احمد خلیلی فرد تشییع شد

آبنما کار: مراسم بدرقه پیکر زنده یاد احمد خلیلی فرد هنرمند فقید عرصه هنرهای تجسمی بامداد امروز 16 اردیبهشت ماه در دانشگاه سوره اجرا شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از واحد ارتباطات و رسانه مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم بدرقه و وداع با پیکر زنده یاد احمد خلیلی فرد هنرمند فقید رشته نقاشی بامداد امروز ۱۶ اردیبهشت با حضور تعدادی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و هنردوستان در محوطه دانشگاه سوره اجرا شد.
در شروع این مراسم، محمدحسین ساعی رییس دانشگاه سوره پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی بیان کرد: طی ۴-۵ سال اخیر که توفیق آشنایی با زنده یاد خلیلی فرد را داشتم، نکته ای از مواجهه با ایشان در ذهنم مانده است که مدام در خاطرم تکرار می شود. اولین ماه محرمی که در دانشگاه با مرحوم خلیلی فرد دیدار کردم، به ایشان گفتم بچه ها را جمع کنید و کاری برای امام حسین (ع) انجام دهید. زنده یاد خلیلی فرد با اشتیاق پذیرفت و ماحصل کار، تابلوی «ظهر عاشورا» شد که حالا در ایستگاه متروی شادمان نصب است.
وی افزود: زنده یاد خلیلی فرد درباره ی تابلوی «ظهر عاشورا» نکته قابل تأملی را به بنده گفت و آن این که سربازان آماده به رزمی که با سپر در قسمتی از اثر به تصویر کشیده شده و درحال نگریستن به امام حسین (ع) هستند، به منزله آمادگی و بیعت او با امام حسین (ع) محسوب می شوند.
رئیس دانشگاه سوره بیان کرد: در این سالهای آخر، بیماری زنده یاد خلیلی فرد را بسیار می آزرد اما ما هیچ شکوه و شکایتی از ایشان نشنیدیم و هرچه بود، شکر بود. وی در سالهای واپسین حیاتش، در عالم خاص و زیبایی که خود ساخته بود، زندگی می کرد. حال و هوای سالهای آخر عمر مرحوم خلیلی فرد برای من درس آموز بود و ما امروز، انسانی را از دست داده ایم که نگاهی عارفانه و عالمانه به دنیا داشت. امیدوار هستم شاگردان ایشان بتوانند مسیر استاد را ادامه دهند.
در بخش دیگری از این مراسم، محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای سخنرانی پشت تریبون آمد و اظهار داشت: امروز همه ما سوگوار از دست دادن عزیزی هستیم که از حیث اخلاق و معنویت در جامعه هنرهای تجسمی، انسانی شایسته و کم نظیر بود. از دوره ای که بیماری به ایشان روی آورد، هیچ گاه کسی خلیلی فرد را ناراحت و نگران ندید. همیشه شاکر و خرسند بود و چنان با بیماری دست و پنجه نرم می کرد که گویی رو به بهبودی است.
وی اضافه کرد: ۱۰ روز پیش زنده یاد خلیلی فرد با من تماس گرفت و اظهار داشت که فلانی من خوب شدم! گفتم یعنی می خواهی باردیگر کار کنی؟ گفت من در طول این زمان هم کار می کردم ولی حالا می خواهم با جدیت بیشتری کارهایم را ادامه دهم. من از آن روز همیشه خداوند را شکر می کردم که احمد باردیگر کارهای هنری خودرا از سر گرفته است.
شالویی بیان کرد: مرحوم خلیلی فرد اهل دل و معنویت بود. نزدیک به ۲۰ سال است که او را از نزدیک می شناسم و در تمام این سال ها، انسانی شایسته و نیک خو بود. او همچون نمونه های بارز یک هنرمند متعهد و متخلق بود و امروز واقعاً جایش خالی است. احمد متعلق به این دنیا نبود و سرانجام به عالم باقی پرکشید. من به مردم عزیز کردستان که چنین هنرمندی را در دامن خویش پرورانده و به جامعه هنری کشور تقدیم نمودند، تسلیت می گویم.
در بخش دیگری از این آئین، کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون حاضر شد و در سخنان کوتاهی اظهار داشت: احمد جان! ما منتظر بودیم در دانشگاه حضور پیدا کنی و روز معلم را به تو تبریک بگوییم. نجوای صدایت همیشه در گوش ما جاری است.
وی بیان کرد: من شاهد بودم که زنده یاد خلیلی فرد، تابلوی «ظهر عاشورا» را با چه حال و هوای زیبایی کشید. هنگام کار، تک و تنها در این گالری می نشست و با خود نجوا می کرد. گاهی از پشت سر به او نگاه و حال و هوای خاصش را تماشا می کردم.
در ادامه این مراسم، خسرو خسروی جلودار عضو هیأت علمی دانشگاه سوره و همکار زنده یاد خلیلی فرد برای سخنرانی پشت تریبون حاضر شد و در اظهاراتی اظهار داشت: من هم دوره احمد بودم. ما از ابتدا در دانشگاه تهران با هم بودیم. به نمایندگی از گروه هنرهای تجسمی دانشگاه پشت تریبون آمدم و خواستم از همه حاضرین تشکر کنم.
وی عنوان کرد: احمد، با نقاشی زندگی می کرد و این خصلت را تا آخرین لحظات زندگی اش با خود داشت. یک اثر دیواری از وی در تقاطع خیابان آزادی و یادگار امام وجود دارد که وقتی امروز چشمم به آن خورد، به هنر احمد اندیشیدم و خاطرم آمد که این اثر در زمره معدود آثار هنری شهر تهران شمرده می شود که چند بار مرمت شده است.
خسروی جلودار اضافه کرد: احمد توانسته بود میان عناصر قومی و فرهنگی که به آن تعلق داشت و نیز موقعیت های ایرانی ارتباط برقرار کند و در این راستا، ترجمانی عمومی، ساده و زیبا عرضه نماید. او اشعار و ادبیات دیار خودرا به زیبایی برای ما ترجمه کرد. این خاصیت حتی در آن دسته از آثارش که گرایش مذهبی داشتند هم مشهود است. احمد به تنهایی در گالری می نشست و ساعت ها کار می کرد. در تمامی آثارش ارتباط فرهنگی و مخاطب پذیری وجود داشت.
در بخش پایانی این مراسم، رضا هدایت هنرمند و دوست دیرین زنده یاد خلیلی فرد پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی اظهار داشت: احمد از وقتی خودش را شناخت، می دانست که باید عاشق شود ار نه روزی کار جهان سرآید. احمد عاشق بود، او زنده است؛ برای اینکه مرده آنست که نامش به نکویی نبرند.
هدایت افزود: من با احمد دوستی بسیاری داشتم، با هم سفرها رفتیم و زندگی کردیم. احمد خوش سفر و خوش اخلاق بود. شوخ طبعی و طنازی اش نزد همگان زبانزد بود. رفتن او برای ما دشوار است اما پذیرفتن این که یک نفر در بین ما نیست با صبر و شکیبایی قابل پذیرش خواهد بود.
این هنرمند اشاره کرد: می دانیم که احمد با نیک خویی و خوش رفتاری همیشگی اش، همیشه در دل همه ما جا دارد. او خودرا نزد جامعه هنری به اثبات رسانده و جایگاه ویژه ای را به دست آورده بود. احمد کار خودرا کرد و دیگر چیزی به این دنیا بدهکار نیست.
محمدحسین نیرومند مشاور امور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی، علی تن مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمدحسین ساعی رییس دانشگاه سوره، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و رییس دانشکده هنر سوره، جعفر واحدی رییس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سید مصطفی زراوندیان معاون هنری مرکز هنرهای تجسمی، مصطفی گودرزی، رضا هدایت، طاهر شیخ الحکمایی، کوروش پارسانژاد، محمد خزایی، حسین عصمتی، رامتین شهبازی، خسرو خسروی جلودار و… ازجمله چهره های حاضر در آئین بدرقه پیکر زنده یاد احمد خلیلی فرد بودند.
در پایان این مراسم، پیکر زنده یاد احمد خلیلی فرد بعد از اقامه نماز، در بین بدرقه پرشور هنردوستان جهت تدفین به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) منتقل شد.
زنده یاد احمد خلیلی فرد متولد ۱۳۳۹ سنندج، دارنده مدرک کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا، کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه سوره بود که ۱۴ اردیبهشت بعد از تحمل یک دوره بیماری فوت کرد.
آئین یادبود این هنرمند فقید، فردا یکشنبه (۱۷ اردیبهشت) از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در مسجد آیت الله خامنه ای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، واقع در خیابان سمیه برگزار می گردد.