آهنگساز سریال با آبنما کار مطرح کرد؛ موسیقی متفاوت نون خ چگونه خلق شد؟

آبنما کار: آهنگساز سریال تلویزیونی نون خ با اشاره به تعدادی از جزئیات ساخت موسیقی متن و تیتراژ این مجموعه از تلاش خود برای معرفی هر چه بهتر ظرفیت های غنی موسیقی در مناطق کردنشین سخن گفت.

صادق آزمند آهنگساز سریال تلویزیونی «نون خ» که این شب ها به کارگردانی سعید آقاخانی از شبکه یک سیما درحال پخش است، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به برخی جزییات ساخت موسیقی این سریال بیان کرد: بنده و همکارانم در بخش ساخت موسیقی متن سریال نون خ نهایت تلاش خودمان را از همان فصل اول انجام دادیم تا ضمن تکیه بر یک چارچوب اصلی ملودی، فضای متفاوتی را در هر قسمت رقم بزنیم. فضایی که به طور قطع دربرگیرنده سختی ها و مشکلاتی هم هست، اما آنچه مدنظرمان بود ارائه یک نوع موسیقی بود که بتواند با اتکا به موسیقی مقامی مناطق کردنشین، فضای متفاوتی را هم برای مخاطب رقم بزند.
وی اضافه کرد: آنچه برای ما در آهنگسازی سریال «نون خ» مدنظر بود، توجه به اصالت های فرهنگی بود. صد البته که توجه به فرهنگ غنی منطقه کردستان به قدری برای من مهم و باارزش بود که اگر تصمیم داشتم موسیقی دیگری را با این فضای موسیقایی تلفیق کنم، حتما دقت داشته باشم که از این مرزها عبور نکنم. شرایطی که طبیعتاً دربرگیرنده چالش هایی هم بود اما خدا را شکر که همه چیز به خوبی جلو رفت و سبب شد که بینندگان در عین مواجهه با یک فضای طنز با موسیقی آشنا گردند که «مینوت (پیش نویس)»آن موسیقی از جنس بودن و نبودن است که در عین وفاداری به اصالت ها، نگاه امروزی هم دارد. فضایی که منجر به استقبال مخاطبان سریال هم شد.

این آهنگساز و خواننده درباره ی موسیقی تیتراژ مجموعه «نون خ ۴» توضیح داد: در ابتدای پخش قسمت های اول سریال برمبنای تصمیمی که کارگردان و تهیه کننده گرفتند، قرار شد تا ابتدا برای تیتراژ موسیقی بی کلام استفاده گردد و بعد از بررسی هایی که صورت می گیرد، بتوانیم از خواننده هم استفاده نمائیم و خوشبختانه با صحبت هایی که انجام گرفت و پس از آن که تصمیم بر این شد تا از خواننده برای موسیقی تیتراژ استفاده نمائیم، حامد تاری پور به عنوان خواننده موسیقی تیتراژ پایانی برگزیده شد. وی عهده دار خوانش بخش کردی موسیقی بود و من نیز خوانندگی بخش فارسی را انجام داد.
آزمند توضیح داد: نکته دیگری که برای من خیلی اهمیت داشت و خوشبختانه سعید آقاخانی هم با آن موافق بود، به کارگیری صدای برخی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی مناطق کردنشین بود که تلاش کردم در بخش هایی از موسیقی سریال استفاده مؤثری داشته باشم. به عنوان مثال در موسیقی تیتراژ ابتدایی از صدای استاد شاکرو از خوانندگان پیشکسوت موسیقی کرمانج کردستان استفاده کردیم که باتوجه به اصالت و قدرتی که در نحوه خوانش داشت، بسیار روی موسیقی آغازین برنامه نشست. این در حالیست که استفاده از صدای دیگر خوانندگان مطرح موسیقی مناطق کردنشین از دیگر کارهایی بود که برای موسیقی متن سریال هم از آن استفاده کردیم و امیدوار هستم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد.

منبع: