با مدیریت هنری میدیا فرج نژاد؛ تار و تاریخ به اورامان رسید

آبنما کار: تابلو موزیکال اورامان اثری از میدیا فرج نژاد است که برمبنای موسیقی منطقه اورامان تخت، در قالب پروژه تار و تاریخ تولید شده است.
دریافت 35 MB
به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی پروژه، آهنگ «اورامان» تازه ترین اثرِ میدیا فرج نژاد در قالب پروژه «تار و تاریخ» است.
فرج نژاد این آهنگ را براساسِ موسیقیِ منطقه اورامان طراحی و ساخته است. در این اثر سهیل عباسی آواز می خواند، آروین رئوفی کوبه ای می نوازد، باسط مرادی در شمشال می دمد و کامران قادرپناه هم چَپله می زند.
میدیا فرج نژاد در یادداشتی درباره این اثر نوشته است:
«درباره اورامان و قدمت تاریخی این شهر همین بس که مدتی پیش به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران ثبت یونسکو شد. معماری پلکانی و ساخت بناهای تمام سنگی اورامان تخت و خانه های دیدنی اش آنرا به شکل هرم گونه درآورده است که در راس این هرم قلعه ای باستانی قرار دارد. پیشینه سکونت منطقه اورامان به چهل هزار سال قبل بازمی گردد و ساکنان اولیه اورامان تخت مردمان کرتو بودند که در هزاره هشتم پیش از میلاد می زیسته اند.
موسیقی نیز در این منطقه کاملاً منحصر به فرد است که بطور کلی به سه بخش «سیاه چمان»، «خورده بزم» و «چپله» تقسیم می شود. و در این اثر تلاش کردم قسمتی از موسیقی این سرزمین را برایتان روایت کنم.»
ویدیویِ تابلو موزیکالِ «اورامان» در منطقه ی «اورامان تخت» ضبط شده و کارگردانی و تدوینِ «اورامان» را مرتضی حاج محمدی انجام داده است.
تابلو موزیکال در پروژه های مختلف تعاریف متفاوتی دارد اما در پروژه «تار و تاریخ» بر طبق پدیده ای مانند یک بنا، یا تاریخِ یک منطقه در نقطه ای مشخص، موسیقی ایجاد می شود تا روایت گرِ آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.

منبع: