معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور خبر داد: رونمایی از کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی

به گزارش آبنما کار، اصفهان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اعلان اینکه شیرین ترین مکان در اصفهان برای او بازار است، اظهار داشت: کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی برای آنان، ثمره یک سال تلاش ما است تا نشان دهد که او فردی متعلق به جامعه هنری است. این کارت مانند کارت خبرنگاری در دنیا معتبر است و فردا رونمایی شده و بصورت نمادین به پیشکسوتان صنایع دستی تقدیم خواهد شد.
مریم جلالی، بامداد روز جمعه (۱۹خردادماه) با حضور در برنامه تلویزیونی زنده رود که به مناسبت روز جهانی صنایع دستی برگزار گردید، اظهار داشت: هنر ایرانی حکمت پایه است. رنگ و گل و مرغ و جنسش حکمت دارد. حتی در خوراکی ها نیز سبک زندگی و هنر ایرانی دارای قصه است. توجه به این که ما چه ظرفیت هایی داریم فارغ از مناسبت ها و رویدادها، مسئله ای است که باید به آنها بپردازیم، بدین سبب همین پولکی ساده هنر است.
او هنر ایرانی را دارای پیوستگی با متن زندگی دانست و اضافه کرد: خانواده ایرانی هنر را دست مایه خلق می دانست. هنر، دارای پیوست و مجموعه ای است و همان چیزی که در معماری خلق کرده بوده را در سفره و لباس و ظروف و غیره نیز داشته است. ما با هنر زندگی کردیم و انفکاک از هنر از جایی به بعد آغاز شد. هنر بر خواسته از زندگی است، برای مثال هنرمند، درخت را دیده و نقش آنرا بر فرش انداخته، گل و مرغ و سرو را دیده و آنرا ثبت کرده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به این که زنان ایرانی نیز همیشه مولد بوده اند، بیان کرد: یکی از تجلی های مولد بودن و خلق آنها صنایع دستی است. کمتر زنی در ایران پیدا می کنید که حداقل یک هنر نداشته باشد. امروزه زنان حتی به هنرهای مردانه همچون قلم زنی و معرق و منبت چوب می پردازند.
جلالی در این برنامه تلویزیونی، نوآوری در صنایع دستی را راهکاری برای توسعه صنایع دستی دانست و اظهار داشت: ما نباید صنایع دستی را توصیف نماییم بلکه باید به ادبیات توسعه بپیوندیم. صنایع دستی گاهی از ادبیات پیشرفت جامانده و در ویترین ها حبس شده است. ما باید به مدد ایده های خلاق جوانان از این فضای فانتزی خارج شویم. الآن جوانان با چوب، فرم عینک می سازند. اصفهان در حوزه نوآوری محصول صنایع دستی حرفی برای گفتن دارد و این که ما جشن صنایع دستی را در اصفهان برگزار می نماییم به این دلیل است که باید همان گونه که جهان برای صنایع دستی احترام قائل است ما نیز برای جهان حرف جدیدی داشته باشیم و به تکرار و توصیف حرف های قدیمی بسنده نکنیم.
او با اشاره به نقش رسانه ای گردشگران اظهار داشت: گردشگری پیوند ریشه میراث فرهنگی با میوه صنایع دستی است. گردشگری راوی این دو محصول است. گردشگری و سیروا فی الارض، توجه به آحاد طبیعی و تاریخی و میراث ملموس و میراث ناملموس ما است. گردشگر، رسانه میراث فرهنگی است. ما فردا در مهرگرد که شهر ملی گلیم است، آقای سعد القدومی که دبیر شورای جهانی صنایع دستی و اهل کویت و عالی ترین مقام در صنایع دستی جهان است را دعوت کرده ایم تا آداب و رسوم و زیبایی هایی که عشایر در مهرگرد و سمیرم خلق می کنند را به او نشان دهیم و این کار نوعی رسانه است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: توریست به روایت های تازه نیاز دارد و برای رونق گردشگری، قصه ها را باید تازه کرد. اگر رودوزی یکی از صنایع دستی زابل است، زابل بانو نیز عروسکی است که می تواند روایت جدیدی را با تاکید بر رودوزی تولید نماید.
جلالی، صنایع دستی را نمود و نماد فرهنگ و اجتماع و سیاست و اقتصاد دانست و اضافه کرد: اگر صنایع دستی فقط در قالب هنر و فرهنگ محصور نشود و ادبیات اقتصادی کسب وکار را کسب کند، قدرت نرم دیپلماسی بر آن سوار می شود و منجر به انسجام نسلی نیز خواهد شد. صنایع دستی بهانه لازم برای تولید قصه جدید را به ما می دهد. بالاخره از جایی به بعد، توریست داستان خواجو را کامل متوجه خواهد شد؛ بدین سبب نگاه چندجانبه به مقوله صنایع دستی لازم است و نباید از صنایع دستی فقط به عنوان وسایل تزئینی استفاده گردد.
او با اشاره به این که فرایندها نیازمند اصلاح هستند، اظهار داشت: نخستین گام تصحیحی ما ایجاد بانکهای اطلاعاتی و شفاف سازی رده های مختلف هنری است. هنرمند، جوشش هنری و صنعت گر، سوداگر رده های مختلف هنری هستند. کارت شناسایی هنرمندان با هولوگرام اختصاصی برای هنرمندان، ثمره یک سال تلاش ما است که نشان دهد که دارنده ی آن متعلق به جامعه هنری است و مثل کارت خبرنگاری که در دنیا معتبر است، این کارت نیز در کل دنیا تأثیر خودرا خواهد داشت. این کارت فردا رونمایی خواهد شد و بصورت نمادین به پیشکسوتان صنایع دستی تقدیم خواهد شد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اشاره کرد: من فکر می کنم که اجتماع هنرمندان پیشکسوت صنایع دستی در اصفهان است. هنرمندان هرکدام یک چاه نفت هستند و به جامعه و فرهنگ ایران انرژی می دهند.
جلالی با تکیه بر نقش بازار در میراث فرهنگی و علاقه شخصی خود به بازارهای سنتی اصفهان، اظهار داشت: البته که زاینده رود خروشان برای ما اصفهانی ها جایگاه ویژه ای دارد، اما رواق های بازار از مسجد جامع تا میدان امام از مسیری که از خیابان عبدالرزاق عبور می نماییم، لذت بخش است. موزه بازار و بازدید از آن، همه ۶ حس ما را درگیر می کند و برای من شیرین ترین مکان در اصفهان بازار است.
او در آخر اضافه کرد: من دست بوس زنان و مادران و دختران باغیرت و هنرمندانی هستم که صنایع دستی را معاصرسازی می کنند و آنرا به متن زندگی برمی گردانند، و روز صنایع دستی را به آنان تبریک می گویم. امیدوار هستم کوشش های ما در حوزه میراث فرهنگی، ارتقا یافته و به ثمر بنشیند؛ همین طور مردم اصفهان را دعوت می کنم به بازدید از نمایشگاه سراسری چهل ستون که گردهمایی هنرمندان از ۳۰ استان است و به تولید زنده آثار هنری می پردازند.

منبع: