عبدالحمید قدیریان با آبنما کار مطرح کرد؛ حبیب اگر نقاش هم نمی شد بطور قطع انقلابی بود

آبنما کار: عبدالحمید قدیریان با اشاره به خاصیت های متمایز زنده یاد حبیب الله صادقی در عرصه کارهای هنری، تاکید کرد که او اگر نقاش هم نشده بود، در هر حوزه دیگری بطور قطع یک فرد انقلابی بود.

عبدالحمید قدیریان هنرمند باسابقه عرصه نقاشی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خاصیت های هنری زنده یاد حبیب الله صادقی اظهار داشت: زنده یاد صادقی در رشته های مختلف هنری کار می کرد؛ از کاریکاتور و نقاشی گرفته تا گرافیک و شاخه های دیگر هنری. به نظرم با اهمیت تر از کارهای تکنیکی حبیب الله صادقی، هنر اصلی وی در دغدغه ای بود که نسبت به فرهنگ کشور و خصوصاً فرهنگ انقلاب داشت. انرژی ای که او برای کار کردن می گرفت، برگرفته از اهداف والایی بود که در ذهن داشت، وگرنه از نظر تکنیک های هنری شاید آدم های بسیاری باشند که در هنرهای مختلف فعالیت داشته باشند.
وی افزود: آنچه شاخص اصلی تفاوت میان هنرمندان است، بحث اهداف غایی و دورنمایی است که هنرمندان برای خود متصور می شوند. این ارتفاع اهداف غایی آنها است که هنرمندان را از یکدیگر متمایز می کند. مضاف بر این که هم در حوزه جدیت به خرج دادن و هم در تولید آثار، این غایت هنرمند است که تفاوت بین آثارشان را به وجود می آورد. واقعیت این است که در زمان مواجهه با اثر یک هنرمند، در حقیقت با درونمای ذهنی او مواجه می شویم.
قدیریان با تاکید مجدد بر خاصیت های زنده یاد صادقی اضافه کرد: غایتی که حبیب الله صادقی برای خود در نظر گرفته بود، غایتی پرنور و بزرگ بود و بنا بر این هیچگاه نمی توانست از تلاش دست بکشد. او می دانست که برای رسیدن به اهداف بزرگ و والایی که در ذهن دارد، باید شبانه روز تلاش کند و این کار را هم می کرد؛ با عشق هم این کار را می کرد.
دغدغه هنرمندان انقلابی هیچگاه بر زمین نمی ماند
این هنرمند درباره با اهمیت ترین دغدغه های برزمین مانده زنده یاد صادقی اظهار داشت: آرمان هایی که هنرمندان متعهد دارند، هیچگاه هم بر زمین نمی ماند، چونکه خداوند همیشه افرادی را دارد که این مسیر را ادامه دهند و هیچگاه سپاه حق، تنها نمی ماند. اهداف و دغدغه های زنده یاد صادقی هم اهدافی است که حتما هنرمندان نسل جدید راه او را ادامه خواهند داد. آرمان اصلی و غایی هنرمندان متعهد پربار شدن و به نتیجه رسیدن این انقلاب است. بصورت خلاصه اگر بخواهیم این هدف را تبیین نماییم می توانیم به تسریع در پروسه ظهور امام زمان (عج) اشاره نماییم.
وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران بر پایه تفکر دینی رقم خورد و بنا بر این عموم هنرمندانی که می خواهند در فضای انقلاب کار کنند، وقتی سراغ کارهای ریشه ای می روند، تلاش می کنند از ایده های دینی و آئینی الهام بگیرند. همه هنرمندان انقلابی می کوشند در این فضا قلم بزنند تا بتوانند تا آنجا که ممکنست تبیین صحیح را وارد فرهنگ کنند. با گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنرمندان به این نتیجه رسیده اند که یکی از نیازهای مبرم آنها، بحث «تفکر» است. تبیین تفکری ما، نسبت به سرعت انقلاب بسیار ضعیف بوده است و هنرمندان بصورت خودجوش تلاش می کنند در حد فهم و مطالعات خود، از آئین و شاخصه های دین، بتوانند تبیین دقیق تر و راهگشاتری برای حرکت به سمت آینده داشته باشند و این تبیین را در آثار خود متبلور کنند. بخشی از نقاشی صد متری، از آخرین یادگارهای حبیب الله صادقی
قدیریان درباره خاطرات مشترک خود با زنده یاد صادقی هم اظهار داشت: بنده توفیق داشتم در سالهای اولیه شکل گیری حوزه هنری، در خدمت این هنرمند و دیگر یاران در سالن اصلی حوزه سه پایه های خودرا برپا کرده و تولید اثر نماییم. در آن دوره هنرمندانی مانند حبیب الله صادقی، کاظم چلیپا، حسین خسروجردی و دوستان دیگر حضور داشتند. ما سه پایه های خودرا در سالن اصلی حوزه قرار داده بودیم و در کنار یکدیگر کار می کردیم. این تجربه از شیرین ترین دوره های کاری من است. این که تعدادی هنرمند با اهدافی مشترک و به دور از منیت ها و جایگاه های فردی، تلاش می کردند یک فضای فرهنگی عمیق و نورانی را در آثارشان خلق کنند، خاطره شیرینی برای همه ما بود. پس از آن دوران هم تقریباً در هیچ فضای هنری ای این شرایط را تجربه نکردیم. بعدها منیت ها آنقدر رشد کرد که دیگر کمتر شاهد چنین فضاهایی در عرصه هنر بودیم.
هنرمندان انقلابی جای سلاح، قلم در دست گرفتند
قدیریان اضافه کرد: هنرمندان انقلابی، میدان اصلی کارشان، عرصه تولید هنری است که با انگیزه و آرمان های انقلابی دست به تولید اثر می زنند. مانند خیلی از بسیجیانی که به جبهه می رفتند و جنگ می کردند، همین فضای فکری و دغدغه مند را برای هنرمندان انقلابی تصور کنید با این تفاوت که بجای اسلحه، قلم در دست می گرفتند و تولید اثر هنری می کردند. حبیب الله صادقی اگر نقاش هم نبود، در هر کار دیگری، حتما فردی انقلابی می بود، به سبب روحیه، منش و پشتکاری که در این میدان داشت. او اما سلاح قدرتمندی هم در اختیار داشت و توانمندی هنری بالایی را خدا در اختیارش قرار داده بود تا بتواند در رشته های مختلف ورود کند و آثار خوبی هم به یادگار بگذارد.
وی اضافه کرد: در عرصه کاریکاتور و درست در سال هایی که جامعه نیاز به تبیین برخی مباحث در دوران جنگ های داخلی داشت، حبیب الله صادقی کاریکاتورهای بسیار هوشمندانه ای را خلق می کرد که موجب تبیین مسائل برای جامعه می شد. بعدها در فضای نقاشی هم کوشش کرد تا «تفکر دینی» را به تصویر درآورد و این اقدام هم به صورتی تبیین مسائل دینی بود و زنده یاد صادقی انرژی خودرا صرف این کار می کرد.

منبع: