آغاز مرمت و بازسازی ضلع شمالی مسجد جامع گلپایگان

به گزارش آبنما کار اصفهان مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان اظهار داشت: بعد از پیگیری های زیاد سرانجام مرمت ضلع شمالی مسجد جامع تاریخی گلپایگان با تخصیص اعتبار لازم شروع شد.

مصطفی قانونی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: مرمت و بهسازی بدنه حسینیه ضلع شمالی مسجد جامع گلپایگان با اعتباری بالغ بر ۳ میلیاردریال با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و هیئت امناء مسجد و نظارت و کارشناسی مستمر میراث فرهنگی شهرستان شروع شد.

وی افزود: در این فاز مرمتی لایه برداری بدنه از گچ و سایر مصالح، درآوردن بندهای فرسوده گچی، درآوردن آجرهای فرسوده و تعویض آنها و استقامت بخشی سازه با کلاف بندی و اجرای دوباره طاق و تویزه های تخریب شده همچون این فعالیت ها است.

مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان با اشاره به اینکه این مسجد تاریخی در سال ۱۳۱۲ به ثبت ملی هم رسیده است، اظهار داشت: این بخش از اثر فاخر مسجد جامع در اوایل انقلاب و به علت تخریب شبستان تاریخی با الگوهای معماری جدید راه اندازی شده و به بنای مسجد اضافه شده است و الان بعد از گذشت ۴ دهه مرمت اصولی آن شروع شد. قدمت گنبدخانه این مسجد در ارتباط با زمان سلجوقیان است، ولی شبستان ها در دوران قاجاریه به مسجد الحاق شده است.

منبع: