در یک نشست تخصصی مطرح شد؛ پیشنهاد خانه تذهیب ارائه شود

آبنما کار: آبنما کار: عبدالمجید شریف زاده معتقد می باشد در آموزش هنرهای سنتی باید آموزش استاد شاگردی مدنظر قرار گیرد و نه آموزش آکادمیک ترمی واحدی برای اینکه در جریان زندگی کردن و مشق کردن با استاد تجربه حاصل می شود.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، مراسم افتتاحیه نمایشگاه گروهی تذهیب کاران با عنوان «زرنگاران خورشید وش» بامداد دوشنبه اول خرداد با حضور اساتید نگارگری در بنیاد ایرانشناسی اجرا شد.
پس از افتتاح این نمایشگاه، نشست تخصصی «آسیب شناسی هنر تذهیب» با حضور محسن آقامیری، عبدالمجید شریف زاده و زینب شاهی در سالن حبیبی بنیاد ایرانشناسی اجرا شد. این جلسه با هدف طرح بحث هایی در عرصه لطمه شناسی هنر تذهیب با حضور استادان این رشته انجام شد تا ساز و کارهایی برای این هنر در پژوهشکده ایرانشناسی صورت گیرد.
عبدالمجید شریف زاده عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر و رییس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در ابتدای نشست اظهار داشت: بحث تذهیب به طور معمول به شکلی مطرح شده که ذیل خوشنویسی یا ذیل نگارگران قرار گرفته است که خودش یکی از لطمه ها است. شاید یکی از با اهمیت ترین نکاتی که ما در موضوع هنرهای سنتی کمتر به آن توجه می شود تشکل هایی است که باید شکل بگیرد که متأسفانه میسر نشده است.
وی بیان کرد: هنرمندان نیز خیلی به کار جمعی عادت ندارند و اهل کار جمعی و پروپاگاندا نیستند و متأسفانه هنرمندان سنتی نمی توانند در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند و به علت حجب و حیایی خاصی که دارند، در گوشه ای به کار خود می پردازند و حتی نمی توانند حق خودشان را بگیرند. بدین سبب در رشته های مختلف این مشکل را داریم که نمی توانیم جمع شویم و از شرایط کاری خودمان دفاع نماییم در عوض هنرمندان سینما شلوغ می کنند و مسئولان هم به آنها توجه بیشتری می کنند. اگر بتوانیم تشکل ها را شکل دهیم و حمایت هایی صورت گیرد مسلماً بسیاری از کارها را می توان پیش برد.
عضو گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر عنوان کرد: امیدوار هستم خانه ای تحت عنوان خانه تذهیب کار تأسیس شود و دوستان در بنیاد ایرانشناسی قول همکاری دادند و اگر همدلی باشد می توان کارهای مؤثری انجام داد.
در ادامه، محسن آقامیری هنرمند تذهیب کار با اشاره به اینکه نمایشگاه گروهی «زرنگاران خورشید وش» ماحصل دو سال دوران کرونا بود که کلاس ها بصورت مجازی برگزار شد، درباره ی محاسن و معایب آموزش مجازی تذهیب اظهار داشت: خیلی ها منتقد بودند که مگر می شود تذهیب را بصورت مجازی تدریس کرد؟ که چنین نمایشگاهی نشان دهنده این بود که می توان تذهیب را نیز مجازی آموزش داد. همین طور این ایراد را نیز به خودم می گویم که بدون این که یک شاگرد آشنایی با رنگ و طرح ها داشته باشند، به او نمونه ها و الگوهای موجود ارائه داده می شود تا کار کند!
وی بیان کرد: خانه تذهیب اگر راه اندازی شود و سرو سامانی به هنر و شرایط تذهیب داده شود و از باند بازی نیز دور باشیم، مطمئناً دوران خوبی را خواهیم داشت. همین طور کسی باید باشد که این تشکل را سامان دهد و مدیریت خوبی همچون آقای شریف زاده داشته باشد.
شریف زاده در بخش دیگر نشست درباره ی موضوع طراحی که محسن آقامیری مطرح نمود، اظهار داشت: در هنرهای سنتی چند مورد قابل توجه است؛ اول، این که طراحی بسیار حائز اهمیت می باشد و بارها با اساتید بزرگ که صحبت می کردیم تاکید بر موضوع طراحی است. طراحی، نیاز به تمرین و مشق کردن دارد و یک هنرمند باید آثار اساتید مختلف را بررسی و مشق کند تا به تمام اجزای کار تسلط پیدا کند. باید شرایط را برای کسی که مشق کند محیا نماییم تا به تمام کار و اجزای کار استاد مسلط شود. بعد از مشق کردن آثار استاد و تمرین بسیار، باید از خیال خود نیز بهره بگیرید. شخصیت هنری کاری پیدا کردن در این مرحله است که مشق خیالی کردن نام دارد.

وی اظهار داشت: علاوه بر اهمیت طراحی، شناخت سبک ها و دوره ها خیلی مهم است و رسیدن به رنگهای مناسب خودتان نیز مهم می باشد، چونکه پالت رنگ دوران مختلف، متفاوت می باشد و حتی استاد آقامیری نیز پالت رنگی خودش را دارد.
شریف زاده همین طور به بحث استاد شاگردی اشاره نمود و اضافه کرد: در هنرهای سنتی شاگرد نیز همچون استاد مقام دارد یعنی در گذشته استاد هر کسی را به عنوان شاگرد قبول نمی کرد و همانطور که شاگرد هم استاد را انتخاب می کند. یکی از اشکالاتی که در هنرهای سنتی به ما می گیرند این است که استادان فوت کوزه گری را نگه می دارند. این مساله درست است چونکه باید به دست اهلش برسد و یک شاگرد باید به مرحله ای برسد که اهل باشد و فوت کوزه گری را به او یاد دهد.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به حاضران در نشست، اظهار داشت: شاگردی کردن ساده نیست و این که این فهم را داشته باشیم که حرمت استاد را نگه داریم مهم می باشد. این مهم همچون آداب معنوی در هنرهای سنتی است که متأسفانه فراموش شده است. این موارد را باید کجا یاد گرفت و درباره ی اش صحبت کرد؟ در آموزش فقط خط و طراحی و رنگ مطرح نیست بلکه معنویت نیز مهمست و همه خاصیت های هنر، آدمی ساز است. اگر با این اصول و خاصیت ها آشنا شویم، با چیزهایی آشنا می شویم که دیگران آنها را نمی بینند که باید به آن نقطه برسید.
زینب شاهی نیز در بخش دیگری از نشست اظهار داشت: ۹۰ درصد جمع از شاگردان استاد آقامیری هستند و خیلی خوشحالم که شاگرد استاد بودم. در بحث شاگردی کردن چند نکته مهم برایم در پی داشت که مطرح می کنم؛ بواسطه قدرت قلمی که برای شاگردان پدید می آید ممکنست غرور به سراغ آنها آید از جانب دیگر، برخی هم بودند که هنر را بواسطه بسیاری از مسائل هنر را کنار می گذاشتند. در همه هنرهای دیگر بدنبال آرامش بودم اما ریاضتی که تذهیب برای من داشت هیچ کدام از هنرها برایم نداشت و پالایش روحی قوی برایم در پی داشت.
شریف زاده در آخر اظهار داشت: در آموزش هنر خصوصاً هنرهای سنتی باید آموزش استاد شاگردی مدنظر قرار گیرد و نه آموزش آکادمیک ترمی واحدی. چونکه در جریان زندگی کردن و مشق کردن با استاد است که تجربه های بسیاری برای شاگردان به دست می آید.