رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت ایران: ۹۵ درصد راهنمایان گردشگری سلامت مجوز ندارند

به گزارش آبنما کار، خراسان رضوی رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت ایران اظهار داشت: ۹۵ درصد راهنمایان گردشگری مجوز ندارند و تنها پنج درصد از افراد شرایط استاندارد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای دریافت مجوز مزبور دارا هستند.

حسین نیکونام در گفتگو با ایسنا در مورد وضعیت کیفی لیدرهای گردشگری سلامت در مشهد اظهار نمود: در مشهد ۶۰۰۰ لیدر گردشگری سلامت فعالیت دارند که ۲۵۰۰ نفر از آنان به صورت جدی و مابقی به صورت جزئی و فصلی فعالیت می نمایند. تعداد لیدرها نسبت به ۲ سال اول کرونا ۱۰۰ درصد و نسبت به نیمه اول سال ۹۸، ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد لیدرها کارت و پروانه ای ندارند. تنها پنج درصدشان شرایط استاندارد مانند تسلط به زبان، داشتن مدرک کارشناسی، نداشتن سوءپیشینه و اعتیاد را دارند که برای آنها بعنوان تور لیدر پروانه صادر شده اما تعدادشان خیلی کم است.

نیکونام با اشاره به اینکه متاسفانه عامل افزایش ۲ تا سه برابری هزینه درمان، راهنمایان گردشگری گردشگری سلامت هستند، اظهار داشت: درآمد این لیدرها به تسلط آنها به زبان، روابط عمومی و تیپ ظاهری بستگی دارد. تعداد معدودی از آنان بسیار پرکار بوده و بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون درآمد دارند. دریافتی برخی هم بین ۲ تا سه میلیون تومان است. این لیدرها به صورت میانگین از ۱۰ تا ۷۰ درصد هزینه یک عمل را دریافت می کنند.

ناهماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل میراث فرهنگی استان در حل معضل لیدرهای گردشگری سلامت

رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت ایران در مورد نظارت ها بر راهنمایان گردشگری سلامت اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی این مورد همچنان معضل بزرگ گردشگری سلامت استان بوده و حل نشده باقی مانده است. عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تاثیری بر افزایش و کاهش تعداد لیدرها نداشته است.

وی مدعی شد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد موظف بود به مراکز درمانی دارای مجوز IPD ابلاغ و نظارت کند که به هیچ عنوان توسط این لیدرها بیمار پذیرش نکنند؛ در حالیکه اغلب بیمارستان ها و مراکز دارای مجوز IPD و مطب های پزشکی با لیدرها قراردادهای رسمی دارند و درصدهای بالایی پرداخت می کنند اما با شرکتهای مجاز گردشگری سلامت همکاری مطلوبی ندارند و از ۱۱۹ شرکت گردشگری سلامت در خراسان رضوی کمتر از ۲۵ مورد با بیمارستان ها همکاری دارند.

نیکونام ضمن اشاره به میزان رجوع گردشگران سلامت خاطرنشان کرد: گردشگری سلامت در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به سالهای کرونا حدود ۲۰۰ درصد رشد داشت اما این رشد با کاهش مواجه گردید و پس از یک اوج گیری، به ۳۰ درصد رشد رسید و الان هم میزان رشد آن حدود ۱۵ درصد بیشتر از ایام کروناست.

رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت ایران در مورد میزان گردش مالی و درآمد گردشگری سلامت برای مشهد اظهار داشت: نمی توان این درآمد را به صورت دقیق بیان کرد چونکه سامانه و مرکز آماری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در سطح ملی و استانی برای این منظور تعریف نشده است.

وی افزود: قرار بود از جانب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ایجاد یک سامانه تأمین اعتبار صورت گیرد اما این مورد همچنان درگیر چالش های اداری است و مدام قول ماه آینده را می دهند. اگر این سامانه آغاز به کار کند، به ساماندهی، پیشگیری از فعالیت افراد غیرمجاز، شفاف شدن درآمدها و مدیریت ارز کمک می نماید. در این صورت میتوان آمار درستی از تعداد گردشگران، درآمدها و مزایای آن عرضه کرد.

منبع: