موسیقی فجر ۳۸ در آینه مهر؛ جزئیات برگزاری یک جشنواره متفاوت

به گزارش آبنما کار، نشست خبری دست اندرکاران سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روز چهارشنبه بیست و ششم بهمن ماه در تالار رودکی تهران برگزار گردید.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نشست رسانه ای مدیران برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر دو روز مانده به شروع این رویداد ملی، روز چهارشنبه بیست و ششم بهمن ماه با حضور محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بهزاد عبدی دبیر این دوره از جشنواره در تالار رودکی تهران اجرا شد.
محمد اله یاری در ابتدای این جلسه رسانه ای ضمن ارائه توضیحاتی درباره ی روند برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: در سه دوره ای که بنده در دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودیم تصمیم به ریل گذاری جدیدی گرفتیم تا این رویداد. بتواند در قالب بهتری پیش روی مخاطبان قرار گیرد بدین جهت جایزه باربد به این رویداد افزوده شد تا بتوانیم دراین زمینه شاهد توسعه باشیم. البته ما برای این جایزه برنامه های دیگری همچون تک آهنگ ها، حوزه کنسرتهای پاپ، و دیگر مقولات داریم که در سال آینده توسعه می یابد.
چرا از عنوان «بین المللی» استفاده نمی کنیم؟
اله یاری با اشاره به استفاده نکردن ستاد برگزاری جشنواره از عنوان بین المللی افزود: تمام تلاش خودرا انجام داده ایم تا به بخشنامه جشنواره موسیقی فجر وفادار بمانیم از این روز اگر ما از عنوان بین المللی برای جشنواره استفاده نمی نماییم بدین جهت است که در بخشنامه از عنوان بین المللی استفاده نشده است و ما هم به تبعیت از این مساله عنوان بین المللی استفاده نکردیم. به هر حال تمام تمرکز ستاد جشنواره مبتنی بر این نکته بوده بودیم که بتوانیم با برگزاری جلسات گوناگون با هنرمندان شریف حوزه موسیقی و بررسی مشکلات آنها فضایی را فراهم سازیم که اجراهای موسیقی پیش روی مخاطبان گذاشته شود؛ فرآیندی که درحال شکل گیری است و در طول این مدت هم اجراهایی روی صحنه رفته که بواسطه حمایت های انجمن موسیقی ایران می تواند دربرگیرنده دستاوردهای موثری برای اعتلای موسیقی باشد.
بهزاد عبدی دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هم در ادامه این جلسه رسانه ای اظهار داشت: من همیشه آهنگساز بودم و هستم. وقتی هم که در تیرماه امسال برای مسئولیت دبیری جشنواره موسیقی فجر از من دعوت شد، پذیرفتم تا در قالب آنچه به موسیقی فکر می کنم کارهایی را انجام دهم. من احساس می کنم موسیقی مهم ترین رکن جوشش یک جامعه است و جشنواره موسیقی فجر این امکان را می دهند تا همه آهنگسازان و اهالی موسیقی در این رویداد حضور داشته باتوجه به نگاهی که به آن اشاره شد، حضور فعالی در یک رویداد موسیقایی داشته باشند.
«باربد» می تواند «سیمرغ» موسیقی باشد
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به جایزه باربد در جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: من بر این باورم جایزه باربد می تواند مانند سیمرغ جشنواره فیلم فجر تبدیل به جایزه ای باارزش و مهم در موسیقی کشورمان باشد. کما این که خودِ من همیشه وقتی از جشنواره فیلم فجر سیمرغ دریافت می کنم خاطرات خوبی به ذهنم می ماند که امیدوار هستم در جایزه باربد محقق شود. به هر حال این جشنواره نهایت کوشش خودرا انجام داده تا گروههای جوان و مستعد حوزه موسیقی در این رویداد حضور داشته و کارشان را عرضه کنند.
دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به برخی جزئیات این رویداد ملی توضیح داد: برمبنای برنامه ریزی های انجام گرفته در بخش غیررقابتی تکنوازی ۲۷ خانم و ۴۹ آقا، در بخش غیر رقابتی گروه نوازی ۱۹ گروه، در بخش اجراهای رقابتی ۸ گروه شرکت کرده اند. این در حالیست که ۱۲ گروه در بخش پاپ و ۵ گروه در بخش ارکسترال، ۲۸ گروه در بخش موسیقی نواحی، دو گروه در بخش بانوان، چهار گروه از هنرستان موسیقی، ۱۴ گروه در بخش موسیقی سنتی، ۵ گروه در بخش موسیقی کلاسیک، ۱۱ گروه در بخش سرود و ۱۸۸ گروه در بخش استانها آثار خودرا در این دوره از جشنواره ارائه می دهند که در مجموعه ۲۱ هزار ۲۶ هنرمند را مشتمل می شود. همین تعداد شرکت کننده هم برای ما موجب افتخار است که در زمینه موسیقیِ مظلوم توانستیم این حجم از استقبال را داشته باشیم.
۷ سالن با ۷۸ اجرا میزبان مخاطبان «موسیقی فجر»
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرائی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هم در این جلسه خبری ضمن ارائه گزارشی از دیگر جزئیات برگزاری این دوره توضیح داد: در این دوره هفت سالن میزبان اجراهای به صحنه رفته در جشنواره هستند که طی شش شب در قالب ۸۷ اجرا میزبان مخاطبان شرکت کننده در جشنواره خواهند بود. در این چارچوب تالار وحدت با اجرای آثاری ارکسترال و بین الملل، تالار رودکی و فرهنگسرای نیاوران با میزبانی از آثار بخش بین الملل و بانوان، فرهنگسرای ارسباران با میزبانی از آثار بخش سرود و موسیقی نواحی، مجموعه کوشک هنر مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی، موزه هنرهای دینی امام علی میزبان دیگر بخش های جشنواره همچون جشنواره جشنواره ها و موسیقی ایرانی، موسیقی کلاسیک، موسیقی پاپ و دیگر گونه ها خواهد بود.
وی درباره ی بخش استانها و بخش بین الملل جشنواره نیز توضیح داد: برمبنای برنامه ریزی های انجام ۱۶ استان طی روزهای برگزاری جشنواره میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکت کننده در بخش استانی جشنواره خواهند بود. در بخش بین الملل نیز هنرمندان و گروه هایی از کشورهای پرتقال، روسیه، مجارستان، هند، تاجیکستان، ارمنستان، صربستان در رویداد سی و هشتم موسیقی فجر حضور پیدا می کنند.
نگاه ویژه به «سرود» در سی وهشتمین «فجر»
مدیر اجرائی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر درباره ی بخش سرود جشنواره هم اظهار داشت: بخش سرود یکی از بخش های مهم سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر است که برای نخستین بار در قالبی نگاهی ویژه روی آن تمرکز داریم. در همین چارچوب تمامی روی دادهای اجرائی این بخش به یاد مرحوم اسفندیار قره باغی روی صحنه خواهند رفت. درباره ی بخش های دیگر هم باید این توضیح را بدهم که امسال در مراسم اختتامیه از دو هنرمند موسیقی کشورمان تجلیل خواهیم کرد که اسامی آنها طی روزهای آینده اعلام می شوند. ما در زمینه پژوهشی هم به مدت پنج شب در شبکه رادیویی گفتگو برنامه های پژوهشی را روی آنتن می بریم. در بخش جایزه موسیقی و رسانه هم امسال بیش از هشتاد اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که جزئیات آن طی روزهای پیش رو اعلام خواهد شد. این در حالیست که همانند سال قبل ما جایزه ترانه را هم داریم که در این دوره از جشنواره به معرفی برگزیدگان خود می پردازد.
ستایشگر درباره ی آیین افتتاحیه جشنواره هم اظهار داشت: برمبنای برنامه ریزی های انجام گرفته سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر روز جمعه بیست و هشتم بهمن ماه با اجرای ارکستر ملی ایران شروع و روز چهارشنبه سوم اسفندماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد. به هر حال آنچه انجام گرفته تلاش شبانه روزی دست اندرکاران رویدادی است که برگزاری آن در این دوره خیلی مشکل بود. این چیزی نیست که بتوان آنرا کتمان کرد؛ شرایط اجتماعی ما را به سمتی برده که موسیقی در انزوا قرار گرفته است بدین سبب باید بپذیریم که برگزاری رویدادهای موسیقی در این چند ماه گذشته کار خیلی مشکل و دشواری بود که امکان اجرای آن وجود نداشت. اما ما حالا در جشنواره موسیقی فجر میزبان بیش از ۲ هزار هنرمند خواهیم بود. این اتفاق ساده ای نیست و به اعتقاد من انجامش نوید روزهای خوب برای موسیقی کشور است.
از برگزاری کنسرت ها چه خبر؟
محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این جلسه خبری درباره ی شرایط فعلی برگزاری کنسرتهای موسیقی بیان کرد: طی سه ماه گذشته حدودا با تمامی هنرمندانی که در زمینه کنسرت ها فعال بودند، جلسات مختلفی را برگزار کردم و درباره ی نحوه اجراهای صحنه ای در این شرایط با آنها مفصل به بحث و تبادل نظر پرداختیم. من معتقدم این وظیفه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ است که چنین اقداماتی را انجام دهد. حالا نیز شرایط به شکلی پیش رفته و این امیدواری وجود دارد که با گسترش انتشار تک آهنگ ها و کنسرت هایی که در ایام گذشته انجام شد بتوانیم با برگزاری جشنواره موسیقی فجر شاهد زیست باردیگر اجتماعی و اقتصادی موسیقی به روند خودش بازگردد.
بهزاد عبدی دبیر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود که در بخش مربوط به پرسش و پاسخ در جواب پرسش خبرنگاری در خصوص استفاده از نوازنده های خیابانی در این دوره از جشنواره اظهار داشت: بنده بسیار دوست داشتم که از نوازندگان و هنرمندانی که در عرصه موسیقی خیابانی فعالیت می نمایند در این دوره از جشنواره استفاده کنم. اتفاقاً دراین زمینه با آقای اله یاری هم صحبت هایی را انجام دادیم اما شرایط این امکان را به وجود نیاورد که د راین دوره بتوانیم پذیرای هنرمندان فعال این عرصه باشیم. اما امیدوار هستم در آینده شاهد اتفاقاتی خوبی دراین زمینه باشیم.
روایت عبدی از ماجرای واکنش به رائفی پور
این آهنگساز در ادامه این جلسه خبری بود که در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص حاشیه های چند روز گذشته او با علی اکبر رائفی پور و اظهاراتش درباره ی موسیقی که منجر به استعفای او از دبیری جشنواره موسیقی فجر و عدم پذیرش مدیران دفتر موسیقی وزارت فرهنگ برای این استعفا اظهار داشت: تصمیمی که در این رابطه انجام دادم به هیچ عنوان احساسی نبود و من خودم را به گوشه رینگی انداختم که خودم نمی دانستم چه سرنوشتی در انتظارم خواهم بود. بدین سبب حتی اگر ۴۰ سال هم از آن فیلم ویدئویی سخنرانی آقای رائفی پور می گذشت و من تازه خبر دار می شدم چه به عنوان شخصیت حقوقی دبیر جشنواره و چه به عنوان شخصیت حقیقی خودم از اعتراضم کوتاه نمی آمدم و در این جایگاه می ایستادم. برای اینکه ایشان ۱۲ سال فرصت برای عذرخواهی داشتند و به اعتقادم زمان چیزی را منقضی نمی نماید. پس اگر آن اتفاق باردیگر بیفتد بازهم واکنش نشان خواهم داد و از آقای وزیر فرهنگ، آقای اله یاری و خبرگزاری مهر هم ممنونم که دراین زمینه همراهم بودند.
وی اشاره کرد: من یک آهنگساز بین المللی هستم و در طول این مدت نهایت تلاش خودرا انجام دادم تا به عنوان عضوی از جامعه هنرمندان موسیقی مدافع آنها باشم. اصلاً همین علاقه و عشق به موسیقی بود که یک فارغ التحصیل مهندسی دانشگاه صنعتی شریف را به سمت موسیقی کشاند. من همان هنرمندی هستم که در مقطعی از زمان با اپرای عاشورای من برخورد خوبی نشد اما همچنان معتقدم که من یک موزیسین هستم که کسی حق توهین به موسیقی را ندارد.
چرا جدول اجراها دیر منتشر شد؟
محمد اله یاری در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص انتشار دیرهنگام جدول جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: تا آنجا که می دانم هم در زمینه جشنواره تئاتر فجر و هم در جشنواره فیلم فجر جدول برنامه ها روزهای منتهی به جشنواره پیش روی مخاطبان قرار گرفت. ضمن این که برای انتشار جدول شرایط به شکلی بود که می بایست با تمامی گروههای شرکت کننده به توافق نهایی می رسیدیم تا بتوانیم بطور کامل جدول را در اختیار علاقه مندان قرار دهیم. ما بسیار امیدواریم چرخه اقتصاد موسیقی با این کنسرت ها راه بیفتد تا ذهن ها به هم نزدیک شده و شاهد شرایط بهتری برای موسیقی کشور باشیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد: آنچه درباره ی کنسرت ها توضیح دادم عمدتا معطوف به کنسرتهای موسیقی پاپ است که بعد از ماجرای کرونا در یک فرآیند هفت ماهه فرصتی برای برگزاری کنسرت داشتند اما گروههای موسیقی دیگر در زمینه های موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک و دیگر گونه های موسیقایی متاسفانه چه دوره پسا کرونا و چه در وضعیت فعلی، فرصت چندانی برای اجرای برنامه نداشتند که امیدوار هستم با رایزنی هایی که با بنیاد فرهنگی هنری رودکی همچون تخفیف ویژه برای اجاره سالن و موارد مشابه صورت می گیرد، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
امیرعباس ستایشگر هم در تایید صحبت های اله یاری اظهار داشت: من همچنان تاکید می کنم که باید واقع بینانه به شرایط این روزهای موسیقی نگاه کرد و امیدوار بود که با برگزاری جشنواره موسیقی فجر بتوانیم شاهد روزهای بهتری برای اجراهای زنده باشیم. شرایط فعلی بطور قطع با یک شب و دو شب و یک گروه و دو گروه حل نمی گردد، آنچه اتفاق می افتاد برگزاری رویدادهای موسیقایی در قالب جشنواره موسیقی فجر است که با شرایط خاص خود بدون در نظر گرفتن آنچه در جشنواره های تئاتر و فیلم صورت گرفته، انجام خواهد شد. ما سیاست خودمان را داریم و آن صیانت و پشتیبانی از هنرمندان شریف عرصه موسیقی است.
تلاش برای حفظ امنیت در برگزاری کنسرت ها
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از صحبت های امیرعباس ستایشگر در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اقدامات دفتر موسیقی برای امنیت برگزاری کنسرت ها بعد از اتفاقاتی که در دو کنسرت روزهای گذشته صورت گرفت، بیان کرد: تمام تلاش ستاد برگزاری جشنواره برگزاری درست و قانونمند اجراهای شرکت کننده است که دراین زمینه هم برنامه ریزی و تمهیدات لازم انجام شده است. شرایطی که می تواند مقدمه خوبی برای بهبود شرایط روحی و اقتصادی موسیقی کشورمان باشد. به هر حال همه تلاش دفتر موسیقی و سالن های میزبان جشنواره برگزاری بدون مشکل اجراهای جشنواره است که خوشبختانه دراین زمینه هم مخاطبان و هم هنرمندان بهترین و موثرترین همکاری را با ما دارند.
بهزاد عبدی هم در بخش پایانی این جلسه اظهار داشت: از آقای اله یاری تشکر می کنم که طی روزهایی که برای جشنواره موسیقی فجر حضور دارم، بجای افتراق، رفاقت می کنند. او همچون مدیرانی است که بجای این که بگوید: اگر به جشنواره نیامدی، حق نداری حضور داشته باشی، همدلی را همراه این جشنواره کرد و در تمام اتفاقات در اتاقش باز بود. ما مدیری داشتیم که وقتی وارد جایی شده آمده و پوستر فلان اثری که باب میلش نبوده، کنده اما من از محمد اله یاری تشکر می کنم که واقعاً در این روزها همدلی را انجام داد پس موزیسین های عزیز بدانند که مدیر موسیقی در برابرش ایستاده است.

منبع: