مسئول نمایندگی میراث فرهنگی بوئین میاندشت: مجتمع خدماتی گردشگری در بوئین میاندشت راه اندازی می شود

آبنما کار: اصفهان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوئین میاندشت، اظهار داشت: با مشارکت بخش خصوصی به زودی یک مجتمع خدماتی گردشگری و رفاهی در این شهرستان راه اندازی می شود.

جواد فرهادی در گفت و گو با ایسنا درباره وضعیت ابنیه تاریخی و گردشگری شهرستان بوئین میاندشت، اظهار نمود: هم اکنون دو اثر ثبت ملی در شهرستان داریم که شامل قلعه «تخماقلو» و «حمام کِرچ» می شود. قلعه «تخماقلو» یا همان قلعه هژبرپور حالت مسکونی دارد که استواری بخشی آن انجام شده، اما هنوز نیاز به مرمت دارد. برای استواری بخشی حمام کرچ نیز نیاز به تامین اعتبار داریم و در کل اماکن تاریخی همیشه باید درحال مرمت باشند تا برای نسل های آینده حفظ شوند.

وی اضافه کرد: قلعه«تخماقلو» بنای ارزشمندی از دوره قاجاریه است که در جذب توریست و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه تأثیر زیادی داشته است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوئین میاندشت، اشاره کرد: «سرچشمه اَفوس» دارای ظرفیت گردشگری زیادی است که البته از این ظرفیت با ایجاد زیرساخت های گردشگری استفاده هم شده است، اما سایر جاذبه های گردشگری شهرستان مغفول مانده اند. برای مثال «تفرجگاه نوغان» تنها مورد استفاده مردم محلی قرار می گیرد و زیرساخت های لازم برای جذب توریست در این تفرجگاه ایجاد نشده است.

فرهادی افزود: حالا یک خانه بومگردی داریم که جز اولین خانه های بومگردی به وجود آمده در استان اصفهان است که دارای پذیرش فعال گردشگران است که تأثیر زیادی در اسکان مؤثر گردشگران دارد. البته با کمبود اقامتگاه برای گردشگران در شهرستان مواجه هستیم که این کمبود در تعطیلات بیشتر نمود پیدا می کند. هنوز هتل در بوئین میاندشت نداریم و تنها یک میهمان پذیر و سه سوئیت داریم که جوابگوی اسکان گردشگران نیست.

وی اظهار داشت: وجود یک خانه بومگردی کافی نیست و باید ۵ خانه بومگردی در شهرستان ایجاد شود تا جوابگوی اسکان گردشگران باشد. البته باید دقت کنیم که خانه بومگردی، مسافر خاص خودرا دارد. در آینده نزدیک جهت راه اندازی هتل، میهمان پذیر و مجتمع رفاهی تفریحی در بوئین میاندشت اقدام می شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوئین میاندشت، اضافه کرد: تنها روستای ارمنی نشین کشور به نام «روستای زرنه» در این شهرستان واقع است که یک کلیسا هم در آن وجود دارد. حدود ۳۵ پرونده از آثار تاریخی شهرستان بوئین میاندشت برای ثبت در آثار ملی به تهران ارسال شده است.

فرهادی اظهار نمود: مشکل خاصی در بخش صنایع دستی شهرستان نداریم و صنایع دستی مانند میناکاری، گیوه بافی، سبد بافی، قلم زنی، مشبک چوب و ملیله سازی در بوئین میاندشت رواج دارد. تعدادی از هنرمندان صنایع دستی بیمه بوده و برخی دیگر به شکل خویش فرما بیمه هستند. تنها مشکل بازاریابی در بخش صنایع دستی داریم که البته با همکاری شهرداری مقرر است یک بازارچه صنایع دستی و یک خانه صنایع دستی برای ترویج و فروشِ این صنایع ایجاد نماییم.

وی اظهار داشت: بودجه سالانه اداره میراث فرهنگی در مقایسه با سایر ادارات پایین تر است و به هیچ وجه کفاف مرمت آثار تاریخی را نمی دهد. برای مثال در سال ۱۳۹۵ برای مرمت قلعه تخماقلو بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی هزینه شد و الان ۴ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت این قلعه تاریخی نیاز است. موزه دیرینه شناسی غرب استان نیز در آینده ای نزدیک افتتاح می گردد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بوئین میاندشت، اشاره کرد: جاذبه های طبیعی توریست این شهرستان مثال زدنی است که چشمه سارهای اطراف منطقه افوس یکی از این جاذبه های طبیعی شمرده می شود. تلاش زیادی برای ورود بخش خصوصی بمنظور ایجاد زیرساخت های گردشگری انجام داده ایم که استقبال چندانی نشده، اما در آینده ای نزدیک با ورود یک سرمایه گذار بخش خصوصی یک مجتمع خدماتی گردشگری راه اندازی می شود.

فرهادی اظهار داشت: در مسافرت رییس جمهور به استان اصفهان بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت سه اثر تاریخی شهرستان بوئین میاندشت تخصیص یافت.