شهر من گمشده است، ۱ پیاده راهی به وسعت چهارباغ

به گزارش آبنما کار، اصفهان چهارباغ باید یک پیاده راه فرهنگی و تاریخیِ بزرگ باشد به وسعت چهارباغ. نبودن وسیله نقلیه به نفع فضای تاریخی است، به نفع محیط زیست و هوای پاک آن منطقه است و می تواند آن منطقه را به یک فضای خاص جغرافیایی تبدیل کند.

اما در خیابان چهارباغ، تدفین تاریخ رخ داده است، اغلب عناصر نوستالژیک چهارباغ را معدوم کرده اند، مفهوم «قدمت تاریخی»، «زندگی» و «خاطره شهری» را در آن از بین برده اند و سنگفرش آن هم شایسته فضای تاریخی چهارباغ نیست. به نظر می آید که سنگفرش چهارباغ برخلاف چیزی که ما فکر می نماییم با حساب وکتاب زیادی گذاشته شده و متأسفانه زمان اجرای این سنگفرش، چه در خیابان سپه، چه در میدان نقش جهان و چه در چهارباغ، این نیت وجود داشته که باردیگر سواره راه شود!

واژه «خاطره شهری» موضوعی است که همه متخصصان در همه شهرهای تاریخی دنیا حتی در یک پوسته نما موظف به حفظ آن هستند؛ اما آیا ما پوسته قدیمی چهارباغ را نگه داشته ایم یا آنجا یک اتفاق ناهمخوان درحال وقوع است؟! به نظر می آید ما در یک دوره نه چندان طولانی به سمت انهدام کامل چهارباغ حرکت می نماییم، هرچند که من فکر می کنم وقتی ما قدمت چیزی را از آن بگیریم مرگ آن اتفاق افتاده است چون در قلب و ذهن افراد می میرد. در این مورد «رضایت خاطر مردم» خیلی مهم است و مردم از چهارباغ راضی نیستند همان طورکه از میدان کهنه راضی نیستند.

این بخشی از گفته های بهنام پدرام، عضو هیئت علمی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان است که معتقد است:

چرا ذهن و نگاه مسئولانِ ما نسبت به خیابان های شهرهای مختلف تاریخی در دنیا فقط به عملکرد اقتصادی آنها معطوف است؟! یعنی فقط به این مورد توجه می کنند که در این فضاها چه تعداد اغذیه فروشی و میز و صندلی وجود دارد؟! چرا به نحوه نماسازی های آنها نگاه نمی کنند؟! چرا به نحوه سنگفرش های آنها نگاه نمی کنند؟! چرا به حفظ «قدمت تاریخی»، «زندگی» و «خاطره شهری» در این پیاده راه ها توجهی ندارند؟! چرا به ضرورت کاربری های فرهنگی در این خیابان ها دقتی ندارند؟! چرا به رعایت «حریم منظری» در این پیاده راه ها نگاه نمی کنند؟! چرا به این توجه نمی کنند که دو واژه «توسعه» و «حفاظت» باید به دنبال یکدیگر بکار گرفته شود؟! چرا به این مورد توجهی ندارند که وقتی «خاطره» را از بین می برند، وقتی تاریخ منطقه یا مکانی را مخدوش می کنند یعنی آن ملت را از بین می برند؟!

او ابراز عقیده می کند که متأسفانه بعضی از ما دشمن تاریخ خودمان شده ایم! کسی از بیرون تاریخ ما و چهارباغِ ما را از بین نمی برد، بلکه تحصیل کرده خودمان میدان کهنه را از بین می برد! چهارباغ را از بین می برد! و تحمل انتقاد هم ندارند!
تصویر هوایی از محور جنوب به شمال پیاده راه چهارباغ عباسی