در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ دیدگاهی که کارگاه های تجسمی به جوانان می دهد

آبنما کار: آبنما کار: مینا صدری دبیر سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، محمدرضا دوست محمدی و روح الله ابوالفضلی استادان کارگاه های تصویرسازی و خوشنویسی درباره ی این دوره جشنواره توضیحاتی ارائه کردند.

خبرگزاری مهر – گروه هنر- آزاده فضلی: سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری، در ۱۰ رشته تصویرسازی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه سازی، طراحی، نقاشی و نگارگری، گل و مرغ و تذهیب برای دو گروه شرکت کننده شامل دو گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال (نوجوان) و ۱۹ تا ۲۴ سال (جوان)، از ۱ تا ۵ شهریور ۱۴۰۲ در سنندج انجام می شود.
شعار این دوره جشنواره تجسمی جوانان ایران، «ایران دوست داشتنی» است که بعد از انتخاب هنرجویان هر رشته و در حین برگزاری رویداد تلاش می کنند آثاری با این مضمون تولید شود.
قبل از شروع سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، مرحله انتخاب هنرجویان انجام شد که استادهای کارگاه رشته های مختلف بعد از بررسی فایل آثار دریافت شده که هیچ نوع محدودیتی در موضوع آثار ارسالی وجود نداشت، هنرجویان را جهت حضور در مرحله کارگاهی انتخاب کردند. در مرحله دوم نیز این هنرجویان انتخاب شده در کارگاه های آموزشی سه روزه در شهر سنندج جمع می شوند و با نظارت استاد کارگاه مربوطه به تولید اثر می پردازند. سپس نیز داوران هر بخش، از میان این آثار، برگزیدگان جشنواره را انتخاب می کنند که در هر رشته، یک نفر برگزیده اصلی و یک تقدیری معرفی خواهد شد.

مینا صدری دبیر سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه این دوره جشنواره به خبرنگار مهر اظهار داشت: آثار در همه رشته ها از کیفیت مطلوبی برخوردار بودند و برخی آثار همچون مجسمه و سفال یکسری پیچیدگی های منحصر به خودشان را دارند که نیاز به جایگاه و کارگاه های ویژه ای دارد و ممکنست نوجوانان این فضای کاری در اجرای انجام کارها را نداشته باشند اما برخی رشته ها همچون تصویرسازی که امکانات متنوعی در اختیار همگان است، نوجوانان هم بسیار عالی عمل کردند.
وی بیان کرد: اگر کل آثار در دوره های مختلف جشنواره تجسمی جوانان را کنار هم قرار دهیم متوجه می شویم وجود رقابت ها و ارسال آثار و تلاشی که برای انجام کار خوب برای رسیدن به جشنواره ها می شود، روند صعودی داشته است و حتی با وجود افت و خیزها، روند مطلوبی دارد و این روند کیفیت خوب آثار نیز دیده می شود.
اهمیت «روایت های متنوع» در بخش تصویرسازی
صدری، فلسفه وجودی چنین جشنواره ای را روند رشد کیفی هنرجویان دانست و درباره ی مرحله انتخاب هنرجویان اظهار داشت: هر استادی که در حوزه هنرهای تجسمی حضور دارد، مباحثی از رنگ، نور و زیبایی شناسی ساختاری را بمنظور انتخاب به کار می گیرد؛ در کنار این، برخی موارد فنی تر و تخصصی تری نیز وجود دارد که به نوع ابزارها، مهارتها و … مربوط می شود که استادهای کارگاه ها هر کدام با این خاصیت ها انتخاب هایشان را انجام دادند. برای مثال در بخش تصویرسازی که یکی از رشته هایی است که همیشه در دوره های مختلف جشنواره جوانان حضور داشته است، «روایت های متنوع» مهم بود که آقای دوست محمدی استاد این کارگاه باتوجه به تخصصی که داشتند، دست به انتخاب زدند.
وی اشاره کرد: گاهی یک اثر ساده است و گاهی یک اثر پیچیدگی های خودش را دارد که باید تسلطی روی این مورد وجود داشته باشد.
کشف نگاه های ویژه مدنظر ما در جشنواره جوانان است
دبیر جشنواره تجسمی جوانان ایران با اشاره به فعال بودن نوجوانان در بعضی از رشته های تجسمی همچون تصویرسازی و عکاسی، بیان کرد: احساس می شود تصویرسازی فضایی بازتر دارد که سبب شده هنرجوها با مهارتهای مختلف به آن رنگ و لعاب دهند و مدیریت تکنیک داشته باشند و نوجوانان و جوانان دراین زمینه بسیار عالی عمل کرده اند. من فکر می کنم نوجوانان در عکاسی نیز همچون تصویرسازی، خیلی خوب وارد شدند و فضای باز این دو رشته هنری سبب شد شاهد آثار خوبی از ۲ گروه نوجوانان و جوانان باشیم و تجربه های متفاوتی را دیدیم. عکاسی موضوعی بسیار عام است و بواسطه فضایی که دارد، هر کسی در هر سنی می تواند عکاسی کند.
وی درباره ی معیارهای انتخاب در رشته عکاسی توضیح داد: عکاسی هنری است که معیارهای مشخصی دارد اما اگر کسی بتواند نقطه های خاصی از فضاهای اجتماعی را ببیند و روی دوربین اشراف علمی داشته باشد که بداند با این وسیله چطور بتواند مهارتها را اجرا نماید که این موارد در حیطه تخصصی است. کشف نگاه های ویژه نیز مدنظر ما بود که این مورد به زیبایی شناسی و ساختار بصری یک اثر بر می گردد. همین طور پیام یک عکس نیز مهمست که مستلزم دیدن خوب حقایق در فضای جامعه و صید کردن آنها در یک لحظه است.
صدری درباره ی معیار داوری آثار رشته خوشنویسی نیز بیان کرد: درست است که در خوشنویسی با یک قلم و مرکب و صفحه ای که در آن کار اجرا می شود، مواجه هستیم اما این که در این صفحه چطور از این قلم استفاده می شود، ترکیب حروف کنار هم و شعر یا قطعه انتخاب شده نیز مهم هستند. قدرت دست، شناخت و فهم اصولی کار و ارتباط با معانی است که در خوشنویسی مهم تلقی می شود.

مینا صدری و محمدرضا دوست محمدی دبیر و استاد کارگاه تصویرسازی
بچه های نسل جدید خیلی بهتر از نسل من هستند
محمدرضا دوست محمدی در ارزیابی آثار رسیده به دبیرخانه سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به خبرنگار مهر اظهار داشت: اول این که باید بگویم باتوجه به زمانی که شرکت کننده بخش تصویرسازی جشنواره جوانان بودم، بچه های نسل جدید خیلی بهتر از نسل من از نظر سطح سواد و سلیقه هستند که به عوامل مختلفی مربوط است و این خیلی امیدوارکننده است. به سبب احاطه فضای رسانه ای، نوجوانان و جوانان را با صفاتی چون ناامیدکننده، مسئولیت ناپذیر و … یاد می نماییم اما وقتی مجموعه آثار رسیده این نسل را دیدم اتفاقاً خیلی امیدوارانه هستند.
وی اظهار داشت: مساله دیگری که در داوری به چشمم آمد، تعداد خروجی یا انتخاب ها بود که باتوجه به توانایی ۸۲ شرکت کننده در بخش تصویرسازی، توانستیم ۱۳ نفر را انتخاب کردیم در صورتیکه به آسانی می توانستم ۲۰ الی ۲۵ نفر را انتخاب کنم و این محدودیت در انتخاب نیز غم انگیز است. انشاالله که سال های آتی بودجه مناسبی در اختیار قرار گیرد. هرچند جا دارد یک مسابقه ملی تصویرسازی در کشور اجرا شود.
دوست محمدی درباره ی معیارهای انتخاب در این بخش توضیح داد: چون در بخش انتخاب موضوع نداشتیم و بیشتر میزان تجربه و پختگی شأن مدنظرم بود. در مقطع جوان، بیشتر پخته بودند و در مقطع نوجوان، مشخص است که کمتر. یک نکته دیگر این که بنظر می رسد اطلاع رسانی برای دانش آموزان به خوبی صورت نگرفته است یعنی مشخص است که خیلی باخبر نشدند، چونکه در جشنواره دانش آموزی که حضور داشتم، کیفیت و تعداد دانش آموزان بیشتر و بهتر بود و بصورت مویرگی از مدارس بالا می آیند.
استاد کارگاه سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره ی خلاقیت در آثار این دوره جشنواره بیان کرد: در میان آثار تصویرسازی، چندین کار بود که بسیار عالی بودند و از الان مشخص است که طراحان آنها تا آخر خوب پیش می روند.
در بخش تصویرسازی سی امین جشنواره تجسمی جوانان ایران ۱۳ نفر برای حضور در کارگاه های این دوره جشنواره انتخاب شدند؛ در بخش نوجوان؛ نگار امینی، هانیه خزاعی و زهرا سلامی و در بخش جوان؛ زهرا خاکی، علی فیضی، حانیه مرتضی زاده، فاطمه بقایی، عارف پاک منش، مریم سادات میرحسینی، پارسا توانایی، زهرا مصطفایی و امیرمحمد جعفری باقی آبادی.

روح الله ابوالفضلی استاد کارگاه خوشنویسی سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان
مهم تر از نتیجه جشنواره برای نوجوانان و جوانان چیست؟
روح الله ابوالفضلی استاد کارگاه سی امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره ی ارزیابی آثار رسیده به جشنواره اظهار داشت: در بخش نوجوانان با وجود اینکه تعداد کمی بودند، آثار خوبی را شاهد بودم و در بخش جوان شرایط انتخاب مشکل تر بود، چونکه پنجه ها و مهارتها قوی تر بود. انتخاب ها خوشبختانه به صورتی شکل گرفت که تنوع از استان و شهرستان های مختلفی را شاهدیم از جنوب و شمال گرفته تا غرب.
وی درباره ی معیارهای انتخاب و این که آیا قرار بر این بود که در تمام انواع خط انتخاب صورت بگیرد یا خیر، توضیح داد: من با آنکه رشته اصلی خودم، «ثلث» است اما در آثار فقط ۲ اثر خط ثلث وجود داشت که آنها هم قابل اعتنا نبودند. داوران بخش خوشنویسی در جشنواره سی ام، سه داور در رشته های مختلف هستیم تا بتوانیم عیار خط آثار را بسنجیم.
ابوالفضلی همین طور درباره ی کارگاه خوشنویسی اظهار داشت: فضای کارگاه طی سه روز خیلی تأثیر دارد و اگر بتوانیم آرمان ها و حِکَم خوشنویسی را برای بچه ها جا بیندازیم، مهم تر از نتیجه جشنواره خواهد بود. در حقیقت دیدگاهی که نسبت به هنر خوشنویسی و تعلقی که نسبت به ادامه کارشان پیدا می کنند، از نظر من مهم تر است.
در رشته خوشنویسی نیز، ۱۴ نفر برای حضور در کارگاه خوشنویسی جشنواره تجسمی جوانان انتخاب شدند که شامل علی صادقی و آیدا قدمی در بخش نوجوان و محمدتقی محرم زاد، متین اعتباریان، صنوبر ایمانیان، حسن حمیدی، محمدرضا شاه محمدی، آرین محزون، علیرضا کریمیان، شادمان بردافکن، امیر طالبیان، علی عابدینی، زهرا اروجی و حسین سیفی در بخش جوان می شوند.

منبع: