از بازگشت رامبد جوان تا یک کنسرت مجانی

آبنما کار: سه شنبه ششم تیرماه را در حالیکه با یادی از پدر دوبله ایران شروع کردیم، که ۴۰ سینمای پرفروش در بهار اعلام شدند و خبر رسید رامبد جوان بزودی در شبکه نمایش خانگی با یک فیلم جدید دیده می شود. همینطور مشخص شد یک فیلم ایرانی پایان بخش جشنواره ادینبورگ است و چهار مجموعه نمایشی برای جشنواره عروسکی مبارک آماده میزبانی می شوند. در عین حال شبکه خبر ۲ شروع به کار کرد و سهراب پورناظری و علی قمصری به وعده کنسرت مجانی خود عمل کردند. در ادامه هم گزارشی از فروریختن سقف بازار قزوین داشتیم و یک هشدار درباره ی وام مرمت.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، ششم تیرماه یازدهمین سالروز درگذشت علی کسمایی پدر دوبله ایران است که معتقد بود، هر آن چه را یاد می گیرید پیش خودتان نگه ندارید. وی در حالی نسل پرافتخاری را بعد از خود به جا گذاشت که اینروزها گله های زیادی از وضعیت این هنر مطرح می شود و چند چهره شاخص دوبله هم فقط در یک سال قبل از این دنیا رخت سفر بستند. موزه سینما به همین مناسبت بخشی از گفتگو با این هنرمند را منتشر نموده است.

اعلام ۴۰ سینمای پرفروش و اکران آنلاین فیلمی با بازی رامبد جوان
در ادامه خبرهای روز سه شنبه، اسامی ۴۰ سینمای پرفروش کشور براساس گزارشی آماری از جانب موسسه سازمان سینمایی اعلام گردید. برپایه جدول آمار فروش سه ماهه اول سالجاری فروش کل سینماهای کشور به بیشتر از ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که از این رقم بیشتر از ۲۰۴ میلیارد تومان متعلق به ۴۰ سینمای پرفروش بوده است.
همینطور فیلم کمدی «چپ، راست» با بازی رامبد جوان و پیمان قاسمخانی از هشتم تیرماه به صورت آنلاین در دو پلت فرم اینترنتی نماوا و فیلیمو اکران می شود.

فیلم سینماگر ایرانی در اختتامیه جشنواره ادینبورگ
در ادامه، جشنواره بین المللی فیلم ادینبورگ در کشور اسکاتلند اعلام نمود که فیلم سینمایی «فرمونت» ساخته بابک جلالی سینماگر ایرانی پایان بخش این جشنواره خواهد بود. در این فیلم سینمایی آناهیتا ولی زاده، مجری سابق تلویزیون افغانستان در نخستین حضور خود مقابل دوربین، نقش یک پناهجوی بیست و چندساله به نام دنیا را بازی می کند که بعد از آنکه قبلاً بعنوان مترجم در ارتش آمریکا کار کرده، از افغانستان گریخته است.

معرفی چهره هایی که اسکار افتخاری می گیرند
همینطور اعلام گردید که چند چهره سینمایی همچون «آنجلا باست» و «مل بروکس» در جوایز گاورنرز سال جاری از آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک، جایزه اسکار افتخاری دریافت خواهند کرد.

تازه هایی از تئاتر و جشنواره نمایش عروسکی
ادامه اجرای نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» و شروع اجرای نمایش «یاماها ۱۰۰۰» به کارگردانی اشکان درویشی و مجید مختارپور همچون خبرهای تئاتر در این روزهاست.
افزون بر این ها، نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر و نمایش «هِل پوک» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی فر مردادماه ۱۴۰۲ به صحنه خواهند رفت.
همینطور چهار مجموعه نمایشی خویش را برای میزبانی آثار شرکت کننده در نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک آماده می کنند. مجموعه تئاترشهر، مرکز تئاتر مولوی، تالار هنر و دو سالن بوستان و گلستان مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالن هایی هستند که از روز پنجشنبه، ۸ تیرماه پذیرای اجرای نمایش های عروسکی می شوند.
در ادامه هم اعلام گردید که نمایش هایی از کشورهای برزیل، گرجستان، ترکیه، پرو، مکزیک و ارمنستان، میهمان جشنواره نمایش عروسکی تهران هستند.
خبرهای بیشتر در حوزه سینما و تئاتر را در این لینک بخوانید.

اظهارنظری در رابطه با آینده شبکه نمایش خانگی
در ادامه، مدیر یکی از پلت فرم های نمایش خانگی نسبت به مصوبه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی درمورد حدود و اختیارات دستگاه ها، آینده شبکه نمایش خانگی را روشن ترسیم می کند؛ با این شرط که ساترا پلی بین حاکمیت و پلت فرم ها باشد و تسهیل گری کند. وی در عین حال اظهار داشت که نباید زود قضاوت کرد، باید اعتماد کرد و خویش را به زمان سپرد.

آغاز به کار رسمی شبکه خبر ۲
همینطور شبکه خبر ۲ از روز سه شنبه ـ ۶ تیر ماه ـ به صورت رسمی شروع به کار کرد. این شبکه که پخش آزمایشی آن از مرداد سال قبل شروع شده بود، در بستر اینترنت قابل دریافت است. بنا بر اعلام، پخش رویدادهای مهم ایران و جهان در دستور کار شبکه خبر ۲ قرار گرفته است.

برنامه کتاب خوانی نداریم
به دنبال سوژه مساله کتاب خوانی کودکان و نوجوانان و راهکارهایی که برای کتاب خوان کردن بچه ها وجود دارد، با رضی هیرمندی ـ مترجم ادبیات کودک و نوجوان ـ گفتگو کردیم که او با انتقاد از متولیان کتاب و کتاب خوانی، اظهار داشت: در محیط های آموزشی برنامه ای تحت عنوان برنامه کتاب خوانی نداریم.
همینطور پانته آ اقبال زاده، مترجم و فرزند شهرام اقبال زاده دار فانی را وداع گفت. ترجمه کتاب های «طولانی ترین شب» نوشته ماریون دین باور، «خانواده خوب و تمیز مثل ما»، «بچه تمساح»، «جانمی! باز هم کلوچه های میوه ای!»، «هواپیمای آنجلا» و «شاهزاده خانمی با پیراهن کاغذی» نوشته رابرت ام. مانش از آثار به جامانده از اوست.

ماجرای تغییر سالن های کنسرت و کوچ حمید هیراد و راغب به برج میلاد
لغو بعضی از کنسرتهای اخیر تهران و استان البرز، بر مبنای آن چه مشکلات فنی خوانده شد، این توقع را ایجاد می کرد که بعد از رفع مشکلات، امکان برگزاری این کنسرت ها در همان سالن ها میسر شود؛ ولی بر مبنای آن چه در سایت های بلیت فروشی اعلام شده است، این کنسرت ها از سالن های قبلی، به مکان هایی جدید نقل مکان کرده اند. به دنبال تغییر سالن های کنسرت، فرج علیپور چهارشنبه ۱۴ تیر در دو سانس ۱۹: ۳۰ و ۲۲: ۳۰ در سالن حافظ کرج به روی صحنه می رود و کنسرت مشترک راغب و حمید هیراد یکشنبه ۱۱ تیر در دو سانس ۱۸ و ۲۲ در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می گردد.

از آلبوم جدید «آن» تا کنسرت مجانی سهراب پورناظری و علی قمصری
در ادامه، جدول اجراهای منطقه یک شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که مقرر است به میزبانی استان گلستان در شهر گنبدکاووس برگزار شود، منتشر گردید.
همینطور آلبوم جدید گروه «آن» با عنوان «آفتاب روشن» منتشر گردید. آلبوم «آفتاب روشن» سوگ نامه ای در رثای محمدرضا لطفی است. قطعات این آلبوم در مایه دشتی و ابوعطا است و از شعرهای حسین منزوی، سعدی، یزدان بخش قهرمان و ترانه ای از ایرج دیهیمی استفاده شده است.
علاوه بر این ها، سهراب پورناظری و علی قمصری که به مخاطبان شب نخستِ اجرایشان وعده اجرای مجانی داده بودند، این وعده را عملی می کنند. این کنسرت از ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه، چهارشنبه هفتم تیر برگزار می گردد.

چرا سقف «بازار قیصریه» قزوین فروریخت؟
سقف بخشی از بازار «قیصریه» قزوین فروریخت. در حالیکه یکی از دوستداران میراث فرهنگی قزوین علت ریزش سقف را بی توجهی میراث فرهنگی این استان به بازار قیصریه می داند، اما معاون میراث فرهنگی قزوین می گوید علت ریزش سقف این بازار هنوز مشخص نشده و در حال بررسی است.

هشدار در رابطه با وام مرمت
سخنگوی انجمن صنفی مرمتگران آثار فرهنگی و هنری هم در رابطه با درباره «وام مرمت» اخطار داد و اظهار داشت: اختصاص تسهیلات بانکی برای نگهداری، مرمت و مقاوم سازی بناهای تاریخی ایده بسیار خوبی است که اجرای آن باید مشروط و ضابطه مند شود، چون که احتمال انحراف از آن وجود دارد و امکان دارد بهانه ای برای تخریب و نوسازی بناهای تاریخی شود.

برگزاری مراسم برائت از مشرکین و یک اخطار به زائرین حج
در ادامه، مراسم برائت از مشرکین با حضور زائرین ایرانی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در صحرای عرفات برگزار شد و وزارت بهداشت عربستان سعودی در بحبوحه افزایش دما به زائرین حج درباره گرمازدگی اخطار داد.
دست آخر این که، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه امامت و ولایت بخصوص برنامه های ایام دهه امامت و ولایت پرداخت و جهاد تبیین در امر غدیر را مهم ترین سیاست این ستاد در روزهای جشن غدیر قلمداد کرد.
پیشنهادهایی برای خواندن:
حج رکورد می شکند؟
چشم انداز «آل سعود» ۱۰۰ سال بعد از فتح مکه
خودکشی یک بازیگر با پدر و مادرش
۱۲ اثر از خالق اپراهای ماندگار جهان گم شده است
۱۶ عملیاتی که با شهید خوش سیرت خاطره دارند