بازگشت هفت به تلویزیون، حاشیه های سووشون، ابهام سیمرغ مردمی جشنواره فجر

به گزارش آبنما کار، مروری بر اخبار فرهنگی هنری روز شنبه ۲۴ دیماه را در این گزارش بخوانید.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، هفته پایانی دیماه در حالی شروع شد که مدرسه ها، دانشگاه ها و ادارات شماری از استان ها به دلیل برودت و شدت گرفتن سرمای هوا، تعطیل شدند، در همین راستا، تمامی تالارهای مطالعه کتابخانه ملی و موزه های ۱۶ استان تعطیل شدند.
مروری بر آنچه که شنبه در فرهنگ و هنر گذشت
اجرا کردن یا اجرا نکردن تئاتر؛ موضوعی است که در سه ماه اخیر به کرات در محافل تئاتری و در گفتگوهای دوستانه در رابطه با آن صحبت شده است، ازاین رو در گزارشی به دیدگاه های مطرح شده در اینباره پرداختیم.
با عنایت به نزدیک بودن ایام جشنواره های فجر در حوزه تئاتر طی گزراشی مروری بر چهارمین جشنواره تئاتر فجر داشتیم که در سال ۱۳۶۴ برگزار شده بود.
جشنواره بین المللی فیلم فجر هم فراخوان بخش تجلی اراده ملی این رویداد را منتشر نمود.
اکران این روزهای فیلم «ملاقات خصوصی» برای کسانی که اخبار جشنواره فیلم فجر سال قبل را دنبال می کردند، یادآور حاشیه هایی است که سبب شد یکی از مهم ترین جایزه های جشنواره فجر برای اولین بار از گردونه رقابت و اهدا حذف شود، اما سوالی که مطرح است، اینست که سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر سال جاری اهدا می شود؟
در ادامه گزارشی از مجسمه های میدان حر داشتیم که به نظر می آید به دلیل در معرض آلودگی هوا بودن دو رنگ شده اند.
همینطور مراسم یادبود شهریار تیمورپور طراح چهره پردازی و نقاش در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
پیکر مرحوم ابوالفضل طباطبایی بامداد شنبه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.
سریال «ابر می بارد» با مبحث مهار کرونا از شنبه شب از شبکه دو سیما روی آنتن می رود.
فرشید شکیبا با حکم مدیرکل تأمین و رسانه بین الملل سیما بعنوان «سرپرست مدیریت دوبلاژ» این اداره کل انتخاب شد.
معاون سیما با بیان بازگشت برنامه «هفت»، در رابطه با تولید این برنامه سینمایی در تلویزیون همزمان با جشنواره فیلم فجر، بیان نمود: سال جاری علاوه بر برنامه «هفت» که سرقفلی است و برایمان خیلی جدی است، برنامه های دیگری هم داریم. «هفت» به خاستگاه اصلی که شبکه نمایش است می رود. به شکل ویژه در شبکه نمایش و از این پس در سالهای آتی در همین شبکه تولید خواهد شد.
«پدر گواردیولا» عنوان سریالی جدید در شبکه نمایش خانگی به کارگردانی و نویسندگی سعید نعمت الله است که از مهران مدیری و حمید فرخ نژاد بعنوان بازیگران اصلی در این سریال یاد می شود. مراحل ضبط این مجموعه به قول تهیه کننده به پایان رسیده و همچنان درحال آماده سازی نهایی است تا به انتشار برسد.
به دنبال واکنش هایی به حضور گروه فیلم سازی «سووشون» در خانه تاریخی «نصیرالملک» که درهای آن به روی گردشگران بسته بوده است، گفت وگویی با رئیس انجمن دوست داران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس داشتیم که در اینباره اظهار داشت: «ساخت این اثر در اماکن تاریخی با همراهی این انجمن بوده تا از صدمه های احتمالی جلوگیری نمایند.»
در ادامه خبرهای روز شنبه اعلام گردید که باستان شناسان در گمانه زنی مسجد جامع نوش آباد، سفال نوشته هایی به قدمت احتمالی ساسانی و اشکانی و همینطور بناهایی پیشا سلجوقی کشف کردند.
سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطار نارنجی رنگ نسبت به تقویت سامانه بارشی همراه با بارش برف و مه آلودگی، کاهش دید، لغزندگی جاده ها و کولاک برف در استان ایلام و ۱۷ استان دیگر اخطار داده است. ازاین رو گفت وگویی با معاون میراث فرهنگی استان ایلام در رابطه با وضعیت آثار تاریخی این استان در این شرایط داشتیم که اعلام نمود: در شرایط آب وهوایی اخیر، در محوطه ها و بناهای تاریخی ایلام مشکلی نداشتیم و این آثار تاریخی هر ماه پایش می شوند.
کتاب «شجاعت و ایمان: نمونه سردار قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم بین المللی» به زبان ایتالیایی به چاپ رسیده و برای مخاطبان اروپایی رونمایی شده است.
اخبار فرهنگ و هنر در جهان
مقام های محلی ولایت پنجشیر از آتشسوزی منزل فضل احمد معنوی وزیر عدلیه پیشین جمهوری اسلامی افغانستان خبر دادند؛ اتفاقی که با عنوان آتش زدن کتابخانه پنجشیر توسط طالبان انعکاس یافته است. منابع محلی در پنجشیر می گویند که یک کتابخانه بزرگ در این ساختمان که حدود ۵ هزار کتاب پرارزش از رشته های مختلف را در خود جای داده بود، کاملا سوخته و خاکستر شد.
شاهزاده هری در مصاحبه با دیلی تلگراف اعتراف کرده که متن اولیه کتاب خاطراتش که به تازگی با عنوان «Spare» انتشار یافته، دو برابر طولانی تر بوده است و خیلی از جزئیاتی که در نهایت ویرایش شد، هم در ارتباط با پدر و برادرش بود. این کتاب خاطرات با به فروش رسیدن ۴۰۰، ۰۰۰ نسخه در اولین روز انتشار، رکورد بیشترین سرعت فروش یک کتاب غیرداستانی در بریتانیا را به این خاطرت اختصاص داد.
بقایای یک تابوت دان ۲۰۰۰ ساله در جریان حفاری های در ارتباط با پروژه تخریب یک آپارتمان در ترکیه کشف شد، همینطور کارگرانی در جریان ساخت یک بزرگراه جدید در رومانی، مقبره ای مملو از گنجینه یک جنگجوی ثروتمند و اسبش را کشف کردند.
فیلم «همه چیز رو به راه است» ساخته سهراب شهید ثالث و محصول سینمای آلمان در سال ۱۹۸۰ در قسمت ویژه فروم (Forum Special) هفتاد و سومین جشنواره برلین به معرض نمایش گذاشته می شود.
«مورگان فریمن» به مجموعه بازیگران سریال درام ساخته «تیلور شریدان» با عنوان «شیر ماده» محصول سامانه نمایش آنلاین پارامونت پلاس پیوسته است.