در برنامه جریان مطرح شد؛ سینمای ایران باید به آثار روح الامین ضریب بدهد

آبنما کار: در برنامه جریان عنوان شد که جریان روشنفکری حاکم بر جامعه درحال تکثیر جریان فردگرایی در ایران است و سنت ها را هدف قرار داده است که با اهمیت ترین نمود این قضیه، در زمینه هنر است.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، برنامه «جریان» با حضور حسن روح الامین هنرمند نقاش و محمد جواد استادی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه ای شامگاه سه شنبه ۲۴ آبان ماه از شبکه یک پخش گردید. در این برنامه درباره ی کارهای حسن روح الامین در زمینه نقاشی دینی و ارزشی و انقلابی و عملکرد برخی هنرمندان در این عرصه سخن گفته شد.
محمد جواد استادی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و رسانه ای در سخنانی اظهار داشت: جریان روشنفکری حاکم بر جامعه درحال تکثیر جریان فردگرایی در ایران است و سنت ها را هدف قرار داده است که با اهمیت ترین نمود این قضیه، در زمینه هنر است و ما شاهد تولید هنر بومی ایرانی اسلامی نیستیم؛ البته آقای حسن روح الامین در این عرصه کار کرده اند اما تک کارهای او ضریب پیدا نمی نماید. سینمای ایران باید به کارهای آقای روح الامین ضریب بدهد و در جامعه تکثیر شود. بچه های ما در مدارس چقدر کارهای آقای روح الامین را دیده اند و چقدر در کتاب های درسی ما این آثار نمود پیدا کرده است؟ حتی در کتاب های آموزش هنر نیز چنین نگاهی را شاهد نیستیم. بنا بر این جریان روشنفکری همیشه اینگونه آثار را مورد به هدف خوردن قرار داده است.
وی با تأکید بر این که اگر کسی همچون حسن روح الامین، در تئاتر یا دیگر حوزه های هنری پیدا می شد با برچسب زدن ها تلاش می کنند که او را به حاشیه ببرند، توضیح داد: این در حالیست که متأسفانه جمهوری اسلامی ایران بیشترین پول را به همین قشر روشنفکر داده و خرج آنها کرده که مقابل خودش کار کنند. هنرمندانی که به آنها هنرمند حکومتی می گویند، باید بیایند و بگویند چقدر از حکومت پول گرفته اند!؟ اتفاقاً کسانی که در جشنواره های داخلی جایزه و پول گرفتند و در این شرایط معاند شده اند، حاشیه امن دارند و به آسانی هر کاری که دلشان بخواهد می کنند و اکثراً خلاف ارزش های مملکت ظاهر می شوند و هر صحبتی که می خواهند، انجام می دهند. از جانب دیگر هنرمند ارزشی ما برای گذران زندگی اش مانده است.

بچه مسلمان هایی که در این شرایط کاری نمی کنند!
حسن روح الامین نیز با تأیید این سخن، اظهار داشت: گلایه این مساله و دعوا را باید از بچه مسلمان هایی کرد که در این شرایط کاری نمی کنند. امام خمینی (ره) در جایی می فرمایند «همه این هایی که می گویند درود بر خمینی، اگر بگویند مرگ بر خمینی؛ برای من فرقی ندارد.» من هم همان چیزی هستم که هستم. اگر یک نقاش قلم را فروخته باشد، وقتی بگویند برای فلان شهید کار کند پول می گیرد و کار می کند اما من با عشق کار می کنم، با عشق برای زنده نگاه داشتن یاد حاج قاسم سلیمانی کار می کنم. منِ نقاش وقتی می خواهم کار کنم نیاز به سوژه دارم و هیچ سوژه ای به عقیده من بهتر از ائمه اطهار نیست؛ کدام انسان والاتر از علی (ع) و حسین (ع) و … هستند و برایم هم مهم نیست که کسی این آثار را خریداری نکند. مهم این است که یک هنرمند به خودش دروغ نگفته باشد و برای انجام کارش خلوص داشته باشد. من خودم می دانم قلمی که می زنم، برای چه هدفی می زنم و اصلاً قصد هم ندارم برای کسی توضیح دهم که چرا این نوع کار را انجام می دهم چون خودم می دانم چه کار می کنم.
شهید آوینی کاری کرد که ما صاحب معرفت سینمایی شدیم
استادی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: درست است که ما از مهارتهای غرب استفاده می نماییم اما هنر ما اینقدر ظرفیت معرفتی دارد که حتما باید بنیادهای نظری برای آن تدوین شود و به اعتقاد من، این کار را شهید مرتضی آوینی کرد؛ شهید آوینی کاری کرد که ما صاحب معرفت سینمایی شدیم. یک مثال خیلی ساده بزنم؛ ۷۵۰ سال هنر در حرم مطهر رضوی قرار دارد یعنی گنجینه ای عظیم از انواع هنرها در حرم رضوی موجود است، غربی ها از هر ده کوره ای یک مکتب هنری درست کرده اند و این در حالیست که ما ۷۵۰ سال هنر اسلامی را در گنجینه رضوی داریم و هنوز نتوانستیم یک مکتب فکری و هنری در زمینه هنر رضوی ایجاد نماییم که این هنر با مبنای علمی به دنیا عرضه شود!
جامعه ایرانی گرفتار تعارض در ارزش ها نیست، بلکه دائم درحال تلاش هستند که بگویند جامعه ایرانی در ارزش های دینی و بنیادی خودش مبتلا به اختلال است وی اشاره کرد: یکی از وظایفی که ما در کنار سیاست گذاری باید دنبال نماییم، این است که ایده ها، دیدگاه ها و توانمندی هایمان را بصورت نظری تدوین و به دنیا عرضه نماییم. آیا تاریخ هنر انقلاب را نوشتیم؟ یا کجا عرضه کردیم؟ این نوع اتفاقات و جریانات باید بیفتد تا راه بجای مطلوب برسیم.
این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به حوادث اخیر و ناآرامی ها در زمینه هنر، بیان کرد: اینطور اتفاقات به نظر من گذرا است و نباید جدی گرفته شود و جامعه ایرانی گرفتار تعارض در ارزش ها نیست، بلکه دائم درحال تلاش هستند که بگویند جامعه ایرانی در ارزش های دینی و بنیادی خودش مبتلا به اختلال است. در صورتیکه پیمایش های اجتماعی نشان میدهد اختلالی در دینداری جامعه ایرانی ایجاد نشده است. با وجود هجمه ای که غرب بوسیله فضای مجازی اعمال می کند اتفاقی قابل تأمل نیفتاده بلکه کنش هایی احساسی بروز کرده که با مدیریت درست در زمینه فرهنگی و آگاهی بخشی و معرفت افزایی به مرور زمان حل خواهد شد.
روح الامین در آخر خطاب به همکاران خود اظهار داشت: «هنر» در همه عرصه های بروزش، امانت الهی است و خیانت در امانت کردن، نیاز به پاسخگویی دارد. هنرمند جماعت باید به جامعه اش زندگی و آگاهی ببخشد و چراغی را برای جامعه روشن کند نه این که بنشیند عرق بخورد و غم و پکری اش را با جامعه به اشتراک بگذارد، نه این که قمار کند و ببازد و ناراحتی اش را به اشتراک بگذارد.

منبع: