در کارگاه مسعود شعاری مطرح شد؛ مهم ترین عامل تسلط در نوازندگی چیست؟

آبنما کار: مسعود شعاری از نوازندگان و آهنگسازان شاخص موسیقی ایرانی با برگزاری یک کارگاه آموزشی از خاصیت های خلاقیت و نوآوری در نوازندگی موسیقی ایرانی سخن گفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از خانه موسیقی، مسعود شعاری آهنگساز و نوازنده شاخص عرصه سه تار نوازی تازه ترین کارگاه آموزشی خودرا در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار کرد.
کارگاه سه تار این نوازنده و مدرس شناخته شده موسیقی ایرانی با حضور هنرجویان و نوازندگان در سطوح مختلف با مبحث سونوریته شروع و با توضیح جزئیاتی پیرامون دینامیک، نوانس و حس در نواختن این ساز ادامه پیدا کرد.
وی شناخت ساختار موسیقی دستگاهی را مهم ترین عامل تسلط و خلاقیت در نوازندگی و آهنگسازی دانست و از هنرجویان خواست به تجارب شنیداری خود دقت کنند تا به درک درستی از مفهوم خلاقیت برسند.
این نوازنده و مدرس موسیقی رسیدن به لحن شخصی در نوازندگی هنرمندان جوان را منوط به شنیدن و درک تمامی مکاتب سه تار نوازی دانست و غفلت از این امر را جایز نشمرد؛ این در حالیست که طرح موضوع «نوانس» و «رنگ آمیزی در موسیقی» و «پرداخت و آزاداندیشی در تمرین» ازعوامل و مولفه های مهم خلق موسیقی از دیگر مباحث مطرح شده این کارگاه بود.
شعاری در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی بود که ضمن ارائه توضیحاتی درباره ی برخی مکتب ها و شیوه های سه تار نوازی به ارائه ای تاریخچه ای مختصر از ریشه های مکاتب سه تار نوازی قدما و معاصر پرداخت و سپس عوامل مهم در تشخیص ساختار این مکاتب مانند زیبایی شناسی و تفاوت سونوریته آنها با یکدیگر را با ذکر مثال توضیح و با اجرا روی ساز به سوالات هنرجویان در این چارچوب پاسخ داد.
قدرت و ظرفیت جداگانه دست چپ و راست در سه تار، اهمیت ویبراسیون ها، کنده کاری ها و لحن نوازندگی برای پیدا کردن سیاق شخصی بخش دیگری از این مستر کلاس بود.
چگونگی یادگیری و حفظ ردیف، مقدمات بداهه نوازی، مشکلات مربوط به کوک ساز، بهداشت و فیزیک نوازندگی، منابع مورد تایید تدریس، انواع مضراب در سه تار، شفافیت در ارائه مهارتهای تریل چپ ریز همچون موارد مطرح شده در بخش پایانی این کارگاه یک روزه بود.

منبع: