موزه ملی به نمایش گذاشت انار در آثار کهن ایران

آبنما کار: موزه ملی ایران نقش مایه های انار در آثار کهن ایران را برای یک ماه به نمایش گذاشت.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، موزه ملی ایران در پاسداشت ثبت جهانی آیین کهن «شب چله» (یلدا) در لیست میراث ناملموس یونسکو آثاری را به معرض نمایش گذاشته که روایت های متفاوتی از انار را در دوره های مختلف تاریخی بازگو می کنند که حاکی از ارزش این میوه در فرهنگ های کهن ایران زمین است.
جبرییل نوکنده ـ رئیس کل موزه ملی ایران ـ درباره ی نمایشگاه «نقش مایه های انار در آثار موزه ملی ایران» اظهار داشت: این نمایشگاه ۲۶ اثر با بازه زمانی حدود سه هزار سال پیش، یعنی از عصر آهن تا دوره قاجار را در برگرفته است. جلوه انار در زیورآلات زرین محوطه هایی همچون مارلیک، عمارلو، جوبن در استان گیلان درخشش خاصی به فضای نمایشگاه بخشیده است.
وی در توصیف دیگر آثار این نمایشگاه با اشاره به اهمیت انار در دین اسلام، بیان کرد: باتوجه به اینکه در سه آیه از قرآن کریم به انار اشاره شده است، نمایش سه اثر فاخر قرآن کریم با سوره های «انعام» و «الرحمن» که مزین به نام رمان است در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. همین طور نسخه باارزش «عجایب المخلوقات» با توصیف خواص انار نیز در این مجموعه در معرض دید است.
این نمایشگاه در روز چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ به سنت آیین شب چله افتتاح شد و تا پایان دی ماه امسال همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶ پذیرای بازدیدکنندگان است.

منبع: