معرفی ۱۰ کلکسیونر برتر

آبنما کار: کمیته ملی موزه های ایران از تشکیل اتحادیه موزه های خصوصی آگاهی داد و به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه، از 10 مجموعه دار برتر تجلیل شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، ششمین گردهمایی مجموعه داران ایران شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در محل ثمن های تهران با حضور رئیس کمیته ملی موزه های ایران، رئیس کمیته مُهرهای تاریخی انگشتری، رئیس انجمن هنرمندان خودآموخته، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران و برخی از اعضای انجمن مجموعه داران ایران اجرا شد.
سیداحمد محیط طباطبایی ـ رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) ـ در این مراسم اظهار داشت: مجموعه داری فرهنگی پیش درآمد موزه داری است، این بدیهی است. خیلی از موزه ها بزرگ دنیا همچون موزه گیمه در پاریس از چندین مجموعه دار شکل گرفته است. در ایران نیز بخشهایی از مجموعه های خصوصی در شکل های مختلف و در قالب موزه فعالیت می نمایند، مانند موزه رضا عباسی و موزه آبگینه که از کلکسیون های مختلف شکل گرفته اند.
او اضافه کرد: موزه داری امر جدیدی نیست و بسیار قدیمی است؛ از زمانی که بشر یکجانشینی را پشت سر گذاشته و در حوزه شهرنشینی وارد دوره ای شده که مدنیت خودش را بروز می دهد.
رئیس کمیته ملی موزه های ایران افزود: مجموعه داری یعنی ثبت و ضبط هویت، خاطره و فرهنگی که در آن بزرگ شده ایم و صیانت از آن برای نسل آینده و اینکه بتوان نام ها را پایدار کرد و این پایداری را استمرار بخشید.
محیط طباطبایی افزود: ایکوم به عنوان سازمان موزه ای دنیا هرسال محوری را برای فعالیت خودش تعیین می کند، محور امسال ما «پایداری و حال خوب» است، پایداری چه در مفهوم زیست انسانی و چه در مفهوم استمرار حیات گذشته برای رسیدن به آینده پایدار می باشد. بالطبع مجموعه داران یکی از ارکان اصلی شکل دادن این محور هستند، یعنی نیروهای بالقوه ای که اگر اجتماع و مدیریت درکی از آن داشته باشد آنرا به نیروهای بالفعل تبدیل می کند تا بتواند بهترین بهره را برای شکل دادن آینده‌ی جامعه امروز به کار ببرد. همین طور نهادهایی که در عرصه مدنی مسؤولیت بیشتری دارند مانند شهرداری ها باید بستری فراهم آورند که این مجموعه داران با مردم ارتباط برقرار کنند.
رئیس ایکوم ایران در ادامه اظهار داشت: فرهنگ هنوز آن جایگاهی را که باید داشته باشد در جامعه ندارد و تا روزی که گمان شود فرهنگ بند ساعت است، بدون آن هم ساعت را نگه می دارند، اما باید به این نتیجه برسند که فرهنگ عقربه های یک ساعت است و یک ساعت بدون عقربه هیچ است. به سبب اقدامات ضدتوسعه ای که جوامع در قرن نوزدهم و بیستم انجام دادند، زمین تهدید شد و برای همین مفهوم توسعه پایدار در آخر قرن بیستم شکل گرفت. این مفهوم به این معنا بود که توسعه وقتی توسعه است که مبتنی بر حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، حقوق بانوان و کودکان و… باشد. پایداری وقتی شکل می گیرد که عناصر پایداری شکل گیرد. یکی از این عناصر افرادی هستند که وقت و زندگی شان را صرف جمع آوری مجموعه های فرهنگی تاریخی می کنند.
او اضافه کرد: انتهای کلکسیون و مجموعه داری به موزه می رسد و این موزه های خصوصی هستند که باید حمایت شهرداری ها و نهادهای دیگر از آنها بالقوه شود. در نهایت تصمیم گرفته شد اتحادیه ای برای این موزه ها تشکیل دهیم که مطالبه گری حقوق آنها در آن مطرح می شود. از همین هفته مقرر است کارگاه هایی را بصورت مجازی برگزاری کنیم؛ چونکه تکنولوژی های جدید به این حوزه کمک می نماید. خیلی از مجموعه داران مکانی برای ارائه مجموعه های خود ندارند و این فناوری ها کمک می نماید که موزه های مجازی به وجود آید. اداره کل موزه های ما از این مساله کمی عقب است و ضوابطی برای ارائه موزه های مجازی ارائه نکرده که البته صحبت هایی هم در این زمینه شده است؛ چونکه بهترین حضور همیشگی مجموعه داران از داخل خانه هایشان با دیگران بوسیله فضای مجازی است و تکنولوژی جدید به حفظ هویت و مالکیت معنوی و استفاده عمومی می تواند منجر شود. موزه مجازی و حضوری هم تفاوتی در جوامع امروز ندارد.
امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران نیز در سخنانی کوتاه اظهار داشت: نوروز امسال حدود سه میلیون نفر از مجموعه های موزه ای تهران بازدید کردند و با تورهایی که در شهر تهران انجام شد مردم را به روش های مختلف برای بازدید این مجموعه ها بردیم. در مجموعه موزه خصوصی هم باید این اقدامات صورت گیرد و برای معرفی این مجموعه ها یک بخش جداگانه باز می نماییم به نام موزه های خصوصی و آنها را به مردم معرفی می نماییم. همین طور آمادگی داریم در تهران نمایشگاهی با حضور مجموعه داران و موزه های خصوصی برگزار نماییم.
در ادامه کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) از ۱۰ مجموعه دار همچون جعفر روح اللهی مجموعه دار کبریت، خسرو احمدوند مجموعه دار کبریت، محمود زارعی مجموعه دار کبریت، ناصرالدین حسن زاده مجموعه دار نسخ خطی و کتاب، رضا سماعی مجموعه دار وسایل دکوراتیو، مولایی مجموعه دار بلیت اتوبوس و کبریت، ناصر رجب زاده مجموعه دار کبریت، مدال، تمبر و اسکناس، علیرضا عسگری مجموعه دار اشیای آنتیک و موزه دار، حافظ نظری مجموعه دار کتاب و شاهین زنوزی مجموعه دار ماکت های ماشین تجلیل نمود.

منبع: