در نشست معاونان گردشگری مطرح شد: تصویب تعطیلی پنجشنبه ها معطل مجلس

آبنما کار: به گزارش آبنما کار، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به انگیزه سازی برای سفر بوسیله تخفیف و کارت سفر، اظهار داشت: طرح ساماندهی تعطیلات با تعطیلی سراسری پنجشنبه ها، در دولت تصویب شده و در صورت تصویب در مجلس می تواند سبب رونق شود.
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در نشست با معاونان گردشگری ۳۱ استان کشور که در حاشیه ششمین نشست افق تحول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور مقطع فعلی را مهم دانست و اضافه کرد: با ایجاد گفت وگوی واحد همین طور تعیین نیازها و اهداف مشخص می توان جریان سازی کرد و نتیجه مورد نظر را گرفت.
او به مصوبه محاسبه قبوض گاز تاسیسات گردشگری بر طبق نرخ خدماتی و هزینه قابل قبول مالیاتی به عنوان دو مصداقی اشاره نمود که با جریان سازی صحیح موفق به گرفتن بالاترین رأی در کمیسیون تلفیق شدند.
شالبافیان، به پیگیری تشکیل «صندوق توسعه گردشگری» به عنوان مطالبه یک دهه فعالان گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: ماهیت این صندوق به عمد، نهاد غیر دولتی در نظر گرفته شده است و می توان از ظرفیت آن در توسعه گردشگری بهره گرفت.
معاون گردشگری در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت گردشگری اشاره نمود و بر استفاده از این فرصت، تقویت تعامل با نمایندگان مجلس در امتداد ایجاد گفتمان مشترک و شفاف سازی امور با حضور فعالان بخش خصوصی استانها همین طور پیگیری موردی و ایجاد دلگرمی برای سرمایه گذاران اصرار کرد.
او به اهمیت تمرکز روی حوزه بازاریابی و آموزش اشاره نمود و اضافه کرد: این حوزه ها مورد غفلت قرار گرفته و باید جبران شود و توزیع اعتبارات بر طبق آنها تغییر کند.
تولید محتوا و برنامه ریزی برای حضور در نمایشگاه های خارجی پیش رو همچون چین، روسیه و دبی، پیگیری جدی دستورالعمل ثبت رویدادها، حضور فعال بخش خصوصی در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، مکاتبه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت استفاده از تسهیلات تبصره ۱۶، دیگر مواردی بود که معاون گردشگری بیان کرد.
او همین طور سرمایه در گردش، تحریک تقاضا، به وثیقه گذاشتن پروژه ها، امکان تجهیز و بازسازی را به عنوان ظرفیت های تبصره ۱۸ عنوان نمود و اظهار داشت: در تسهیلات اولویت باید به بازسازی داده شود و برای فعالان گردشگری که از گذشته در این عرصه فعالیت داشتند انگیزه لازم ایجاد شود.
در ادامه، مدیران کل معاونت گردشگری مهم ترین وظایف، ماموریت ها و انتظارات حوزه های تخصصی خودرا تشریح کردند.
برگزاری تورهای آشناسازی با تلفیقی از افراد موثر و افراد رسانه ای برای آشنایی جامعه هدف با ظرفیت های استانی، بهره برداری از ظرفیت میزبانی رویدادهای بین المللی در امتداد برندسازی، تهیه و تولید محتوای تبلیغاتی گردشگری با رویکرد محصول محور و با هدف معرفی ظرفیت ها و توانمندی های گردشگری استان بمنظور جذب گردشگران ورودی بین المللی و فراهم کردن زمینه های لازم برای حضور شرکت های گردشگری خارجی در نمایشگاه بین المللی تهران امسال بصورت تهاتر، چهار نگاهی بود که لیلا اژدری، مدیر کل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به آنها اشاره نمود.
زاهد شفیعی، مدیرکل برنامه ریزی، مطالعات و آموزش گردشگری به اهمیت سند استراتژیک به عنوان سندی بین بخشی اشاره نمود و اضافه کرد: این سند دارای ظرفیت زیادی برای حل مسائل گردشگری بوسیله تعامل است و ادارات کل استانی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.
او با اشاره به اینکه این سند دارای ۵۵ حکم استانی است، بر جدی گرفته شدن طرح های جامع به عنوان نقشه راه توسعه گردشگری استان تاکید نمود.
مدیرکل برنامه ریزی، مطالعات و آموزش گردشگری با اشاره به بازبینی طرح روستاهای هدف، افزود: این طرح که از سال ۹۰ بازبینی نشده بود درحال بازبینی است و بودجه مناسبی برای مطالعه در این خصوص اختصاص پیدا کرده است. روستاهای اولیه احصا شده و درحال اجرا هستیم.
مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به تشکیل ستاد سفر نوروز ۱۴۰۲، اظهار داشت: باتوجه به تداخل نوروز امسال با ماه مبارک رمضان باید هماهنگی های لازم صورت گیرد.
او به تحریک تقاضای سفر پیش از شروع تعطیلات نوروز اشاره نمود و اظهار داشت: بوسیله برخی انگیزه سازی ها همچون تخفیفات، کارت سفر و استفاده از تبصره ۱۸ می توان موتور محرک سفر را در بهمن ماه روشن کرد.
فاطمی در ادامه به ساماندهی تعطیلات کشور اشاره نمود و اظهار داشت: با پیگیری های دکتر شالبافیان، معاون گردشگری موضوع تعطیلی پنجشنبه ها در دولت تصویب شده و در صورت تصویب در مجلس می تواند سبب رونق بوم گردی های نزدیک مراکز شهرها شود.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به ترویج و افزایش رویدادهای گردشگری در نیمه اول سال، افزود: تقویم رویدادهای گردشگری درحال تدوین است و در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی می شود. استانها فهرست رویدادهای خودرا اعلام کنند.
میزهای تخصصی دیگر موردی بود که فاطمی به آن اشاره نمود و اضافه کرد: میزهای تخصصی باتوجه به ظرفیت هر استان بصورت ملی و استانی تشکیل شده است.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی بر اهمیت کارهای تخصصی استانها در زمینه گردشگری اصرار کرد و افزود: رویکرد استانها در نمایشگاه تخصص محور باشد و بر موضوعات گردشگری تمرکز شود.
برنامه ریزی برای ثبت جهانی روستاها و تقویت و ارتقای ظرفیت روستاهای کشور بر طبق فاکتورهای سازمان جهانی گردشگری دیگر نکته ای بود که مدیرکل توسعه گردشگری داخلی بیان کرد.
احمد تجری، مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری در ادامه این جلسه، محوریت نمایشگاه گردشگری امسال را ارائه فرصت ها و بسته های سرمایه گذاری همین طور حضور فعال شهرداری ها دانست و اظهار داشت: انجام تعاملات و هماهنگی های مؤثر بین دستگاهی برای پیگیری اختصاص اعتبارات زیرساختی از طرف ادارات کل استانی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
او با اشاره به واگذاری اراضی ملی بالای ۱۰ هکتار بر موضوع نظارت بر اجرای این پروسه همین طور پیگیری واگذاری ها به سرمایه گذار مورد قبول، تاکید نمود.
نقی زاده، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری نیز به تفویض اختیار به ادارات کل استانی، اشاره نمود و تصریح کرد: در امتداد عملکرد بهتر و تسهیل صدور مجوزها و فعالیت ها در رابطه با توسعه کسب و کارهای گردشگری اختیارات به ادارات کل استانی تفویض شده است.
ضرورت آمادگی کامل تاسیسات گردشگری، پخش اذان و رعایت شئونات اسلامی در ماه رمضان که متقارن با تعطیلات نوروز شده، نظارت بر بهداشت و بازدید از تاسیسات گردشگری از طرف معاونان گردشگری استانها قبل از شروع تعطیلات، مستندسازی از بازدیدها، استفاده از ظرفیت تشکل ها برای برخورد با تخلفات همچون موارد یاد شده نقی زاده بود.
در ادامه تعدادی از مدیران کل استانی و معاونان گردشگری استانها به طرح چالش ها و پیشنهادات خود در زمینه های مختلف همچون تفویض اختیارات به استانها، صدور مجوزها، ایجاد فرصت ها و مشوق های سرمایه گذاری، بازشناسی نیازهای بازارهای هدف، رایزنی برای بهره برداری از تسهیلات تبصره ۱۶ و پیگیری جدی برای تشکیل صندوق توسعه گردشگری پرداختند.

منبع: