انتقادهای ضرغامی از جایگاه گردشگری تهران در صحن شورای شهر

به گزارش آبنما کار، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نقد جایگاه گردشگری تهران اظهار داشت: جایگاه گردشگری در تهران به هیچ وجه جایگاه شایسته نیست، متاسفانه در سطح شهر تهران یک بیلبورد و یا تابلو معرفی منطقه گردشگری وجود ندارد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، عزت الله ضرغامی در نود و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بعنوان میهمان ویژه با قدردانی از دعوت شورا برای حضور در صحن علنی، اظهار داشت: حداقل سه هفته به نامهای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود دارد که هر یک فرصت های مناسبی را برای توجه بیشتر از پیش به این حوزه ها فراهم می آورد. همکاریهای بسیار خوبی در چهارچوب های قانونی با مدیریت شهری داشتیم که ادامه پیدا خواهند کرد. نسبت به گردشگری جایگاهی که در تهران وجود دارد به هیچ وجه جایگاه شایسته این امر مهم نیست و با مزیت های گاها بی نظیری که تهران در این عرصه دارد جایگاه گردشگری آن مناسب نمی باشد.
او اضافه کرد: گردشگری در کشور ما در طول سالیان گذشته به بیماری تبدیل گشته است که اگر در این عرصه سرمایه گذاری شود و از تخت بلند شود می تواند خیلی از بیماران دیگر را بهبود دهد و خیلی از پارامترها را ارتقاء دهد.
ضرغامی افزود: بطور قطع گردشگری در سطح ملی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. در همین راستا در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ۲۰ محور مهم را احیاء کردیم که بعنوان مسائل اصلی وزارت خانه در دستور کار قرار بگیرند و در کنار این حوزه های ماموریتی رونق حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی با جدیت دنبال خواهد شد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: بطور قطع مبحث گردشگری امروز موضوعی فرابخشی است و دستگاههای عمومی، دولتی، خصوصی و… باید با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند تا شاهد رونق بخش گردشگری باشیم.
ضرغامی ضمن اشاره به اینکه ۱۲ تفاهمنامه با دستگاههای حاکمیتی مهم و در رابطه با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به امضاء رسیده است، اضافه کرد: اقدامات مشترکی با این دستگاه ها صورت خواهد گرفت تا زیرساخت های مهم کشور در حوزه گردشگری توسعه پیدا کند. از طرفی در مورد شهرداری بخصوص شهرداری تهران که خود دولتی به حساب می آید ما باید بعنوان مشاور در کنار آن قرار بگیریم تا مدیریت توانمندی مدیریت شهری در حوزه اجرا و مدیریت برای گردشگری و میراث فرهنگی رونق و توسعه را به همراه بیاورد. در واقع تهران خود می تواند قطب گردشگری کشور باشد.
او تصریح کرد: در سطح کشور تمام عامل های گردشگری ارزانقیمت را احصا کردیم و این طرح به صورت فاز به فاز به پیش خواهد رفت و در این راه تلاش خواهیم کرد اقامتگاه های تهران رونق پیدا کند. تهران با همه مزیت هایی که دارد همچون استقرار هتل های پنج ستاره، بیشترین موزه ها و کاخ موزه ها و همینطور حضور سه میلیون توریست از ۹ میلیون توریست کشور میتوان آنرا بعنوان یک فرصت بی نظیر مورد بهره برداری قرار داد.
او اضافه کرد: اما متاسفانه در سطح شهر تهران یک بیلبورد و یا تابلو معرفی منطقه گردشگری وجود ندارد. مردم باید بتوانند با ظرفیت های تهران آشنا گردند و در این حوزه مدیریت شهری می تواند کمک اثرگذاری داشته باشد. در حوزه های زیربنایی و زیرساختی تلاش خواهیم کرد که اقدامات حمایتی خویش را داشته باشیم. باید برای گردشگری شهری برنامه جامع داشته باشیم و گردشگری تهران می تواند آنقدر خوب باشد که در هنگام تعطیلات به جای تشکیل ترافیک صف خروج از تهران مردم برای دیدن این شهر در تهران بمانند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از صحبت های خود به مبحث گردشگری دانش آموزی اشاره نمود و اضافه کرد: وجود ۱۵ میلیون دانش آموز در کشور ظرفیت بالقوه ای است که می تواند باعث رونق گردشگری دانش آموزی شود و از طرفی ایجاد ارتباط با جوانان و نوجوانان را فراهم آورد. دانش آموزان باید تا ۲۰ درصد وقت خویش را بیرون از مدرسه بگذرانند که این وقت شامل همین بازدیدها و گردشگری ها است.
ضرغامی تصریح کرد: بدون شک تهران آنقدر مهم و پرموضوع است که هر چه در حوزه گردشگری آن کار نماییم باز هم کم است. بدون شک امروز باید از فرصت یکدست شدن سیاسی کشور استفاده نماییم و این فرصت را مغتنم بدانیم. اگر چنین اتفاقی نیفتد باز هم درگیری ها و تشکیل فراکسیون ها بین خود ما صورت خواهد گرفت. از همدلی سیاسی و فرهنگی باید بهره بگیریم و برای حل اختلاف ها هم باید با یکدیگر صحبت نماییم و مشکلات را حل نماییم و در این راه تهران را به بهشتی تبدیل نماییم که باعث افتخار کشور باشد.