهران
رضا خورشیدی فر از قم
سیده فرشته حسینی از تهران

برگزیدگان بخش محورها
امین سمیعی از تهران
سید محمدرضا حسینی از تهران
مجتبی تاجیک از ورامین
میلاد حسنی از تهران
سید محمد حسین آل مجتبی از قم
عباس قانعی از تهران
خسرو جولاقانیان و ابراهیم جولاقانیان از گراش استان فارس

بخش عربی و آذری
عماد الکثیری از شوش دانیال
نوری جابری زاده ازخرمشهر
حسن فرحانی از خرمشهر
قیس فرحانی از خرمشهر
محمد نعمت دوست از مراغه
فاطمه عبودی اصل از حمیدیه

برگزیدگان دبیرخانه کنگره
محمدمهدی سیار
جعفر رسول زاده متخلص به آشفته

همینطور در این مراسم محمدرضا طاهری بعنوان پرچم دار نغمه پردازی نوین به سبب سه دهه نغمه پردازی و خلق نواهای نوآورانه و در عین حال اصیل برای جلسات سوگواری و موالید خاندان (ع) تجلیل شد.

منبع: