زرویی نصرآباد : راه اندازی نام هنر برای فروش آثار هنری

آبنما کار: سرپرست مرکز تجسمی حوزه هنری بیان کرد گنجینه حوزه هنری درحال پالایش است و به روز می شود و درحال پیگیری هستیم تا آثار گنجینه در فضایی به صورت دائمی به نمایش درآید و برای مردم در دسترس باشد.

محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز تجسمی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با عملکرد جدید مرکز تجسمی حوزه هنری در مورد واکنش سریع نسبت به وقایع و حوادث و این که آیا با رفتن مسعود شجاعی طباطبایی این نوع کارها تعطیل شده اند یا خیر، بیان نمود: ما در اداره کل تجسمی حوزه هنری، یکسری تولیدات موزه ای و گنجینه ای داریم که حوزه هنری همچنان روی آن تولیدات مصر است و هنرمندان درحال انجام آن هستند و همزمان در کنار آن، رویدادها و برنامه های واکنش سریع را هم داریم؛ بخصوص در قسمت پوستر و کاریکاتور و کارتون که سرعت بیشتری در خلق اثر دارد. ازاین رو مطمئناً بخش واکنش سریع با رفتن آقای شجاعی طباطبایی تعطیل نشده و همچنان کار خویش را انجام می دهد مثل نمایشگاه «جدال نار با نور» که در واکنش به توهین به قرآن کریم برگزار گردید.
وی اضافه کرد: آقای سیدمسعود شجاعی طباطبایی در قسمت هنرهای تجسمی بین الملل حوزه هنری که در قم مستقر شده است، همچنان با حوزه هنری در ارتباط هستند و این نوع فعالیت ها را که در ارتباط با کارتون و کاریکاتور است، او ادامه می دهد.
زرویی نصرآباد در توضیح نگاههای مرکز تجسمی حوزه هنری اظهار داشت: در مرکز تجسمی حوزه هنری درصدد هستیم به کارهای موزه ای و گنجینه ای حوزه هنری اضافه نماییم که در نقاشی، حجم و خوشنویسی که کمتر به آنها پرداخته شده، اولویت داریم و درحال رایزنی با استادان بزرگ هستیم تا تولید اثر شکل بگیرد. همچنین، گنجینه حوزه هنری هم درحال پالایش است و به روز خواهد شد و درحال پیگیری هستیم تا اینها در فضایی به صورت دائمی به نمایش درآیند و فضایی در دسترس باشد.
وی در پاسخ به این که آیا درصدد هستید تا به چرخه اقتصادی آثار ساخته شده در حوزه هنری هم توجه گردد، توضیح داد: بله حتما، در مؤسسه «نام» نگاهی را پیش گرفتیم تا بازاریابی، بازار پردازی و بازار سازی برای هنرمندان صورت دهیم. مؤسسه «نام» در اصل برای همین منظور تشکیل شده که هم فروش آثار هنری و هم تولیدات محصولی که از آثار مشتق می شود، شکل بگیرد. فروشگاه های آثار هنری هم در تهران با نام «نام هنر» شروع کردیم و افتتاح می گردد در استان ها هم راه اندازی خواهد شد. این فروشگاه ها نه تنها برای هنرمندان حوزه هنری بلکه برای همه هنرمندان هنرهای تجسمی است و نگاه ما، هنر را به خانه و خانواده رساندن و در واقع کاربردی کردن هنر است و هر هنرمندی در این دایره قرار می گیرد.
سرپرست مرکز تجسمی حوزه هنری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در رابطه با این که خروجی فعالیت هنرمندانی که در آتلیه حوزه هنری مشغول فعالیت هستند، چیست و اثر هنری تولیدی در کجا جانمایی می شود؟ اظهار داشت: حوزه هنری فضایی برای هنرمندان تدارک دیده است تا کارهایشان را انجام دهند، حال چه انجام سفارش باشد چه برگزاری دوره آموزش هنری باشد اما در طول سال هم آثاری را به صورت موظفی و بر مبنای سطح بندی برای حوزه هنری خلق می کنند. تلاش ما بر اینست که فضایی برای هنرمندان فراهم نماییم تا آسوده و آرام باشند و حداقل در زندگی روزمره فارغ از مشکلات باشند تا به خلق اثر بپردازند و دغدغه هایی که دارند به پایین ترین سطح برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به مطلوب هنرمندان، فضایی برای فروش آثار هنری شأن در نظر بگیریم یا اگر تولید محصول از آثارشان صورت می گیرد به آنها به صورت حق التالیف، درصدی به آنها پرداخت می شود. همینطور برخی لوازم کار هم در اختیار هنرمندان قرار می گیرد که جز مواردی است که از قبل بوده و در دوره جدید هم این مورد با قوت بیشتری هم پیگیری خواهد شد.
زرویی نصرآباد در انتها در رابطه با اکران بین المللی آثار هنری از جانب حوزه هنری هم اظهار داشت: صد در صد چنین اکران هایی که از جانب حوزه هنری در کشورهای لبنان و سوریه انجام شده است، ادامه خواهد داشت، همینطور سه بخش کارگاه ها، نمایش و فروش آثار هنری هم در منطقه خاورمیانه به صورت جدی درحال رایزنی هستیم و امیدواریم که این اتفاق در اروپا و آمریکای جنوبی هم محقق شود.

منبع: