روایت مهر از نواهای عاشورایی–۳۱؛ مرثیه های عاشقانه رضا صادقی برای سیدالشهدا(ع)

آبنما کار: رضا صادقی همچون خوانندگانی است که طی سالهای اخیر تک آهنگ های پرمخاطبی را با موضوع شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) پیش روی علاقه مندان خود قرار داده است.

خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: عرصه تولید آثار موسیقایی در رابطه با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همیشه جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالش ترین عرصه های فرهنگی هنری کشورمان بوده است که طی سالهای متمادی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری در رابطه با این مورد مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه بااینکه همیشه در معرض بهتان های فراوان همچون «سفارشی بودن» قرار داشته اند اما به علت حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر خیلی از مخاطبان بالقوه است، در بیشتر موارد فعالیت در عرصه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا بار دیگر با نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف در رابطه با قیام عاشورا در کشورمان در قالب های گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم.
در این چارچوب آن چه مورد توجه قرار گرفته و می گیرد، فقط مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سالهای دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شده اند. آثاری که طبیعتاً تعدادی از آنها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بوده اند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه بوده اند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دل بستگان اباعبدالله (ع) است.
در سی و یکمین قسمت از سلسله گزارش های «روایت مهر از نواهای عاشورایی» به سراغ آثار منتخب رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ کشورمان رفتیم که طی سالهای گذشته در قالب تک آهنگ و حضور در مراسم سینه زنی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

این خواننده موسیقی پاپ اهل بندرعباس که طی سالهای اخیر فعالیتهای مختلفی را از سر گذرانده و به صورتی او را می توان یکی از پرکارترین هنرمندان حوزه موسیقی نام برد، همیشه عرض ارادت خود به محضر حضرت سیدالشهدا را در قالب های مختلف موسیقایی و مداحی اعلام نموده و در این راه هم علاوه بر حضور در مراسم و آئین های سوگواری منطقه جنوب کشور خصوصاً بندرعباس، دست به تولید تک آهنگ هایی زده که هر یک به تفکیک موضوعات مختلف با استقبال مخاطبان رو به رو شده اند.
آنچه می خوانید معرفی برخی از تک آهنگ ها و مداحی های این خواننده در حوزه تولید آثار موسیقایی در رابطه با ایام سوگواری حضرت سیدالشهداست که در سالهای اخیر پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
«مرثیه (آلبوم سلام آقا)» نوحه خوانی ناب آقای خواننده و یک ترس درست!
قطعه «مرثیه» یکی از نخستین آثار انتشار یافته از طرف رضا صادقی در قالب یک نوحه خوانی ویژه منطقه جنوب کشور است که سال ۱۳۸۸ در قالب آلبوم «سلام آقا» پیش روی مخاطبان قرار گرفت. اثری که در آن با رضا صادقی مواجه هستیم که این دفعه در قامت یک نوحه خوان ماهر مسلط بر ضرب های سینه زنی منطقه جنوب کشور، اثری را به مخاطب ارائه می دهد که نسبت به دیگر آثارش حال و هوای ویژه تری داشت.
این خواننده در همین آلبوم یک قطعه موسیقایی دیگری را هم با نام «امیر کائنات» را در وصف حضرت عباس (ع) تولید و پیش روی مخاطبان قرار داد که این اثر نیز با استقبال مخاطبان مواجه گردید.
رامین بصیرت نیا تهیه کننده آلبوم درباره ی حضور رضا صادقی بیان کرده بود: یک روز پس از آنکه با چاوشی برای حضور در آلبوم به توافق رسیدیم از رضا صادقی هم پاسخ مثبت گرفتیم. البته او هم مثل چاوشی نگران بود. می اظهار داشت: «می ترسم نتوانم حق مطلب را ادا کنم.» حتی خیلی راحت و بی رودربایستی به ما اظهار داشت: «اگر کارهایم آن جوری که دلم می خواهد نشوند، آنها را در اختیارتان نمی گذارم. اما من مطمئن بودم در این آلبوم همه چیز خوب پیش خواهد رفت. اطمینان داشتم همه آهنگ ها دلنشین خواهد بود. چاوشی و صادقی آهنگ هایشان را ظرف ۴۸ ساعت ساختند و کمتر از یک هفته بعد سی دی نهایی را تحویل دادند. این در حالی بود که هر دوی آنها هم به شدت درگیر بودند. محسن چاوشی باید برای یک مسأله خانوادگی به اهواز می رفت اما پروازش را عقب انداخت و آهنگ ها را آماده کرد. رضا صادقی هم در یکی از شهرستان ها کنسرت داشت و کامپیوترش را همراه خودش برد و در همان روزها دو قطعه خودش را آماده کرد.
برای شنیدن قطعه «مرثیه» به خوانندگی رضا صادقی اینجا و برای شنیدن قطعه «امیر کائنات» اینجا را کلیک کنید.

«قرص ماه خونی» یکی گفته یا ابالفضل!
تک آهنگ «قرص ماه خونی» عنوان یکی دیگر از آثار رضا صادقی در عرصه تولید آثار موسیقایی در رابطه با ایام محرم و صفر است که در وصف علمدار کربلا تولید شد.
در این قطعه که سال ۱۳۹۲ در توصیف رشادت های حضرت عباس در واقعه عاشورای حسینی سروده شده است، امیرحسین اله یاری ترانه سرا، شجاعت شفائی تنظیم کننده و رضا صادقی به عنوان آهنگساز و خواننده حضور داشتند.
تک آهنگ «قرص ماه خونی» همچون آثار پرطرفدار این خواننده در عرصه تولید آثار موسیقایی عاشورایی است که بعدها به عنوان موسیقی تیتراژ مجموعه «ناسور» هم مورد استفاده قرار گرفت.
برای شنیدن قطعه «قرص ماه خونی» اینجا را کلیک کند.

«پیاده ها» همکاری با مرکز موسیقی مأوا در تقدیر اربعین حسینی
همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری اربعین سال ۱۳۹۵ بود که رضا صادقی در همکاری با مرکز موسیقی مأوا تک آهنگ ویژه ای را بمناسبت این روزهای عزیز منتشر گردید.
«پیاده ها» عنوان این قطعه موسیقایی بود که در آستانه اربعین حسینی به زوار کربلای معلی تقدیم شد.
در این قطعه فواد فرهنگ ترانه سرا، رضا صادقی آهنگساز و خواننده و شجاعت شفائی تنظیم کننده دیگر عوامل اجرائی را تشکیل می دادند.
برای شنیدن قطعه «پیاده ها» اینجا را کلیک کنید.

«هم قدم» تولید یک اثر اربعینی دیگر با همکاری حوزه هنری
مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۹۵ بود که همزمان با فرا رسیدن اربعین حسینی قطعه «هم قدم» را به خوانندگی رضا صادقی منتشر نمود.
فرید سعادتمند موسیقی و تنظیم این اثر را بر عهده دارد و شعر آنرا محمدمهدی سیار سروده بودند.
معاونت سینمایی حوزه هنری نماهنگی از این را هم تولید کرد اربعین همان سال پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این در حالی بود طراحی کاور این اثر بر عهده کارگاه نگاره و گرافیک حوزه هنری بوده است.
برای شنیدن قطعه «هم قدم» اینجا را کلیک کنید.

«رنگ بارون» یک موسیقی تیتراژ برای برنامه «حب الحسین»
رضا صادقی مهر ماه سال ۱۳۹۶ بود که خوانش موسیقی تیتراژ یک برنامه ویژه ماه های محرم و صفر به نام «حب الحسین» را به عهده گرفت.
«حب الحسین (ع)» برنامه ای گفتگومحور برای ایام محرم و صفر است که با اجرا و کارگردانی حامد نگارش در گروه خانواده شبکه دو تولید می شد. در این برنامه چهره های سینما و تلویزیون و ورزشکاران از تأثیرات امام حسین (ع) در زندگیشان خواهند گفت.
از جمله این چهره ها می توان به داریوش ارجمند، نسرین مقانلو، عباس غزالی، کامران تفتی، زیبا بروفه، اصغر همت، رضا عنایتی، حمید استیلی، محمود پاک نیت، رؤیا تیموریان، مسعود رایگان اشاره نمود.
در ترانه «رنگ بارون» که برای موسیقی تیتراژ برنامه تلویزیون «حب الحسین (ع)» در نظر گرفته شده بود، حمیدرضا برقعی ترانه سرا، حسام ناصری آهنگساز و رضا صادقی به عنوان خواننده حضور داشتند.
برای شنیدن قطعه «رنگ بارون» اینجا را کلیک کنید.

«با حسین (ع) حرف بزن» یک موسیقی برای درد دل های سوگواران عاشورا
رضا صادقی سال ۱۳۹۹ بود که بواسطه پخش برنامه تلویزیونی «با حسین حرف بزن» که از بدو شروع تولید آن با استقبال خیلی خوب مخاطبان روبه رو شده است، به عنوان خواننده تیتراژ یکی از قطعه های موسیقایی این برنامه همراه با محمد معتمدی معرفی گردید.
«با حسین (ع) حرف بزن» با بوجودآوردن فضایی معنوی، واگویه های قلبی و عاشقانه افراد مختلف را در بستر این برنامه تلویزیونی به تصویر می کشد.
در قطعه «با حسین (ع) حرف بزن» حسین متولیان شاعر، شعیب عرب تنظیم کننده و رضا صادقی به عنوان آهنگساز و خواننده حضور داشتند.
برای شنیدن قطعه «با حسین (ع) حرف بزن» اینجا را کلیک کنید.

به هر ترتیب آن چه در این سال ها از رضا صادقی به عنوان تک آهنگ های حماسی و آئینی در رابطه با شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) پیش روی مخاطبان قرار گرفته، مشتمل بر آثاری است که بواسطه انتخاب سنجیده تر ترانه ها و اشعار و تسلطی که این خواننده روی ذائقه مخاطب امروزی جامعه دارد، توانسته با استقبال مردم مواجه شود.