مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان: دغدغه اصلی ما معرفی آثار مفرغی و اشیا غار کلماکره لرستان است

به گزارش آبنما کار، لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: دغدغه اصلی ما معرفی آثار مفرغی و اشیای تاریخی غار کلماکره استان است.
عطا حسن پور امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: آثار مفرغی که حدود ۵ هزار سال قبل از آلیاژ مفرغ در لرستان تولید شده اند و در طول این زمان همیشه با نگاه آیینی اسطوره شناسی و فرهنگی تولید شده اند که هنوز هم طی جستجوهای دیرینه شناسی از دل معابد، گورستان ها و… به دست می آیند و همه در گنجینه پیشرفته قلعه فلک الافلاک نگهداری می شوند.
وی با اشاره به این که موزه لوور پاریس به خاطر وجود اشیا مفرغی لرستان پربازدید است، عنوان کرد: آثار فاخر مفرغی و تاریخی لرستان نیازمند موزه ای درخور شأن این آثار است و فقط گنجینه قلعه فلک الافلاک برای نگهداری و نمایش این ۱۷ هزارشی تاریخی متنوع و فاخر کفایت نمی کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اشاره کرد: در همین راستا استاندار لرستان و رئیس سازمان برنامه وبودجه استان قول مساعد داده اند که جهت راه اندازی موزه ای تخصصی بمنظور نگهداری این اشیا اقدام نمایند و در صورت تامین اعتبار، موزه دیرینه شناسی لرستان در روزهای عیدنوروز در باغ گلستان مجموعه تاریخی_فرهنگی قلعه فلک الافلاک افتتاح می گردد.
حسن پور افزود: همین طور خانه های تاریخی لرستان یکی از ظرفیت های مهم در امتداد توسعه گردشگری محسوب می شوند و بیشترین بافت تاریخی استان ما به لحاظ حجم واقع در شهر بروجرد است که ۲۸۰ هکتار مساحت دارد.
وی افزود: بافت تاریخی بروجرد به ثبت ملی رسیده است که این خانه های فاخر حتی دارای حمام از دوره قاجار هستند و اساسا با این قدمت و معماری خاص و زیبا بمنظور ایجاد رغبت در گردشگران برای اقامت نقش موثری دارند پس امیدواریم با واگذاری این خانه ها به بخش خصوصی شاهد رونق صنعت گردشگری در این عرصه باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان کرد: تعدادی از خانه های تاریخی بروجرد هم به عنوان خانه صنعت صنایع دستی میراث فرهنگی متمایز شده اند مانند خانه چوب و خانه نساجی بروجرد و… که خود ظرفیتی برای گردشگری صنعتی شمرده می شود.