پیوستگی فرهنگی قم در تمدن اسلامی جریان داشته است

به گزارش آبنما کار قم معاون میراث فرهنگی قم اظهار داشت: قم از محدود شهرهای ایران است که پیوستگی فرهنگی آن در تمدن اسلامی همواره جریان داشته است.
عمار کاوسی معاون میراث فرهنگی قم در اولین جلسه تخصصی بررسی جایگاه فرهنگ و تمدن قم و شیراز در افق تمدن اسلامی ایرانی نوین که در سالن همایش های بین المللی شهرداری با حضور اساتید برجسته کشوری، دانشجویان و علاقه مندان گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: قم سابقه تاریخی طولانی دارد که برای بسیاری از مردم ایران قابل تصور نیست.
معاون میراث فرهنگی قم در این جلسه تخصصی به معرفی گورستان تاریخی صرم پرداخت و اظهار نمود: با عنایت به جستجوهای دیرینه شناسی انجام شده در قم تعداد زیادی محوطه تاریخی وجود دارد که قدمت آنها از هزار ششم پیش از میلاد تا دوره های مختلف اسلامی است.
کاوسی با بیان اینکه گورستان صرم در ارتباط با عصر آهن است، اضافه کرد: در این عصر بشر آهن را کشف کرد و آنرا برای ادوات مورد نیاز خود مورد استفاده قرار داد و از آنجائیکه در ابتدا فلزی گرانبها تلقی می شد از آهن برای ساخت زیورآلات هم استفاده می کرد.
او با بیان اینکه نخستین بار در سال ۱۳۷۹ شمسی نخستین گمانه زنی دیرینه شناسی و مطالعات مقدماتی توسط استاد کاظم عرب، مسئول وقت میراث فرهنگی قم در گوستان صرم انجام شد، اظهار داشت: این محوطه تاریخی بعدها توسط استاد خسرو پوربخشنده، استاد سیامک سرلک و اینجانب در فصول مختلف مورد کاوش دیرینه شناسی قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی قم ضمن اشاره به تنوع سفال های گورستان تاریخی صرم، خاطرنشان کرد: بر خلاف تمام گورستان های عصر آهن، گورستان روستای صرم در استان قم دارای تنوع زیادی در شیوه تدفین است.
گفتنی است؛ اولین رویداد هفته فرهنگی گردشگری شیراز در قم روز ۱۷ خردادماه در شهرداری قم با حضور شهرداران شیراز و قم به همراه بعضی از مدیران شهری و اعضای کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی این دو کلانشهر شروع به کار کرد.

منبع: